عمر مفید یک گوشی آیفون چند سال است؟

ارتقای آیفون سال به سال کمتر جذاب می‌شود، بنابراین دلایل بیشتری برای استفاده از آیفون قدیمی وجود دارد، اما عمر مفید این مدل‌ها چند سال است.

موبنا – آن روزها که آیفون با معرفی هر مدل جدید، به معنای واقعی ارتقاء پیدا می‌کرد گذشت و حالا  مدل‌های جدیدتر، بهبودهایی را که ارزش هزینه کردن و صرف‌نظر کردن از نگرانی‌های زیست محیطی داشته باشند به همراه ندارند.

درعوض، یک پرسش مهم به مدت طولانی مطرح شده است: برای چه مدت می‌توان از یک گوشی آیفون استفاده کرد؟

آیفون شما باید حدود شش بروزرسانی اصلی دریافت کند

یک آیفون مدرن باید از حدود شش یا هفت نسخه iOS پشتیبانی کند. آیفون ۷ را در نظر بگیرید که با iOS 10 در سپتامبر ۲۰۱۶ عرضه شد و کارش را با پشتیبانی از iOS 15 را در سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان رساند.

«به‌روزرسانی‌های اصلی» به نسخه‌های جدید اصلی iOS، سیستم عامل آیفون اشاره دارد که معمولاً در سپتامبر هر سال به صورت رایگان منتشر می‌شوند. آن‌ها دستگاه‌های سازگار را یک سال دیگر با آپدیت‌های کوچک‌تر همراهی می‌کنند تا نسخه اصلی بعدی ارائه شود.

هر سال اپل تصمیم می‌گیرد که پشتیبانی از کدام دستگاه را (در صورت وجود) پایان دهد، به این معنی که آن دستگاه‌ها تا زمانی که از رده خارج نشوند (بازیافت، فروخته یا در یک کشو فراموش شوند) در آخرین نسخه مناسب iOS باقی خواهند ماند.

عمر آیفون

از دست دادن آپدیت‌های اصلی iOS به معنای از دست دادن ویژگی‌های جدید و به‌روزرسانی‌های اصلی برنامه‌های اصلی مانند Safari، Notes و Messages است. به عنوان مثال، iOS 16 قابلیت ویرایش و عدم ارسال پیام ها را معرفی کرد، اما دستگاه‌هایی که در iOS 15 باقی می‌مانند نمی‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

عملکردهای جدید مانند ویجت‌های صفحه قفل، تغییرات اساسی رابط کاربری و ترفندهای بهره‌وری مانند فوکوس، معمولا فقط با نسخه‌های اصلی جدید iOS ارائه می‌شوند. گاهی اوقات، اپل ویژگی جدیدی را در اواسط چرخه معرفی می‌کند، همان کاری که با معرفی Night Shift در iOS 9.3 و اخیراً iCloud Shared Photo Library در iOS 16.1 انجام داد. البته این مورد استثنا به شمار می‌رود تا قاعده.

اگر از سایر محصولات اپل مانند مک یا آی‌پد استفاده می‌کنید و از ویژگی‌هایی مانند Handoff و Continuity استفاده می‌کنید، نباید از نسخه اصلی عقب بمانید. در غیر این صورت ممکن است این ویژگی‌ها دیگر کار نکنند. (به شما اجازه می‌دهند ادامه کار در گوشی را با مک خود انجام دهید یا یک کلیپ‌بورد را با آیفون خود به اشتراک بگذارید.)

آپدیت‌های امنیتی پس از پایان پشتیبانی iOS ادامه می‌یابند

با وجود این که آیفون قدیمی شما ممکن است جدیدترین و بهترین ویژگی‌ها را از دست بدهد، اپل سابقه خوبی در ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای دستگاه‌های قدیمی دارد. برای مشاهده شواهد این موضوع، به گزارش به‌روزرسانی‌های امنیتی اپل نگاهی بیندازید.

به عنوان مثال، iOS 12.5.6 در آگوست ۲۰۲۲ منتشر شد، تقریباً چهار سال پس از انتشار اولیه iOS 12. آیفون ۵ اس پس از iOS 12 دریافت به‌روزرسانی‌های اصلی iOS را متوقف کرد، اما همچنان برای چهار سال بعد وصله‌های امنیتی را دریافت کرد. این آپدیت یک سوء استفاده روز صفر را با استفاده از موتور رندر WebKit  مرورگر Safari برطرف کرد. این رویداد نمونه خوبی از آپدیت‌های مهمی است که می‌توانید پس از پایان پشتیبانی رسمی از اپل ببینید.

عمر باتری ممکن است باعث شود که تصمیم به تعویض آیفون بگیرید

یکی از دلایلی که بسیاری از مردم احساس می‌کنند مجبور به ارتقای آیفون خود هستند، کاهش عمر باتری آنها است. طبق تجربه، پس از حدود سه سال استفاده استاندارد، می‌توانید انتظار داشته باشید باتری آیفون شما کاهش قابل توجهی را در ظرفیت نشان دهد. باتری‌اش به دلیل محدودیت طول عمر سلول‌های لیتیوم یونی که در اکثر وسایل الکترونیکی قابل حمل استفاده می شوند، مانند گذشته دوام نخواهد آورد.

همیشه می‌توانید وضعیت فعلی باتری آیفون خود را از مسیر  Settings > Battery > Battery Health & Charging بررسی کنید. خواندن “Maximum Capacity” به شما خبر می‌دهد که باتری داخلی چه میزان از  ظرفیت کل را از دست داده است.

عمر مفید یک گوشی آیفون چند سال است؟

اگر پیامی را در زیر عنوان “Peak Performance Capability” مشاهده کردید که “unexpected shutdown” را نشان می‌دهد، ممکن است باتری آیفون به حدی کاهش یافته باشد که اپل از ویژگی‌های مدیریت عملکرد (​​“performance management features”) برای بهبود طول عمر آن استفاده کرده است. این بدان معناست که دستگاه به طور واضحی دچار لگ و تاخیر می‌شود. به این دلیل که مصرف انرژی چیپست محدود خواهد شد.

عمر آیفون

راه حل واضح برای این وضعیت، تعویض باتری آیفون است. اگر بخواهید باتری خود را توسط کمپانی اپل جایگزین کنید، می‌تواند برایتان بین ۴۹ تا ۹۹ دلار هزینه داشته باشد که بسیار کمتر از مبلغ خرید یک گوشی جدید است، اما همچنان انتخاب با خودتان است.

ممکن است دوست داشته باشید یک آیفون جدید بخرید؛ می‌توانید دستگاه  قدیمی خود را بفروشید یا آن را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده هدیه دهید و اجازه دهید شخص دیگری با مشکل قدیمی شدن باتری مقابله کند. اگر بخواهید آیفون خود را مبادله کنید، حتی اپل به شما اعتبار فروشگاهی ارائه می‌دهد (اگرچه این بهترین مسیری نیست که می‌توانید انتخاب کنید).

عملکرد آیفون نیز شاخص خوبی است

عملکرد ضعیف می‌تواند یکی از عوارض جانبی خرابی باتری آیفون باشد. اما همچنین می‌تواند نشان دهنده این باشد که عمر آیفون شما رو به اتمام است. گاهی اوقات، تعویض باتری مشکلات عملکرد را حل نمی‌کند. مدل‌های جدید آیفون دارای تعداد هسته‌های CPU و GPU بالاتر، رم بیشتر، حافظه داخلی سریع‌تر و قابلیت‌های یادگیری ماشینی بهتر هستند. نسخه‌های جدید iOS با مشخصات جدیدتر ساخته شده‌اند، بنابراین در مقایسه با آنها قدیمی بودن سخت‌افزار احساس می‌شود.

بسیاری از صاحبان آیفون شکایت دارند که ارتقای iOS باعث شده دستگاه‌های کندتری داشته باشند که در طول روز باتری بیشتری مصرف می‌کنند. این موضوع غیرعادی نیست؛ اپل تقریباً با هر به‌روزرسانی اصلی iOS، پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی‌تر را کنار می‌گذارد که نشان می‌دهد با گذشت زمان، سیستم عامل به سخت‌افزار قوی‌تری نیز دارد.

اگر آیفون شما کند است، شاید بهتر باشد به ارتقای آن فکر کنید. ممکن است هنگام کشیدن انگشت روی صفحه اصلی، مرور وب در سافاری یا هنگام استفاده از برنامه‌های خاص، کاهش سرعت را مشاهده کنید. برنامه‌هایی مانند بازی های سه بعدی از پردازنده گرافیکی استفاده زیادی می کنند، بنابراین معمولاً اولین برنامه‌هایی هستند که افزایش سن دستگاه شما را نشان می‌دهند.

پردازش درخواست‌ها و کارکرد ویژگی‌های اصلی مانند سیری بیشتر طول می‌کشد و ممکن است هنگام مشاهده ویجت‌ها یا انجام جستجوی Spotlight، توقف قابل توجهی را مشاهده کنید. این کندی حتی روی راه‌اندازی برنامه‌ها و باز کردن قفل دستگاه نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌های مدرن مانند آیفون ۱۳ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو دارای صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی “ProMotion” هستند که نرخ تازه سازی آن دو برابر مدل های غیر پرو است. در حالی که این ویژگی باعث ایجاد رابط کاربری نرم‌تر و پاسخگوتر می‌شود، لزوماً به علت عملکرد تراشه نیست، بلکه صفحه نمایش بهبودیافته است که در اینجا کار سنگین‌تری را انجام می‌دهد.

به دنبال ارتقاهای سخت افزاری معنادار باشید

تازه کردن سالانه آیفون با گذشت زمان کمتر جذاب به نظر می‌رسد. مدل سال آینده به جای مجموعه ای کامل از ویژگی‌های جدید و بهبودها و طراحی‌های مجدد اساسی، احتمالاً فقط پیشرفت‌های متوسطی را نسبت به گذشته ارائه می‌دهد. این موضوع به ویژه در مورد عملکرد صادق است، زیرا اکثر مدل‌های سه یا چهار سال گذشته برای اکثر موارد استفاده «به اندازه کافی خوب» هستند.

این کار باعث می‌شود تا زمانی که آیفون خود را دوست دارید آن را نگه دارید. مواردی مانند صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی بهبودیافته، که اسکرول منوها و جابه‌جایی بین برنامه‌ها را کمی زیباتر می‌کند، یا سیستم دوربین بهبود یافته به شکل اپتیک بهتر، عکس‌های با وضوح بالاتر یا عملکرد تمیزتر در نور کم ویژگی‌های مشترک در مدل‌های اخیر به شمار می‌روند.

عمر آیفون

اکثر افرادی که آیفون دارند می‌خواهند عمر باتری گوشی‌شان بهتر باشد، نمایشگرهای بسیار روشن‌تر برای استفاده در نور خورشید داشته باشند، بهبودهای طراحی مانند Dynamic Island، پورت USB-C و طراحی‌های بهتر ببینند. اما بعید است که این تغییرات در یک مدل جدید آیفون به یکباره وارد شوند.

وقتی صحبت از ارتقا به میان می‌آید، نگاهی به بهبودهایی بیندازید که اپل از آخرین آپدیت شما به چند نسل اخیر آیفون اضافه کرده است. همین توصیه در مورد اپل واچ نیز صدق می‌کند که از نظر ارتقای سال به سال نیز تا حدودی راکد مانده اما بهترین نمونه در نوع خود باقی مانده است.

مدل‌های قدیمی آیفون چطور هستند؟

اپل تمایل دارد به فروش مدل آیفون سال گذشته (و گاهی اوقات مدل قبل از آن) با تخفیف کم ادامه دهد. به عنوان مثال، در زمان نوشتن این مقاله آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود، در حالی که آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ به ترتیب از ۶۹۹ و ۵۹۹ دلار شروع می‌شوند.

در حالی که آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ هنوز هم گوشی‌های هوشمند مدرن با قابلیت‌های بالایی هستند، تخفیف ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری ممکن است ارزش کاهش دریافت به‌روزرسانی‌ها به مدت دو یا سه سال را نداشته باشد. اگر بتوانید آخرین مدل را بخرید، آپدیت‌های طولانی‌تری دریافت خواهید کرد اما با این وجود اگر یک مدل قدیمی آیفون به اندازه کافی جذاب باشد، مطمئناً پول بیشتری را با خرید از بازار دست دوم پس انداز خواهید کرد.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا