پاسخ شرکت مخابرات ایران به گزارش موبنا در خصوص افزایش آبونمان تلفن ثابت

شرکت مخابرات ایران در واکنش به گزارش موبنا در افزایش آبونمان تلفن ثابت، اقدام به ارسال جوابیه به دفتر این رسانه کرد.

موبنا – به گزارش موبنا، شرکت مخابرات ایران روز چهارشنبه نسبت به انتشار گزارشی با عنوان «دریافت پول زور از مشترکین تلفن ثابت!»، واکنش نشان داده و جوابیه ای به شرح ذیل برای این رسانه ارسال کرد:

 

مدیرمسئول محترم خبرگزاری موبنا

احتراماً پیرو خبر منتشره در خبرگزاری موبنا مورخ ۶ آذر در مورد شرکت مخابرات ایران، خواهشمند است توضیحات زیر جهت درج در خبرگزاری موبنا طبق قانون مطبوعات انجام شود.

برای هموار شدن مسیر توسعه صنعت مخابرات،

رسانه‌ها اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطب را در دستور کار قرار دهند

شرکت مخابرات ایران علی‌رغم برخی بی‌مهری‌های رسانه‌ای، به دنبال توسعه همه‌جانبه حوزه ارتباطات و استفاده هر چه‌بهتر تمام هم‌وطنان است. در پاسخ به مطلب منتشرشده با عنوان «دریافت پول زور از مشترکین تلفن ثابت!» در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ در وب‌سایت موبنا، به اطلاع می‌رساند برخی رسانه‌ها در حوزه ارتباطات به‌جای کمک به توسعه مخابرات، به‌طور آگاهانه یا ناآگاهانه، با مطالب سطحی و بدون استدلال مانع اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطب می‌شوند.

لازم به توضیح است شرکت مخابرات ایران پس از ۱۲سال عدم‌تغییر حتی یک ریال در تعرفه امسال پس از طی مراحل قانونی و پروسه تصویب، در شهریورماه ۱۴۰۱ دستورالعمل ماهانه خدمات مکالمه صوتی مصوب ستاد تنظیم بازار را اجرا کرده است.

شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی کشور هم در بخش ثابت و هم در بخش همراه، تأمین‌کننده اصلی زیرساخت ارتباطی در سراسر کشور است.

این حجم از خدمات در برهه‌ای از تاریخ اتفاق افتاده که دروازه‌های اقتصادی دنیا به روی کشورمان بسته بود. در واقع تحریم‌هایی که در حوزه تجهیزات و فناوری اطلاعات بر ما تحمیل شد، شرکت مخابرات را بر آن داشت تا با عزمی جدی و با کمک تجهیزات بومی، برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد. یعنی تمام این خدمات پس از خصوصی شدن مخابرات بوده و شایسته نیست با لفظ گدایی مدرن از خدمت‌رسانی مخابرات یاد شود.

از طرفی، قبلاً پایداری ارائه سرویس تلفن ثابت در روستاهای که غالباً تک ارتباط هستند، به دلیل سرقت مدام شبکه کابل و تجهیزات شبکه مخابراتی به‌سختی تأمین می‌شد و این از جمله مشکلاتی بود که کار خدمت‌رسانی به روستاها را به مخاطره می‌انداخت اما پیگیری‌های شرکت مخابرات ایران برای تأمین امنیت سایت‌ها از طریق مقام‌های مسئول استانی منجر به برقراری و پایداری ارتباط در روستاها شد.

همچنین، طی سال‌های اخیر ظرفیت خدمات اینترنتی و پهنای باند کشور افزایش قابل‌توجهی یافته است اما چون شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، سرمایه‌گذاری در شهرهای کوچک و روستاها را اقتصادی نمی‌دانند، رقابتی در این بخش‌ها شکل نگرفت. درحالی‌که شرکت مخابرات ایران به‌عنوان یک شرکت خصوصی، علاوه بر عمل به تمام تعهدات خود، در شهرها و روستاها میلیاردها تومان هزینه کرد که حتی هزینه‌های سال‌های ۹۲ و ۹۳ مناطق روستایی، از طریق دولت تا این زمان به مخابرات پرداخت نشده است.

شرکت مخابرات، یک شرکت خصوصی است و برخلاف گذشته، هیچ ردیف بودجه دولتی‌ای ندارد. شرکت مخابرات ایران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد توسعه ارتباطات کشور، در مقاطع مختلف با همکاری وزارت ارتباطات، توسعه شبکه را به‌رغم تمام محدودیت‌های مالی، هرگز فرونگذاشته است.

در دنیا تمامی اپراتورها باید ۲۶ درصد از درآمد خود را به بخش توسعه زیرساختی اختصاص دهند اما از ۱۲ سال پیش که شرکت مخابرات خصوصی شد، درآمدهای شرکت مخابرات محدود شده است؛ بنابراین باید قوانین ارتباطی تعرفه‌های مخابراتی به‌گونه‌ای اصلاح شود تا مجموعه مخابرات بتواند زیرساخت‌های ارتباطی کشور را توسعه دهد و در خدمت‌رسانی به مردم بهتر عمل کند.

لازم به یادآوری است طرح اخذ حداقل هزینه نگهداری از مشتریان آپشن‌های مختلفی به نفع مشتریان دارد. در این طرح برای مشتریان تهرانی با پرداخت مبلغ ۲۰هزارتومان، ۴ هزار و ۴۴۴دقیقه مکالمه رایگان شهری بالغ بر ۷۲ ساعت در طول یک ماه، مشتریان مراکز استان‌ها با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار تومان، ۳هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و برای مشتریان دیگر شهرستان‌ها، با پرداخت مبلغ ۱۰هزار تومان، مبلغ ۲هزار و۶۶۶ تومان مکالمه رایگان اختصاص می‌یابد.

هدف اصلی از این طرح، اخذ حداقل نگهداری برای تلفن‌های بدون کارکرد است که با عدالت ارتباطی نیز همخوانی دارد، یعنی به‌صورت میانگین ماهانه ۲۵ هزار تومان هزینه نگهداری خط است و اکثریت مشتریان با استفاده از این طرح قبوض ماهانه زیر ۲۰ هزار تومان دارند.

در پایان لازم به ذکر است وقتی امروز پس از سال‌ها به بیش از یک دهه ظلم به صنعت ارتباطات در فقط یک بخش آن‌هم در حداقل نگهداری نقطه پایانی گذاشته می‌شود، برخی رسانه‌ها نیز که عامدانه یا از روی ناآگاهی مطالب کذبی منتشر می‌کنند، از این خصمانه سخن گفتن‌ها علیه مخابرات دست برداشته تا همه در مسیر توسعه و برای رساندن خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم شریف ایران گام برداریم.

محمدرضا بیدخام

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل

 


 

شرکت مخابرات ایران که با ودایع شهروندان در دوران جنگ و حتی سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی سنگ بنای زیرساخت‌های مخابراتی کشور را گذاشت، به دلیل بی‌توجهی به تغییرات سریع جهانی در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات به یکی از شرکت‌های زیان‌ده کشور تبدیل شده است.

تاکنون موبنا به تحلیل شرایطی که شرکت مخابرات به این وضعیت اسفناک دچار شده، نپرداخته است؛ اما بهره‌مندی مادام‌العمر از برخی کارکنان و حتی توسعه و ارتقای چارت مدیریتی این شرکت در شرایطی که تبدیل به یک شرکت خصوصی شده و باید چابک‌سازی می‌شد از ابتدایی‌ترین دلایل بروز چنین وضعیتی است که پرداختن به آن در این مطلب نمی‌گنجد.

امید است مسئولان مخابرات بیشتر پاسخگوی پرسش‌های سهامداران و اصحاب رسانه و افکار عمومی باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا