چین با پرینتر سه بعدی هواپیمای جنگی می سازد!

به نظر می‌رسد چین به استفاده از فناوری پیشرفته چاپ سه‌بعدی برای ساخت هواپیماهای جنگی خود روی آورده است که باعث می‌شود این هواپیماها سبک‌تر و کارآمدتر شوند و در عین حال هزینه‌های تولید نیز کاهش می‌یابد.

موبنا به گزارش آی‌ای، ما اغلب در مورد شگفتی‌های فناوری چاپ سه بعدی، کارایی، مقرون به صرفه بودن و استحکام آن می‌شنویم، اما این فناوری در حال حاضر بیشتر در خانه‌ها استفاده می‌شود نه در صنعت بزرگی مانند ساخت هواپیما.

اکنون بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله Global Times منتشر شده است، چین این فناوری را به گونه‌ای تطبیق داده است که آن را برای هواپیماهای جنگی خود ایده‌آل کند.

چاپ سه‌بعدی در مقیاس عظیم

دکتر لی شیائودان، یکی از اعضای مؤسسه تحقیقات صنایع شرکت هواپیماسازی شن یانگ می‌گوید: ما در سطح مهندسی در مقیاس بزرگ از فناوری‌های چاپ سه بعدی در هواپیماها استفاده می‌کنیم و در موقعیتی پیشرو در جهان قرار داریم.

این تا حدی به دلیل تقاضای رو به رشد برای هواپیماها است. تکنیک‌های جدید و پیشرفته چاپ سه بعدی اکنون تولید هواپیماهای جدید با استحکام ساختاری بالا، عمر طولانی، هزینه تولید پایین و تولید سریع را امکان‌ پذیر می‌کنند.

روش‌های ساخت مرسوم دارای معایب بسیاری از جمله نیاز به استفاده از پرچ یا جوش برای اتصال قطعات به یکدیگر است. با این حال، از آنجایی که چاپ سه بعدی یک قطعه یکپارچه را ایجاد می‌کند، ساختار حاصل، از استحکام ساختاری بالاتر و عمر طولانی‌تری بهره می‌برد.

علاوه بر این، هیچ ماده اضافی در فرآیند چاپ سه بعدی هدر نمی‌رود و قطعات به شکل سبک‌تر تولید می‌شوند که در نهایت، وزن کلی هواپیما را کاهش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد بیشتر پرواز کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

چاپ سه بعدی همچنین بسیار سریع است که به قطعات امکان می‌دهد به سرعت تولید شوند و پشتیبانی لجستیک را ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

صنعتی که در حال محبوب شدن است

استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت هواپیما بین علاقه‌مندان به این فناوری در شرکت‌های هواپیماسازی چینی بسیار محبوب شده است. اگرچه ممکن است این اتفاق یک انقلاب برای صنعت چاپ سه بعدی به نظر برسد، اما باید توجه داشت که سایر سازندگان هواپیما قبلاً از آن استفاده کرده‌اند.

در سپتامبر سال ۲۰۲۲، شرکت هرمس(Hermes) اعلام کرد که هواپیماهای مافوق صوت آن با سرعت ۳۸۰۰ مایل در ساعت، بدنه‌های چاپ سه بعدی دریافت خواهند کرد. این شرکت که قبلاً با ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده کار کرده است، فاش کرد که چاپگرهای سفایر(Sapphire) و سفایر ایکس‌سی(Sapphire XC) یک راه حل تولید افزودنی فلزی انتها به انتها(end-to-end) را به دست آورده است.

گلن کیس، مدیر ارشد فناوری این شرکت در آن زمان گفت: تولید افزودنی فلزی جزء اصلی برنامه ما برای یکپارچه‌سازی عمودی تولید است.

وی همچنین اضافه کرد: در حالی که قابلیت‌های فناوری ساخت افزودنی را بررسی می‌کنیم، به دنبال راه‌هایی برای افزایش عملکرد، یکپارچه‌سازی اجزا، کاهش وزن هواپیما و به حداقل رساندن وابستگی‌های خارجی خواهیم بود.

در واقع در سال ۲۰۱۶، شرکت ایرباس شروع به بررسی استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت جامبو جت‌های خود کرد. این شرکت در آن زمان ادعا کرد که چاپ سه بعدی به آن اجازه می‌دهد تا قطعات سفت و سختی ایجاد کند که می‌توانند شکل منحنی و در عین حال توخالی به خود بگیرند. ساخت قطعات هواپیما به این روش باعث می‌شود وزن سبک هواپیما حفظ شود و همزمان قدرت لازم برای صعود و پایداری در هنگام پرواز فراهم شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا