دریافت پول زور از مشترکین تلفن ثابت!

شرکت مخابرات ایران که روزگاری نماد توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی بود؛ این روزها در پرداخت حقوق و سایر هزینه‌هایش مانده است. بزرگترین اپراتور مخابراتی کشورمان نه‌تنها هیچ ایده‌ای برای ارائه سرویس‌های جدید ندارد، بلکه تنها برنامه‌‌اش برای کسب درآمد، دست کردن در جیب مشترکانش است. براساس طرح جدیدی که این شرکت دنبال می‌کند؛ از این پس از هر مشترک ساکن استان تهران، سایر مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها باید به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ هزار تومان پول زور ماهانه به حساب شرکت مخابرات واریز کند تا با عواقب سلب امتیاز خط تلفن خود مواجه نشود‍!

موبنا – مدیران شرکت مخابرات مدعی هستند درآمد این شرکت کفاف هزینه‌های سرسام‌آور آن را نمی‌دهد، ازاین‌رو برای تداوم حیات آن باید دست به دامن افزایش هزینه‌های ثابت از جیب مشترکان شوند. گویا اوضاع به‌قدری خراب است که نادر صابری‌وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران گفته «وضعیت مالی مخابرات به‌قدری نامناسب است که حتی اگر یک میلیون تومان هم وارد [شرکت] شود، ما استقبال می‌کنیم.»

همین چند سطر کافی است تا طرز تفکر مدیران شرکت مخابرات دستتان بیاید. مدیران این شرکت به‌جای استفاده از ظرفیت‌های گسترده این شرکت مخابراتی در توسعه فناوری‌های نوین ازجمله شبکه فیبرنوری، فروش خدمات ارتباطی با استفاده از زیرساخت‌های گسترده و ده‌ها مدل درآمدی دیگر، صرفاً به ذهن‌شان رسیده که از جیب میلیون‌ها مشترک‌ پولی به جیب بزنند. شاید بد نباشد همین‌جا یه حساب‌وکتاب ساده انجام دهیم که مخابرات قرار است از محل جدید کسب درآمدش، چقدر پول بدست بیاورد‍؟

مقاله‌ی مرتبط: دعوای مخابرات و شورای رقابت بالا گرفت (+فیلم)

براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۷۱۱ خط تلفن در سراسر کشور دایر است. اگر با توجه به تعداد فعلی مشترکان متوسط هزینه ۱۵ هزار تومان ماهانه را در نظر بگیریم، درآمد مخابرات از این محل ماهانه بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان می‌شود! یعنی این شرکت برای درآمد سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از جیب مشترکین دورخیز کرده است!

البته شرکت مخابرات برای تأمین این درآمد مفت تنها نبوده، بلکه رگولاتوری و وزیر صمت نیز این شرکت را همراهی کرده‌اند! براساس نامه‌ای که اواسط شهریورماه به امضای وزیر صمت رسیده، افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت مصوب شده و مشترکین خطوط تلفن ثابت در تهران باید هزینه جدید برای حفظ خط تلفن ثابت خود پرداخت کنند!

دریافت پول زور از مشترکین تلفن ثابت!

طبق مصوبه مذکور، کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر‌اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفاً به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵ هزار تومان به‌عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰ هزار تومان مشخص شده است. این مصوبه یعنی اینکه چه از خط تلفن خود استفاده کنید چه استفاده نکنید، باید پول مخابرات را بدهید! حال اگر میزان استفاده‌تان بیش از کف کارکرد در نظر گرفته شده باشد، باید مبلغ آن را هم تقدیم مخابرات کنید.

ذکر این نکته ضروری است که این تصمیم تورم‌زا در حالی به تائید وزیر صمت رسیده که اپراتورهای تلفن‌همراه سال‌هاست با همان تعرفه‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر قرار به افزایش تعرفه باشد که اپراتورهای تلفن‌همراه به دلیل به‌روزرسانی مستمر فناوری‌های ارتباطی نظیر نسل چهارم و این روزها نسل پنجم ارتباطی بیشتر به حمایت‌های مالی نیاز دارند تا شرکتی مثل مخابرات ایران که اساساً سال‌هاست با همان فناوری قدیمی کار می‌کند!

دریافت پول زور از مشترکین تلفن ثابت!

از طرفی دیگر در کجای دنیا یک‌شبه تعرفه نگهداری خطوط تلفن را چندبرابر می‌کنند!؟ چطور زمانی که نوبت به افزایش حقوق بازنشسته‌ها یا کارمندان می‌رسد بین دولت و مجلس برای ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق بحث‌وجدل می‌شود! اما اینجا که پای منافع شرکت مخابرات به میان آمده وزیر صمت دستور مساعدت می‌دهد و وزیر ارتباطات هم سکوت می‌کند؟!

فراموش نکنیم شرکت مخابرات همان شرکتی است که دهه ۶۰ و قبل از آن با دریافت پول‌های هنگفت از متقاضیان ثبت‌نام تلفن ثابت، زیرساخت‌های خطوط تلفن در کشور را توسعه داد و عملاً قبل از سال ۸۸ – به‌واسطه خصوصی‌سازی – یک شرکت ملی و متعلق به مردم به حساب می‌آمد! اما هم‌اکنون با هنر برخی مدیران آن تبدیل به شرکتی با مدل درآمدی «گدایی مدرن» شده است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا