پولشویی و سوء مدیریت در یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی بنیاد مستضعفان

عدم استقرار سامانه‌ها و بسترهای لازم جهت کنترل و مقابله با پولشویی در شرکت‌های زیرمجموعه نفت بهران، حاکی از وجود سوء مدیریت در یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی بنیاد مستضعفان است.

موبنا؛ عزیز موحدی نسب – براساس آخرین گزارش صورت‌های مالی تلفیقی منتشرشده در سامانه کدال، موارد متعددی حاکی از وجود سوء مدیریت در شرکت نفت بهران و زیرمجموعه‌های آن است. گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت صنایع شیمیایی تابکم – که یکی از شرکت‌های تابعه نفت بهران است – گویای مسائل و مشکلات متعددی است. در این گزارش که مربوط به سال مالی ۱۴۰۰ است، به‌طور مشخص نواقص متعددی در حوزه قوانین مبارزه با پولشویی وجود دارد.

گزارش مذکور حاکی از عدم رعایت حداقل ۱۴ ماده و تبصره در حوزه قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه‌های مرتبط است. عدم رعایت این موارد باعث شده شرایط بررسی دقیق سازوکارهای مبارزه با پولشویی از سوی نهادهای نظارتی هم فراهم نباشد.

براساس گزارش حسابرس، این سؤال ایجاد می‌شود، چرا مدیرعامل و سایر مسئولان این شرکت، تمایلی به شفاف‌سازی سازوکارهای قانونی برای مقابله و مبارزه با پولشویی در این شرکت ندارند؟ نکته قابل‌توجه این‌که، مشکل نه‌تنها در شرکت‌های تابعه، بلکه حتی در صورت‌های مالی شرکت اصلی نفت بهران نیز مشاهده می‌شود.

البته سوء مدیریت این شرکت نفتی صرفاً به بی‌توجهی به قوانین پولشویی ختم نمی‌شود، بلکه موارد مرتبط با استخدام افراد نیز با مشکلاتی مواجه است؛ به‌طوری‌که آخرین گزارش کدال نشان می‌دهد این شرکت «مفاد تبصره ۲ قانون به‌کارگیری بازنشستگان» را نیز رعایت نکرده است.

مضاف بر این موارد احتمالاً سهامداران این شرکت باید نگران موارد دیگری از جمله خروج غیرمجاز موجودی انبار و فروش آن به افراد ثالث هم باشند! به‌طوری‌که در بند ۱۱ این گزارش نگرانی‌هایی درخصوص املاک دریافتی از مشتریان نیز دیده می‌شود. در این بخش از گزارش آمده «توجیهات مورد لزوم درخصوص عدم استفاده بهینه از املاک دریافتی از مشتریان، عدم تعیین تکلیف اراضی خط تولید فورفورال شوشتر، مازاد هزینه‌های پرداختی نسبت به قراردادهای منعقده فی‌مابین درخصوص خرید خدمات و تغییر صاحبان امضا مجاز برخی از حساب‌های بانکی، ارائه نشده است، ضمناً بخشی از موجودی‌های مواد و کالا به‌صورت غیرمجاز از انبار خارج و به اشخاص ثالث فروخته شده است.»

شاید بد نباشد مدیران ارشد این شرکت نفتی که – حتی سودآوری آن نیز کاهش یافته – کمی به فکر حقوق صاحبان سهام این شرکت باشند و نسبت به شفافیت عملکردی خود و بهبود شرایط شرکتی که سابقه فعالیت آن بالغ‌بر نیم‌قرن است، اقدامی انجام دهند.

بنیاد مستضعفان بیشترین سهام مدیریتی در شرکت بورسی شده نفت بهران را دارد و پس از بنیاد شرکت‌های انرژی گستر سینا، گروه پتروشیمی تابان فردا، سرمایه‌گذاری هدف و سرمایه‌گذاری توسعه ملی در کنار سایر سهامداران حقوقی و حقیقی به‌ترتیب جزو سهامداران این شرکت بزرگ نفتی کشور هستند.

تلاش ما برای دریافت پاسخ مسئولان نفت بهران باوجود چندین روز پیگیری بی‌نتیجه بود ولی همچنان آماده دریافت نقطه نظرات مسئولان این شرکت برای انعکاس در گزارش‌های بعدی خود هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا