اسپری‌باکس؛ سطح متفاوتی از کشاورزی (+فیلم و عکس)

اسپری‌باکس (SprayBox) می تواند میزان استفاده از علف‌کش های شیمیایی را تا ۹۵ درصد کاهش دهد…

موبنا – جمعیت جهان بنابر برخی ارزیابی های صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ می تواند به ۱۰ میلیارد نفر افزایش یابد و البته همه این افراد باید غذا بخورند. از این رو، دانشمندان، مهندسان و کشاورزان به طور مداوم در پی یافتن روش هایی برای تولید مواد غذایی بیشتر بدون در معرض خطر قرار دادن سیاره زمین هستند.

ربات ها یکی از گزینه هایی هستند که در همین راستا مورد توجه قرار گرفته اند. ربات های خودمختار در حال تغییر روش های متداول کشاورزی  هستند. به عنوان نمونه، تراکتورها در دره مرکزی کالیفرنیا با ۵۰ نازل اسپری و یک سامانه کامپیوتری پیچیده، ربات های مجهز به هوش مصنوعی را در اختیار دارند.

 

 

اسپری‌باکس؛ ربات هوشمند برای رسیدگی به محصولات کشاورزی

با عبور از یک مزرعه، این تراکتورها می توانند با استفاده از دید کامپیوتری و یادگیری ماشینی علف های هرز و محصولات را شناسایی کرده و سپس درباره استفاده از علف‌کش یا کود با دقت میلیمتری تصمیم‌گیری کنند.

ربات اسپری‌باکس (SprayBox) محصول شرکت وردانت رباتیکس (Verdant Robotics) می تواند در هر ساعت ۵۰۰ هزار گیاه را شناسایی و به آنها رسیدگی کند. این سامانه می تواند میزان استفاده از علف‌کش های شیمیایی را تا ۹۵ درصد کاهش دهد.

به گفته گیب سیبلو بنیانگذار و مدیر عامل وردانت رباتیکس، به طور فزاینده شاهد افزایش تمایل افراد به مواردی مانند کشت پوششی، کشت درهم و دیگر تکنیک های کشاورزی احیاکننده هستیم که امکان حفظ سلامت خاک را فراهم می کنند. تکنیک  کشت درهم شامل پرورش چند محصول در یک زمین کشاورزی می شود که زیست‌بومی سالم‌تر و تعادل بین منابع را شکل می دهد.

ربات های شرکت وردانت رباتیکس می تواند پیشرفتی ایجاد کند که تکنیک های مدیریت سنتی که خاک را سالم‌تر نگه می دارند، مواد غذای مغذی‌تری تولید کرده و از محیط زیست محافظت می کنند را در مقیاس گسترده کشاورزی تک‌کشتی بکار گرفت.

نحوه عملکرد ربات هایی مانند اسپری‌باکس این گونه نیست که فقط گیاهی را شناسایی کرده و درباره استفاده از کود یا علف‌کش تصمیم گیری کند. در عوض، آنها به طور فعال یک نقشه سانتی‌متر به سانتی‌متر از کل مزرعه تهیه می کنند که با موقعیت جغرافیایی و شناسه هر گیاه موجود در آن کامل می شود. این نوع جمع آوری داده های انبوه برای امکان‌پذیر کردن کشاورزی احیاکننده در مقیاس بزرگ عاملی کلیدی در نظر گرفته می شود.

کمبود نیروی کار برای فعالیت در مزارع کشاورزی یکی از دلایلی است که وردانت رباتیکس استفاده از ربات های هوشمند در حوزه کشاورزی را هدف قرار داده است. کاهش استفاده از مواد شیمیایی که می تواند بر سلامت انسان و منابع آب تاثیرگذار باشد، دلیل مهم دیگر است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا