کاهش نرخ سود بیمه ملت در کنار درآمد هزار میلیاردی

شرکت بیمه ملت که در جدیدترین گزارش‌های منتشر شده در نیمه اول سال جاری ۱۱۸۹ میلیارد تومان درآمد بیمه صادره شناسایی کرده، با کاهش نرخ رشد سود خالص فصل به فصل و سال به سال مواجه شده و در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نیز نگرانی‌هایی ناشی از بدهی‌های احتمالی درج‌شده است.

موبنا – روزنامه اقتصادی «امروز» در مطلبی عنوان کرد: شرکت بیمه ملت در مدت ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۸۹ میلیارد تومان درآمد حق بیمه صادره شناسایی کرده است. این شرکت که سال قبل ۱۰۳۲ میلیارد تومان درآمد حق بیمه داشت و عملکرد نیمه اول سال جاری با رشد ۱۵ درصدی همراه بود. گفتنی است در شهریور ماه درآمد حق بیمه این شرکت به ۲۴۴ میلیارد تومان رسید.

علیرضا یزدان‌دوست مدیرعامل بیمه ملت نیز اخیراً گفته این شرکت برای چندمین سال پیاپی به‌عنوان بزرگترین شرکت بیمه خصوصی کشور جایگاه خود را تثبیت کرده و بهتر می‌دانید که براساس آیین‌نامه توانگری بیمه مرکزی هر ساله شرکت‌های بیمه محاسباتی بر روی فاکتورهای مختلف‌شان انجام می‌شود و براساس جمع‌بندی کل آن فاکتور‌ها میزان نسبت توانگری‌شان مشخص می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه محاسبات سال جاری ما که بعد از انجام فرآیند اکچوئری در تأیید و تصویب بیمه مرکزی هم رسید، حاکی از نسبت توانگری ۴۰۹ دارد که بالاترین سهام شرکت‌های بیمه خصوصی کشور است.

به ادعای مدیر عامل این شرکت بیمه‌ای، یکی از دلایل مشخصی که باعث شد طی این سالیان طولانی بیمه ملت بتواند توانگری خودش را در بالاترین درجه ممکن تثبیت و نگهداری کند، سرمایه قابل‌توجه شرکت است که الان بین شرکت‌های بیمه‌گر خصوصی بالاترین سرمایه ثبت شده را هم شرکت بیمه ملت دارد.

یزدان‌دوست معتقد است در کنار آن توجه به ریسک‌های مختلفی در حوزه‌های بیمه‌گری اعتباری و امثال آن وجود دارد، باعث شده که توازن عملیاتی شرکت به سمت و سویی باشد که همواره جزء بالاترین نسبت‌های توانگری بین شرکت‌های بیمه را داشته باشد و سالیان متمادی با درجه یک در رتبه توانگری یک باقی بماند.

مدیرعامل بیمه ملت همچنین گفته بحث توانگری مالی یکی از انواع خط‌کش‌هایی است که طی سالیان اخیر در اختیار بیمه‌گذاران قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت‌هایی که بیمه مرکزی ایجاد کرده است، به‌نوعی خط‌کشی است که بیمه‌گزاران می‌توانند اطمینان داشته باشند از این حیث که شرکت بیمه‌ای که قرارداد‌های بیمه‌ای‌شان را منعقد می‌کند به‌اندازه کافی توانگر است و امکانات اینکه اگر خدایی نکرده خسارتی اتفاق افتاد بتواند آن خسارت را جبران کند را دارد.

وی افزود: قطعاً یکی از آیتم‌های بسیار با اهمیت است به دلیل اینکه فاکتورهای مختلفی را به آن توجه می‌کند، جدای از مباحث سرمایه‌ای و دارایی‌های شرکت و امثال این‌ها توازن پرتفوی شرکت این است که در حوزه‌های مختلف نقدینگی اعتباری و امثالهم چقدر شرکت ریسک‌های مختلفی را تحمل می‌کند و تا چه اندازه پتانسیل شرکت جوابگوی آن‌ها است، قطعاً یکی از مهم‌ترین خط‌کش‌هایی است که در اختیار بیمه‌گذاران و افراد عامه جامعه قرار دارد.

با وجود تمام موارد مثبتی که مدیرعامل این شرکت بیمه‌ای درباره‌ آن گفته، اما اطلاعات مندرج در سامانه بورس‌ویو درخصوص مواردی نظیر «نرخ رشد درآمد» فصل به فصل قبل بیمه ملت با کاهش منفی ۲۳.۴درصد مواجه شده است. همچنین سایر نرخ‌ها شامل نرخ رشد سود عملیاتی فصل به فصل مشابه منفی ۴۴.۱درصد، نرخ رشد سود عملیاتی ۸۷.۷ درصد و دو نرخ رشد سود خالص فصل به فصل مشابه و سال به سال قبل نیز به ترتیب منفی ۳۴.۶ درصد و منفی ۸۹ درصد ثبت شده است.

همچنین همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد،‌ در آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال(گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و صورت‌های مالی تلفیقی و جداگانه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰) نگرانی‌هایی درخصوص املاک و پرونده‌های حقوقی باز این شرکت بیمه‌ای وجود دارد. بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به وضعیت زمین خریداری شده از سازمان منطقه آزاد کیش است که در صورت‌های مالی افشا شده است. همچنین مراحل اداری جهت اخذ سند مالکیت ساختمان‌های بلوار آسیا، شهر چالوس و شهر آفتاب کیش نیز تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا