واپیر و ونوم؛ دو پرنده نظامی مهم در ارتش آمریکا(+فیلم و عکس)

از تسلیحات ای‌اچ-۱زد وایپر نیز می توان به توانایی حمل هشت موشک هل‌فایر، ۱۴ راکت ۷۰ میلیمتری (هدایت شونده یا غیر هدایت شونده)، و ۶۵۰ گلوله ۲۰ میلیمتری اشاره کرد…

موبنا – در سال ۱۹۶۲، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا نخستین سفارش خود را برای هلیکوپتر بل در حال ساخت بر اساس پلتفرم اچ-۱ (H-1) ثبت کرد. این هلیکوپتر مشهور یواچ-۱ ایرکوی (UH-1 Iroquois) بود که به نام هیوی (Huey) نیز شناخته می شود.

روند خرید هلیکوپتر از شرکت بل با سفارش گانشیپ ای‌اچ-۱ کبرا (AH-1 Cobra)، مدل دو پیشرانه یواچ-۱ان (UH-1N) و طی سال های اخیر با هلیکوپتر ای‌اچ-۱زد وایپر (AH-1Z Viper) و یواچ-۱وای ونوم (UH-1Y Venom) ادامه داشت.

هلیکوپترهای ونوم و وایپر از محصولات شناخته شرکت محسوب می شوند. این شرکت تحویل ۱۶۰ فروند هلیکوپتر ونوم به سپاه تفنگداران دریایی آمریکا را که در سال ۲۰۱۸ سفارش آن ثبت شده بود را تکمیل کرده است. برنامه تحویل هلیکوپترهای جدید وایپر نیز تکمیل شده و ۱۸۹ فروند از این پرنده توانمند آماده حضور در میدان نبرد در هر زمانی هستند.

به گفته سرهنگ وتسیلوس پاپاس، مدیر برنامه هلیکوپترهای سبک/تهاجمی، هلیکوپترهای اچ-۱ از ابزارهای کلیدی برای طرح هوانوردی سپاه تفنگداران دریایی ۲۰۲۲ هستند. با تکمیل تحویل هلیکوپترهای جدید، تفنگداران دریایی آمریکا از انعطاف‌پذیری بیشتری برای مدیریت و استقرار هلیکوپترها بر اساس الزامات ماموریت های فعلی و آتی که در ابتدای برنامه تعیین شده بود، برخوردار هستند.

آشنایی با هلیکوپترهای وایپر و ونوم

وایپر یک هلیکوپتر تهاجمی است که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این هلیکوپتر دارای دو خدمه است و برای ماموریت های تهاجمی، شناسایی هوایی و اسکورت استفاده می شود. هلیکوپتر ای‌اچ-۱زد وایپر که به نام زولو کبرا (Zulu Cobra) نیز شناخته می شود، می تواند با بیشینه سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. سرعت کروز این هلیکوپتر ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی آن ۵۷۴ کیلومتر است.

از تسلیحات ای‌اچ-۱زد وایپر نیز می توان به توانایی حمل هشت موشک هل‌فایر، ۱۴ راکت ۷۰ میلیمتری (هدایت شونده یا غیر هدایت شونده)، و ۶۵۰ گلوله ۲۰ میلیمتری اشاره کرد.

 

 

هلیکوپتر ونوم در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و دارای چهار خدمه است. این هلیکوپتر می تواند هشت سرباز را حمل کند. هلیکوپتر یواچ-۱وای ونوم می تواند با بیشینه سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. سرعت کروز این هلیکوپتر ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی آن ۶۰۲ کیلومتر است.

با توجه به نوع ماموریت، هلیکوپتر یواچ-۱وای ونوم می تواند به تیربار و راکت های ۷۰ میلیمتری مجهز شود.

 

 

در شرایطی که این دو هلیکوپتر از نظر ظاهری دو ماشین جنگی کاملا متفاوت به نظر می رسند، اما تقریبا ۸۵ درصد اجزا آنها مشترک است.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا