مجلس و بانک مرکزی از تأمین مالی زنجیره‌ای حمایت می‌کنند

مشکل نقدینگی واحدهای اقتصادی همواره یکی از مسائل اساسی و مهم صنایع برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است. در این رابطه به‌ویژه در میان صنایع، صنعت لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر با این مشکل مواجه بوده که به‌صورت پیوسته هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را دچار محدودیت کرده است.

موبنا – به‌تازگی اما با «اجرایی شدن طرح تأمین مالی زنجیره‌ای» مشکل کمبود نقدینگی صنعت لوازم‌خانگی برطرف شده و در این شرایط، هم تولید وضع بهتری پیدا کرده و هم می‌توان هزینه‌های تمام‌شده را به‌نوعی مدیریت کرد که باعث تعادل قیمت‌ها در بازار شود.

از دیدگاه صاحب‌نظران نیز، طرح تأمین مالی زنجیره‌ای بسان «یک بازی برد-برد» خواهد بود که می‌تواند مزایای بسیاری را برای هرکدام از زنجیره‌های تولید تا مصرف صنعت لوازم‌خانگی به ارمغان آورد.

در این میان، پلتفرم‌های مختلف هم می‌توانند در طرح تأمین مالی زنجیره‌ای نقش مؤثری ایفا کنند؛ در حال حاضر پلتفرم سککوک در تعامل با فعالان حوزه لوازم‌خانگی درصدد است ۲۵۰ هزار قطعه لوازم‌خانگی را با کمک فن‌های SCF در قالب بسته‌های حمایتی تأمین کند و نیاز به نقدینگی موردنیاز آن را تا حد امکان کاهش دهد تا بتواند دوره تأمین، تدارک و تسویه وجوه را حداقل تا ۶ ماه بدون بار شدید مالی توسعه دهد.

در همین باره اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌گوید: متأسفانه هزینه تمام‌شده تولید لوازم‌خانگی در چند ماه اخیر با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده که با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، تولیدکننده دیگر توان افزایش قیمت را ندارد و می‌داند با گران کردن کالا همین مشتریان حداقلی را نیز از دست خواهد داد.

بانک مرکزی در میدان است

در همین رابطه، حمید آذرمند، مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی معتقد است: در تأمین مالی زنجیره‌ای می‌توان شاهد رفع ناترازی بانک‌ها هم بود که در اقتصاد کشور بسیار مؤثر است.

او با اشاره به ارتباط تأمین مالی زنجیره‌ای و تورم می‌گوید: تورم ریشه‌های مختلف دارد که عموماً ناشی از ناترازی مالی شکل گرفته در اقتصاد است که بخشی از آن مربوط به ناترازی بانک‌هاست.

آذرمند تأکید می‌کند: در برخی از روش‌های تأمین مالی زنجیره‌ای، بانک‌ها از روش‌ها و ابزارهای اعتباری استفاده می‌کنند که در این صورت منابع بانک درگیر نیست و بانک صرفاً از اقلام زیرخط خود استفاده می‌کند و بازپرداخت

این تعهد را در سررسید تضمین می‌کند. به میزانی که بانک‌ها بتوانند از ابزارهای اعتباری و اقلام زیر خط خود استفاده کنند، می‌تواند کمک به رفع و کاهش ناترازی کند.

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی تصریح کرد: عموم این خدمات مبتنی بر کارمزد است و به میزانی که بانک‌ها بتوانند به ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، کارمزد بگیرند به جریان درآمدی بانک‌ها کمک می‌کند.

بنابراین تأمین مالی زنجیره‌ای با ابزارهای اعتباری می‌تواند به رفع ناترازی بانک‌ها کمک کند.

مجلس حامی توانمندسازی توأمان تولید و شبکه بانکی

نگاه مثبت مجلس در این رابطه، خود گویای حرکتی است که در اقتصاد دیجیتال آغاز شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه طرح تأمین مالی زنجیره از نوآوری‌های بانک مرکزی است، می‌گوید: از مزایای استفاده از طرح تأمین مالی زنجیره جدا از تأمین مالی بخش تولید می‌توان به توانمند شدن شبکه بانکی و کاهش ریسک پرداخت اعتباری بانک‌ها اشاره کرد.

محسن زنگنه با تأکید بر اینکه شکی در مزایای استفاده از طرح تأمین مالی زنجیره وجود ندارد، می‌افزاید: تنها مشکل در بحث استفاده از طرح مذکور فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز آن است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تأمین مایحتاج موردنیاز تولیدکننده در مسیر تولید واقعی خاطرنشان می‌کند که؛ قطعاً مجلس از طرح‌های حامی تولید که به‌این‌ترتیب از تورم احتمالی نیز ممانعت می‌کنند، حمایت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا