ایتاکا؛ خانه چاپ شده خودکفا روی زمین و کره ماه! (+فیلم و عکس)

ایتاکا یک خانه کاملا خودکفا چاپ سه بعدی شده است که محل اقامت و منابع لازم را برای زندگی یک خانواده چهار نفره فراهم می کند.

موبنا “ایتاکا” (Itaca) جدیدترین پروژه شرکت ایتالیایی وسپ (WASP) است که در زمینه چاپ سه بعدی فعالیت می کند. ایتاکا در حال حاضر به عنوان یک پروژه آموزشی و بستری برای آزمایش ایده ها و فناوری های آینده در حال توسعه است.

 

 

ایتاکا؛ اقامتگاهی که سه بعدی چاپ می شود

ایتاکا یک خانه کاملا خودکفا چاپ سه بعدی شده است که محل اقامت و منابع لازم را برای زندگی یک خانواده چهار نفره فراهم می کند. شرکت وسپ معتقد است این خانه می تواند نه تنها روی سیاره زمین، بلکه روی کره ماه نیز به کار گرفته شود. حتی با تغییرات و تنظیمات مناسب، ایتاکا شاید روی سیاره مریخ نیز قابل استفاده باشد.

ایده ای که در پس ایتاکا قرار دارد این است که با بکارگیری فناوری مناسب حتی در نامهربان‌ترین فضاها می توان امکان اقامت و زندگی انسان را فراهم کرد. با سامانه های مناسب، ایتاکا می تواند به یک اقامتگاه دائمی برای دو فرد بزرگسال و دو کودک تبدیل شود. ایتاکا با تکیه بر گرمایش و تهویه هوای زمین‌گرمایی، پنل های خورشیدی و سامانه جمع‌آوری آب باران می تواند به طور کامل خودکفا و خارج از شبکه سراسری برق عمل کند.

احاطه شده با یک کمربند سبز، ایتاکا از نظر تامین مواد غذایی نیز خودکفا است. در حالت ایده آل، این می تواند ایتاکا را به مناسب‌ترین را حل برای فراهم کردن مسکن در مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی تبدیل کند. همچنین، ایتاکا می تواند گزینه خوبی برای مناطقی باشد که با مشکلات مالی شدید و کمبود مسکن مواجه هستند.

ایتاکا رویای آینده ای را در سر می پروراند که در آن مسکن مقرون به صرفه و قابل دستیابی باشد و این امر با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و استفاده از منابع محلی صورت می گیرد.

این یک ساخت و ساز چاپ سه بعدی شده و بخشی جدایی‌ناپذیر از یک اقتصاد خرد چرخشی بهینه است. مورد دوم تضمین می کند که ساکنان می توانند به طور مستقل و به طور کامل خارج از شبکه برق سراسری زندگی کنند، در شرایطی که ردپای کربن خود را نیز به حداقل رسانده و تعادل اکولوژیکی را حفظ می کنند.

وسپ از ایتاکا به عنوان یک طرح مفهومی قابل اجرا نام برده است و برای تایید آن قصد دارد نخستین خانه را در قطعه زمینی خارج از شهر بولونیا بسازد. این در شرایطی است که ساخت بیش از یک واحد توسط شرکت برنامه‌ریزی شده است.

به گفته ماسیمو مورتی، بنیانگذار شرکت وسپ، با اصلاحات مناسب، ایتاکا می تواند به عنوان اقامتگاهی در یک مستعمره فضایی نیز عمل کند. اما پیش از آن، تمرکز شرکت بر تبدیل مناطق غیرقابل سکونت روی سیاره زمین به مناطقی مهمان‌نوازتر است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا