موشک هایپرسونیک چینی قاتل ناو هواپیمابر آمریکا! (+فیلم و عکس)

چین توجه ویژه ای به موشک های قاتل ناو هواپیمابر دارد. این کشور قصد دارد تا توانایی حرکت ناوهای هواپیمابر آمریکایی را در مناطقی خاص محدود کند.

موبنا – ارتش چین در هفتم نوامبر و طی یک نمایشگاه هوایی موشک ابرصوت (هایپرسونیک) ضد کشتی وایجی-۲۱ ایگل استرایک (YJ-21 Eagle Strike) را به نمایش گذاشت. این نخستین نمایش عمومی شناخته شده از موشک وای‌جی-۲۱ است که از آن به عنوان قاتل ناوهای هواپیمابر نام برده می شود. این موشک می تواند در رزم‌ناوها و ناوهای هواپیمابر چینی بکار گرفته شده و از جمله تسلیحاتی است که چین برای تغییر موازنه قدرت دریایی به نفع خود روی آن حساب می کند.

 

 

موشک وایجی-۲۱؛ قاتل ناوهای هواپیمابر

در ماه آوریل، نیروی دریایی ارتش چین شلیک آزمایشی موشک وایجی-۲۱ را از یک رزم‌ناو تایپ ۰۵۵ کلاس رنهای (Type 055 Renhai-class) انجام داد. تایپ ۰۵۵ یک رزم‌ناو قدرتمند حامل موشک است. چین تا پیش از این موشک های بالستیک ضد کشتی خشکی‌پرتاب دی‌اف-۲۱ و دی‌اف-۲۶ را به عنوان سلاح هایی مرگبار برای ناوهای هواپیمابر معرفی کرده بود. بمب افکن اچ-۶ این کشور نیز توانایی مسلح شدن به موشک بالستیک ضد کشتی هواپرتاب را دارد.

موشک وای‌جی-21؛ قاتل ناو هواپیمابر و تهدیدی جدی برای آمریکا

موشک وای‌جی-۲۱ دارای بیشینه سرعت ۱۰ ماخ است. بیشینه برد این موشک ۹۳۲ مایل (۱۵۰۰ کیلومتر) عنوان شده که آن را به گزینه ای خطرناک برای نیروی دریایی آمریکا تبدیل می کند. با توجه به سرعت بسیار زیاد، موشک وای‌جی-۲۱ می تواند برای سامانه های رزمی ایجس (Aegis Combat System) که از ناوهای هواپیمابر آمریکایی و کشتی های اسکورت آنها محافظت می کند، مشکل ایجاد کند.

ایجس یک سامانه مدیریت نبرد پیشرفته متشکل از رادارها و موشک های رهگیر است، اما امکان دارد در برابر موشک های فوق سریع وای‌جی-۲۱ با مشکل مواجه شود.

رزم‌ناو تایپ ۰۵۵ نیروی دریایی چین یکی از ابزارهای نظامی درخشان ناوگان این کشور محسوب می شود. این رزم‌ناو ۱۳ هزار تنی بزرگ‌تر از رزم‌ناوهای مجهز به سامانه ایجس نیروی دریایی آمریکا مانند کلاس تایکوندروگا (Ticonderoga) است. نیروی دریایی چین دارای هشت کشتی جنگی کلاس رنهای است و دو رزم‌ناو دیگر نیز روند ساخت خود را در دالیان دنبال می کنند. موشک وای‌جی-۲۱ این رزم‌ناوها را مرگبارتر می سازد.

با موشک های ضد ناو هواپیمابر، کلاس رنهای یکی از مرگبارترین کشتی های جنگی در نیروی دریایی چین خواهد شد.

موشک وای‌جی-21؛ قاتل ناو هواپیمابر و تهدیدی جدی برای آمریکا

موشک وایجی-۲۱ در میدان نبرد

چین توجه ویژه ای به موشک های قاتل ناو هواپیمابر دارد. این کشور قصد دارد تا توانایی حرکت ناوهای هواپیمابر آمریکایی را در مناطقی خاص محدود کند. این می تواند رویکرد آمریکا در مورد یک نبرد دریایی در منطقه هند-آرام را تغییر دهد.

موشک وای‌جی-۲۱ پیش از آنکه به طور کامل عملیاتی شود باید آزمایش های بیشتری را پشت سر بگذارد، اما نیروی دریایی چین چنان به این موشک ها اطمینان دارد که آن را در نمایشگاه هوایی ژوهای ۲۰۲۲ در معرض دید عموم قرار داد. در واقع چینی ها به نوعی قصد ارسال این پیام را داشتند که هراسی از نمایش کارت های خود ندارند و بر این باورند که می توانند دست پیروز را علیه نیروهای دشمن، به ویژه آمریکایی ها داشته باشند.

موشک وای‌جی-21؛ قاتل ناو هواپیمابر و تهدیدی جدی برای آمریکا

چین در انتظار زمان مناسب

موشک وای‌جی-۲۱ ممکن است هنور توانایی ضربه زدن به یک هدف متحرک را نداشته باشد، اما نیروی دریایی چین نشان داده است که صبر و تعهد لازم برای توسعه سلاح های قاتل ناوهای هواپیمابر را دارد. همچنین، مشخص نیست که این موشک توانایی مانور هنگام پرواز را دارد یا خیر. این ویژگی ها موجب نگرانی بیشتر آمریکایی ها می شود.

آمریکایی ها باید طرحی برای موشک های مرگبار برای ناوهای هواپیمابر ارائه دهند که می تواند شامل دفاع لایه ای با لیزرهای ضد موشک باشد.

رزمناوهای تایپ ۰۵۵ چین همراه با موشک های ضد ناوهای هواپیمابر یک نگرانی جدی برای آمریکایی ها هستند. نیروی دریایی چین نشان داده است که با گذشت زمان بر توانایی ها و مهارت های خود می افزاید و این زنگ هشدار را برای آمریکایی ها به صدا درآورده است.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا