ایده ای خلاقانه برای ویلچر ارزان از یک سازمان مردم نهاد(+عکس)

پس از ۲۰ سال خدمت، این سازمان مردم نهاد ۱.۳ میلیون ویلچر را در ۹۴ کشور جهان توزیع کرده است…

موبنا – سازمان مردم‌نهاد ماموریت ویلچر رایگان (Free Wheelchair Mission) با ارائه طرح های مقرون به صرفه و بادوام ویلچر به طور فعال در جهت رسیدگی به نیازهای اساسی افراد کم توان حرکتی در کشورهای در حال توسعه گام بر می دارد.

نخستین مدل ویلچر این سازمان مردم‌نهاد به نام جن-۱ (GEN-1) اگرچه دیگر تولید نمی شود، اما به واسطه ترکیب یک صندلی ساده پلاستیکی در یک ابزار حرکتی چند منظوره برای افراد کم توان خبرساز شد.

ایده ای خلاقانه برای ویلچر مقرون به صرفه

به گفته سازمان ماموریت ویلچر رایگان، با توجه به شرایط سخت زندگی در برخی مناطق جهان سوم، جن-۱ برای استفاده در زمین های ناهموار طراحی شده بود. این ابزار امکان تحرک برای طیف گسترده ای از کاربران را فراهم کرده و به طور کلی برای افرادی که نیازی به تنظیم ویلچر برای کمک به پشتیبانی از پوسچر (وضع اندامی) خود را ندارند، توصیه می شود.

پس از ۲۰ سال خدمت، این سازمان مردم نهاد ۱.۳ میلیون ویلچر را در ۹۴ کشور جهان توزیع کرده است.

نگاهی به ویلچرهای مقرون به صرفه سازمان ماموریت ویلچر رایگان  

با وزن ۱۷.۴ کیلوگرم، مدل جن-۱ یک صندلی پلاستیکی سفید بدون پایه را در یک فریم فولادی سیاه ترکیب کرده و از چرخ های عقب ۲۴ اینچی بهره می برد. برای بهبود شرایط فاصله بین محور جلو و عقب، پایداری، و ایمنی، تیم ماموریت ویلچر رایگان از چرخ های لاستیکی بزرگ در قسمت جلو استفاده کرده و یک سامانه قفل فولادی مستقل را روی هر چرخ عقب نصب کردند.

همچنین، این ویلچر دارای یک مهار پنج نقطه ای اختیاری روی شانه است که به افزایش امنیت کاربران با اندازه کوچک‌تر و آنهایی که به پشتیبانی از پوسچر خود نیاز دارند، کمک می کند.

صندلی پلاستیکی این ویلچر در برابر پرتو فرابنفش مقاوم بوده و از رزین پلی پروپیلن ساخته شده است که به فریم فولادی سیاه رنگ متصل می شود. این مجموعه با یک زیرپایی قابل تنظیم برای طول مختلف پا تکمیل می شود.

ویلچر جن-۱ به صورت مونتاژ نشده عرضه شده و سر هم کردن آن حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. سازمان مردم‌نهاد ماموریت ویلچر رایگان طول عمر این ویلچر را برای استفاده عادی و به شرط نگهداری مناسب بین سه تا پنج سال عنوان کرده است.

افزون بر نسخه جن-۱، این سازمان مردم‌نهاد نسخه جن-۲ را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد که طراحی بهتر و قابلیت تنظیم بیشتر را ارائه کرده و گزینه ای مناسب برای حرکت در مسیرهای طولانی‌تر و نیازهای خاص است. این ویلچر با فریم آبی همراه با چرخ های سیاه رنگ عرضه شد. برخلاف مدل سال ۲۰۰۱، ویلچر جن-۲ در چهار اندازه مختلف (X, M, L, XL) معرفی شد.

همچنین، سازمان ماموریت برای ویلچر رایگان در سال ۲۰۱۳ نخستین ویلچر تاشو خود را به نام جن-۳ معرفی کرد که امکان نگهداری راحت‌تر در خانه و حمل و نقل راحت‌تر را فراهم می کند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا