متفاوت ترین روش ساخت یک محله در تگزاس! (+فیلم و عکس)

این پروژه در حال شکل گیری توانایی شرکت آیکان برای ساخت و ساز با کمک چاپ سه بعدی در چنین مقیاس بزرگ و جاه طلبانه ای را نشان می دهد.

موبنا آیکان (ICON) شرکتی پیشرو در زمینه چاپ سه بعدی در مقیاس بزرگ، جدیدترین بروزرسانی را درباره پروژه خود برای ساخت محله ای متشکل از ۱۰۰ خانه چاپ سه بعدی شده ارائه کرده است. این پروژه با مشارکت شرکت لنار (Lennar) در ساخت و ساز و گروه بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels Group) در طراحی دنبال می شود.

 

 

شرکت آیکان پیش از این موفقیت فناوری های ساخت و ساز ولکان (Vulcan) خود را با ساخت چهار خانه چاپ سه بعدی شده در سال ۲۰۲۱ و به دنبال آن، پروژه “خانه صفر” (House Zero) که اوایل سال جاری میلادی تکمیل شد، ثابت کرده است.

پروژه جدید شرکت آیکان برای نخستین بار در پاییز سال گذشته معرفی شد و در شمال آستین، تگزاس در شهر جورج تاون واقع خواهد شد. این پروژه در حال شکل گیری توانایی شرکت آیکان برای ساخت و ساز با کمک چاپ سه بعدی در چنین مقیاس بزرگ و جاه طلبانه ای را نشان می دهد. همچنین، این پروژه نشان خواهد داد که تیم آیکان توانایی ساخت هم خانه های لوکس و هم خانه های مقرون به صرفه را دارد که همگی انعطاف‌پذیر و سازگار با محیط زیست هستند.

معماری چاپ شده توسط شرکت آیکان

محله ۱۰۰ خانه ولف رنچ (Wolf Ranch) که با کمک فناوری چاپ سه بعدی در حال ساخت است، بیانی معاصر از زیبایی‌شناسی سبک مزرعه ای تگزاس خواهد بود.

روش ساخت و ساز مورد استفاده در این پروژه در ذات خود انرژی‌کارآمد و در برابر توفان و سیل مقاوم است. ناوگانی از ربات های عظیم ولکان در این پروژه به کار گرفته شده اند. این مجموعه ضایعات به مراتب کمتری نسبت به یک خانه جدید با روش ساخت سنتی ایجاد می کند و آزادی طراحی بیشتری به معماران می دهد.

پروژه ساخت محله ای از خانه های چاپ سه بعدی شده طراحی های نوآورانه را با ویژگی های پایدار و قیمت مقرون به صرفه ترکیب می کند. به گفته تیم آیکان، با توجه به مساله کمبود مسکن در آمریکا، نوآوری و یافتن روش های جدید ساخت و ساز که انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی و تولید گسترده‌تر با قیمت های مقرون به صرفه را ممکن می سازند، هرگز تا این اندازه اهمیت نداشته است.

خانه های چاپ سه بعدی شده در پروژه جدید شرکت آیکان دارای سه تا چهار اتاق خواب و دو تا سه حمام هستند. هر خانه با کمک پنل های خورشیدی روی پشت بام می تواند نیروی مورد نیاز خود را تامین کند و به بسته خانه هوشمند شرکت لنار از جمله زنگ و قفل درب هوشمند و ترموستات هوشمند مجهز خواهد شد. همچنین، برای هر خانه سامانه های امنیتی در نظر گرفته شده است.

به گفته جیسون بالارد هم‌بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آیکان، این برای نخستین بار در تاریخ جهان است که شاهد ساخت جامعه ای از خانه ها توسط ناوگانی از ربات ها هستیم. و البته نه هر خانه ای، بلکه خانه هایی با طراحی بهتر، استحکام بیشتر، عملکرد انرژی بهتر، راحتی بیشتر و انعطاف پذیرتر.

بالارد معتقد است که در آینده ربات ها و پهپادها قادر به ساخت کل محله ها، شهرک ها، و شهرها خواهند بود و پروژه اخیر در تگزاس مکانی است که ساخت و ساز با کمک ربات در مقیاس بزرگ از آنجا آغاز شده است. اگرچه همچنان مسیری طولانی پیش رو قرار دارد، اما به اعتقاد بالارد چرخشی هیجان انگیز و امیدوارکننده برای رسیدگی به مساله خانه‌سازی و کمبود مسکن در جهان صورت گرفته است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا