پول واقعا می‌تواند خوشبختی به همراه بیاورد

آزمایشی که به تازگی توسط محققان انجام شده است نشان می‌دهد که پول واقعاً می‌تواند خوشبختی به همراه بیاورد.

موبنا به گزارش ان‌بی‌سی، مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله PNAS منتشر شد، به تأثیرات پرداخت یکباره مبلغ ۱۰ هزار دلار به ۲۰۰ نفر پرداخت.

این پول که از سوی دو فرد ثروتمند ناشناس اهدا شده بود با مشارکت سازمان TED در PayPal میان افراد توزیع شد. شرکت‌کنندگانی که این پول را دریافت کردند، موظف بودند که تمام پول را ظرف سه ماه خرج کنند. این افراد احساس شادی خود را به صورت ماهانه ثبت کردند، و همچنین یک گروه کنترل متشکل از ۱۰۰ نفر که هیچ پولی دریافت نکرده بودند نیز در این پژوهش حضور داشتند. محققین شادی افراد را رتبه‌بندی کردند. از آن‌ها خواسته شد تا به میزان رضایت از زندگی خود امتیاز بین یک تا هفت را بدهند و تعداد دفعات تجربه احساسات مثبت مانند شادی و احساسات منفی مانند غم و اندوه را نیز با اعداد بین یک تا پنج بررسی کردند.

گروهی که ۱۰ هزار دلار دریافت کرده بودند، سطح شادی بیشتری نسبت به گروهی که پولی دریافت نکرده بودند، پس از سه ماه گزارش کردند. سپس، پس از گذشت سه ماه دیگر، دریافت‌کنندگان پول همچنان سطوح شادی بالاتری از زمان شروع آزمایش گزارش کردند.

با این حال، افرادی که درآمد خانوارشان بالاتر از ۱۲۳ هزار دلار بود، بهبود قابل توجهی در شادی خود گزارش نکردند.

شرکت‌کنندگان نحوه خرج کردن پول خود را نیز ثبت کردند، اما محققان هنوز در حال تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند تا ببینند آیا تمام روشهای خرج کردن پول باعث احساس شادی می‌شود یا خیر.

افراد شرکت کننده در این مطالعه از سه کشور کم درآمد یعنی برزیل، اندونزی و کنیا و چهار کشور پردرآمد یعنی استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده بودند. یافته‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان از کشورهای کم درآمد سه برابر افزایش شادی بیشتری نسبت به افراد متعلق به کشورهای پردرآمد داشتند. علاوه بر این افرادی که سالانه ۱۰ هزار دلار درآمد داشتند، دو برابر بیشتر از کسانی که سالانه ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشتند، احساس شادی کردند.

رایان دوایر(Ryan Dwyer)، یکی از نویسندگان این مطالعه، که این تحقیق را به عنوان دانشجوی دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام داده است، می‌گوید: ده هزار دلار در مناطق خاصی در سراسر جهان واقعاً می‌تواند موارد زیادی برای شما به همراه بیاورد. برخی از مردم مقدار زیادی پول را صرف پرداخت وام مسکن خود یا انجام یک بازسازی بزرگ در خانه خود کردند.

شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه نمی‌دانستند برای چه چیزی ثبت‌نام می‌کنند. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، TED از مردم در توییتر دعوت کرد تا برای یک «آزمایش اسرارآمیز» که «هیجان‌انگیز، شگفت‌انگیز، تا حدودی زمان‌بر و احتمالاً استرس‌زا» خواهد بود، درخواست دهند. آزمایشی که زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. چند ماه بعد، یک گروه منتخب از افراد ایمیل‌هایی دریافت کردند که به آنها می‌گفت ۱۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که برنده‌ شدن در مسابقات بخت‌آزمایی‌ بزرگ رضایت مردم از زندگی را افزایش می‌دهد و براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که تا ۲۰۰ هزار دلار برنده شده‌اند نسبت به افرادی که اصلاً برنده نشده‌اند، سلامت روان بهتری دارند.

این یافته‌ها با تحقیقات قبلی که نشان داده بود برنده شدن در بخت آزمایی تأثیر زیادی بر شادی ندارد، تناقض داشت.

آنیا یاروسزویچ(Ania Jaroszewicz)، دانشمند علوم رفتاری در دانشگاه هاروارد می‌گوید که هنوز هیچ اتفاق نظر علمی در مورد اینکه آیا پول می‌تواند خوشبختی بیاورد یا خیر، وجود ندارد. یاروسزویچ بر آزمایشی نظارت کرد که در آن به ۵۰۰۰ نفر از افراد کم‌درآمد در ایالات متحده یک بار مبلغ ۵۰۰ یا ۲۰۰۰ دلار داده شد و هیچ‌یک از این دو گروه تا ۱۵ هفته پس از دریافت پول، بهبودی در رفاه مالی یا روانی خود گزارش نکردند.

او می‌گوید: تحقیقات ترکیبی زیادی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها به این بستگی دارد که چه مبلغی به چه کسانی پرداخت می‌شود و دقیقاً از چه اندازه‌گیری‌هایی استفاده می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که با افزایش درآمد کسانی که سالانه ۷۵ هزار دلار درآمد دارند، رفاه عاطفی آن‌ها بهبود می‌یابد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که چنین سقفی وجود ندارد و افرادی که ۸۰ هزار دلار یا بیشتر در سال درآمد دارند نیز با افزایش درآمد، سطوح بالاتری از احساسات مثبت و سطوح کمتری از احساسات منفی گزارش کردند.

دوایر می‌گوید که این امکان وجود دارد که بخشی از شادی گزارش شده در مطالعه او مربوط به هیجان اولیه افراد باشد و این احساس در صورتی که آنها درآمد اضافی دریافت نکنند، در طول زمان به تدریج کاهش می‌یابد.

این موضوع باعث می‌شود که مقایسه نتایج به دست آمده از تحقیقات او با نتایج آزمایشاتی که در آنها به درآمد پایه افراد به طور منظم کمک هزینه‌های کمتری اعطا می‌شود، چالش برانگیزتر باشد.

چنین برنامه‌های آزمایشی عمدتاً بر روی افراد کم‌درآمد، بیکار یا بی‌خانمان متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، یک آزمایش تحت رهبری شهر در استاکتون، کالیفرنیا، به افراد کمک هزینه ماهیانه ۵۰۰ دلاری داد. شرکت کنندگانی که برای واجد شرایط بودن مجبور بودند در محله هایی زندگی کنند که متوسط ‌درآمد خانوار در آن ۴۶۰۰۰ دلار یا کمتر در سال بود، بهبود در رفاه عاطفی خود، کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش اشتغال تمام وقت پس از یک سال را گزارش کردند.

یاروسزویچ تاکید کرد که در هر مطالعه‌ای در مورد پول و شادی، نتایج می‌تواند به شرایط خاص زندگی افراد و انتظارات آنها نیز بستگی داشته باشد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا