همراه اول، پیشتاز میزبانی رومینگ ملی در سال ۱۴۰۱

همراه اول در رقابت با دو اپراتور دیگر کشورمان، بیشترین آمار میزبانی رومینگ ملی را به‌خود اختصاص داد. این اپراتور به‌دلیل زیرساخت‌های گسترده‌ای که در سراسر کشور دارد، سالانه پذیرای حجم گسترده‌ای از ترافیک تماس‌های دو اپراتور ام.‌تی‌.ان-ایرانسل و رایتل است.

موبنا؛ نگین شاکری – جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از رشد بیش از یک میلیون و ۶۲۱ هزار مشترک “روم” شده از دو اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل به همراه اول است. براساس این گزارش که مربوط به سه ماهه دوم سال جاری است، تاکنون بیش از ۱۹ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۸ تماس مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل از طریق زیرساخت‌های ارتباطی همراه اول تحت عنوان رومینگ برقرار شده است.

درخصوص رومینگ ملی، لازم است بدانید این فناوری خدمتی است که با استفاده از آن یک اپراتور خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان – بدون دریافت هزینه از مشترک – قرار می‌دهد و با انعقاد قرارداد، از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند. در رومینگ ملی اپراتوری که زیرساخت‌های گسترده و توسعه ‌یافته‌ای داشته باشد، امکان ارائه خدمات بیشتری دارد.

گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۸۶۴ تماس مشترکان ام.تی.ان-ایرانسل از طریق زیرساخت‌های همراه اول برقرار شده است. این موضوع بدان معناست که اگر زیرساخت‌های اپراتور اول تا این حد در سراسر کشور توسعه نیافته بود، بخش قابل‌توجهی از مشترکان ام.تی.ان-ایرانسل امکان برقراری تماس مطلوب را نداشتند! این موضوع حتی درباره اپراتور رایتل نیز صادق است؛ به‌‌طوری‌که تا بازه زمانی ارائه این گزارش بیش از سه میلیون و ۸۰۲ هزار و ۱۶۴ تماس رایتل نیز توسط زیرساخت‌های همراه اول برقرار شده است.

نکته قابل توجه در خصوص رایتل این است که این اپراتور به‌دلیل توسعه محدود زیرساخت‌هایش در کشور، پذیرای هیچ تماس از سوی دو اپراتور همراه اول و ام.تی.ان-ایرانسل نبوده است.

درخصوص ام.تی.ان-ایرانسل نیز این اپراتور صرفا پذیرای سه میلیون و ۹۵۹ هزار و ۹۹ تماس از سوی  همراه اول و دو میلیون و ۱۹۵ هزار و ۶۶۷ تماس از سوی رایتل بوده است.

درخصوص همراه اول و زیرساخت‌های آن نیز بد نیست بدانید این اپراتور رکوردار تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن‌همراه در سه نسل دوم، سوم و چهارم است و در مقایسه با سایر اپراتورهای فعال کشورمان، گسترده‌ترین زیرساخت‌های ارتباطی را در اختیار دارد.

درخصوص سابقه راه‌اندازی طرح رومینگ ملی نیز گفتنی است؛ این طرح سال ۱۳۹۰ در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای به تصویب رسید که شرکت‌های مخابراتی فعال در حوزه تلفن‌همراه کشور را ملزم به ارائه خدمات به کاربران دیگر شرکت‌ها می‌کرد. همان‌طور که اشاره شد این بدان معناست که اگر کاربری در یک منطقه جغرافیایی قرار داشت که تحت پوشش آنتن‌های بی‌تی‌اس شرکتی که سیمکارت خود را از آن خریداری کرده نیست، بتواند از پوشش شبکه دیگر اپراتور استفاده کند. این طرح مربوط به خدمات تماس، پیامک و دیتا است که در صورت استفاده از پهنای باند دیتا، سود آن عاید شرکت ارائه دهنده پوشش شبکه دریافت خواهد شد.

سرانجام پس از فراهم شدن مقدمات انجام پروژه مذکور، فاز عملیاتی این طرح در خرداد ۱۳۹۳ کلید خورد و اپراتورهای غالب ملزم به ارائه پوشش شبکه و خدمات به اپراتورهای غیرغالب شدند. تعریف اپراتور غالب به پوشش شبکه باز می‌گردد و طبق قرارداد، اپراتورهایی که حداقل ۲۵ درصد پوشش بازار تلفن همراه کشور را داشته باشند، غالب و مابقی غیرغالب محسوب می‌شوند. البته اجرای این طرح برای مدتی با موانع زیادی مواجه شد، اما سرانجام در سال ۱۳۹۷ به‌صورت عملیاتی در اختیار مشترکان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا