خطر ابتلا به دیابت را با این روش کاهش دهید

محققان در تازه‌ترین بررسی‌های خود به یک روش ساده برای کاهش احتمال ابتلای افراد به دیابت دست یافتند.

موبنا – به گزارش هندوستان تایمز، محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافتند، کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه تولین، رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده کمک کند و سطح قند خون افرادی را که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند کاهش دهد.

این مطالعه که در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد، دو گروه را با هم مقایسه کرد: یکی از آنها به رژیم غذایی کم کربوهیدرات اختصاص یافت و دیگری که به رژیم معمول خود ادامه داد. پس از شش ماه، گروهی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، در مقایسه با گروهی که رژیم معمول خود را دنبال می‌کردند، افت بیشتری در هموگلوبین A1c، نشانگر سطح قند خون داشتند. گروه رژیم کم کربوهیدرات همچنین وزن کم کردند و سطح گلوکز ناشتا پایین تری داشتند.

کریستن دورانز، سرپرست تیم تحقیق و استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه تولین گفت: پیام کلیدی این پژوهش این است که رژیم کم کربوهیدرات، در صورتی که ادامه‌دار باشد، ممکن است یک رویکرد مفید برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

براساس داده‌های موجود، تقریباً ۳۷ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند؛ این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن به درستی از انسولین استفاده نمی‌کند و نمی‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، دیابت نوع ۲ بیش از ۹۰ درصد از این موارد را شامل می‌شود.

این بیماری می‌تواند با علائمی مانند تاری دید، بی پ‌حسی دست‌ها و پاها و خستگی کلی کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و باعث سایر مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی شود.

یافته‌های این مطالعه به‌ویژه برای افراد مبتلا به پیش دیابت که سطح A1c آنها بالاتر از حد طبیعی است اما کمتر از سطحی است که به عنوان دیابت طبقه‌بندی می‌شود، مهم است. به گفته CDC، تقریباً ۹۶ میلیون آمریکایی به پیش دیابت مبتلا هستند و بیش از ۸۰ درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت از آن بی‌اطلاع هستند. افراد مبتلا به پیش دیابت در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، حملات قلبی یا سکته مغزی هستند و معمولاً داروهایی برای کاهش سطح قند خون مصرف نمی‌کنند که این امر پیروی از رژیم غذایی سالم را برای آنها حیاتی‌تر می‌کند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا