قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا وارد فاز اجرایی شد

از امروز قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا(DMA) وارد فاز اجرایی شد و شرکت‌های فناوری ازین پس ملزم هستند تا انحصار طلبی کمتری داشته باشند.

موبنا – به گزارش مک راموس، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که برای غول های فناوری اعمال می شود، آنها را مجبور می کند تا دسترسی به خدمات و پلتفرم های مختلف خود را برای سایر شرکت ها و توسعه دهندگان باز کنند.

اتحادیه اروپا می گوید: این قانون برای شرکت هایی معروف به دروازه دار اجرا می شود و شامل شرکت های بزرگ فناوری خواهد بود. اپل به دلیل رقم بالای درآمد سالیانه و میزبانی از شمار زیادی کاربر اروپایی، حتما جزو این شرکت هاست.

این قانون اپل را مجبور می کند تغییراتی را در اپ استور(فروشگاه برنامه اپل)، برنامه پیامرسان مسیج، فیس تایم و سیری ایجاد کند. مثلا این غول فناوری باید امکان نصب فروشگاه های برنامه شخص ثالث را فراهم کند.علاوه بر این توسعه دهندگان نیز باید توانایی این را داشته باشند از سیستم های پرداخت شخص ثالث استفاده کرده و به اطلاعاتی که این شرکت از کاربران دارد، دسترسی داشته باشند.

یکی دیگر از مواد این قانون فراهم کردن امکان تعامل بین سرویس های مختلف پیامرسان است. تعریف ساده این قانون این است که متا و اپل ملزم هستند کاری کنند تا پلتفرم هایی مثل واتساپ با سرویس مسیج اپل با هم مرتبط باشند و کاربران بتوانند از طریق این دو سرویس با هم ارتباط داشته باشند و به یکدیگر پیام بدهند.

فرآیند اجرای قانون DMA چگونه است؟

کمیسیون اروپا در دسامبر ۲۰۲۰ این قانون را پیشنهاد داد و در مارس ۲۰۲۲،پارلمان و شورای اروپا این قانون را به تصویب رساندند.

اکنون این قانون به مرحله شش ماهه اجرایی شدن می رود و از دوم می (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) شروع خواهد شد. پس از این دروازه دارهای بالقوه تا دو ماه و حداکثر تا تاریخ ۳ ژوئیه ۲۰۲۳ (۱۲ تیر ۱۴۰۲) فرصت دارند شرایط سرویس های خودشان را به اتحادیه اروپا اعلام کنند تا معلوم شود پلتفرم هایشان تابع این قانون جدید هستند یا خیر.

کمیسیون پس از دریافت این اطلاعات یک مهلت ۴۵ روزه برای ارزیابی دارد تا مشخص شود آیا شرکت ها قوانین را به درستی اجرا کرده اند یا خیر و اینکه آیا آنها به عنوان دروازه دار تلقی می شوند یا خیر. در مرحله پایانی دروازه دارها مهلتی شش ماهه حداکثر تا ۶ مارس ۲۰۲۴ (۱۶ اسفند ۱۴۰۲) فرصت دارند تا پیش نیازهای این قانون را اجرا کنند.

پیش از تصویب این قانون اپل گفته بود که نگرانی هایی بابت برخی از مواد قانون بازارهای دیجیتال دارد، زیرا این قانون مشکلاتی برای امنیت کاربران این شرکت و حریم خصوصی آنها ایجاد خواهد کرد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا