جزئیات ماموریت شرکت فضایی «راکت‌ لب»

شرکت “راکت لب” سعی دارد تا موشکی را طی ماموریتی به نام “اگه می‌تونی، منو بگیر” به فضا پرتاب کند.

موبنا به گزارش دیلی میل، موشک موسوم به “الکترون”(Electron) شرکت “راکت لب”(Rocket Lab) در پرتاب جدید خود، یک ماهواره تحقیقاتی را به مدار خواهد برد و نخستین مرحله خود را در راه جدا خواهد کرد. سپس، مرحله نخست در جو می‌افتد و یک چتر نجات را به کار می‌گیرد تا سرعت آن را از حداکثر سرعت ۸۳۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهد.

بالگرد “سیکورسکی اس-۹۲”(Sikorsky S-92) با سرعت ۳۶ کیلومتر در ساعت تقویت‌کننده مطابقت دارد و تلاش خواهد کرد تا چتر را بگیرد. سپس، بالگرد به مجتمع تولید در اوکلند، نیوزلند بازگردانده می‌شود و در صورت موفقیت می‌تواند الکترون را به نخستین موشک کوچک قابل استفاده مجدد در جهان تبدیل کند.

اگه می‌تونی، منو بگیر!

“پیتر بک”(Peter Beck)، مدیرعامل و بنیان‌گذار راکت لب گفت: نخستین آزمایش بالگرد ما در چند ماه پیش ثابت کرد که می‌توانیم کاری را که در نظر داشتیم با الکترون انجام دهیم، تحقق ببخشیم. ما مشتاق هستیم تا بالگرد را به آنجا برگردانیم و قابلیت استفاده مجدد موشک خود را حتی بیشتر پیش ببریم.

اگه می‌تونی، منو بگیر!

این ماموریت که پس از پیشنهاد یک کاربر توییتر به پیتر بک، “اگه می‌تونی، منو بگیر”(Catch Me If You Can) نام‌گذاری شد، روز جمعه آغاز می‌شود. بلند شدن ماموریت، از سکوی B “مجتمع پرتاب ۱”(Launch Complex 1) در شبه جزیره ماهیا رد نیوزلند انجام خواهد شد.

این موشک، ماهواره “MATS” شرکت هوافضای “OHB Sweden” را برای “آژانس فضایی ملی سوئد”(SNSA) حمل خواهد کرد. این ماهواره برای بررسی امواج جوی و درک بهتر نحوه تعامل لایه بالایی جو زمین با باد و الگوهای آب و هوایی نزدیک به زمین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگه می‌تونی، منو بگیر!

این ماموریت، سی و دومین پرتاب موشک الکترون توسط راکت لب را رقم خواهد زد.

مراحل اول و دوم الکترون پس از بلند شدن، چند دقیقه پس از آغاز ماموریت از هم جدا می‌شوند. مرحله نخست، فرود به سوی زمین را آغاز می‌کند و در حالی که در جو می‌چرخد، دمای آن به ۲۴۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. سپس، نخستین چتر نجات الکترون مستقر خواهد شد و پس از مدت کوتاهی، چتر اصلی خود را برای کمک به کاهش سرعت تا ۰.۴ درصد از حداکثر سرعت خود به کار خواهد گرفت.

بالگرد مجهز به دو موتور، الکترون را به زمین بازمی‌گرداند تا تکنسین‌ها مناسب بودن آن را برای استفاده مجدد ارزیابی کنند. در همین حال، مرحله دوم تقریبا یک ساعت پس از بلند شدن به مدار فرستاده می‌شود و در نهایت از محموله جدا می‌شود.

ماهواره MATS حدود ۵۰ کیلوگرم وزن دارد و به مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع ۵۸۵ کیلومتری زمین می‌رود.

موشک الکترون ۱۸ متری و ۱۳۰۰۰ کیلوگرمی می‌تواند محموله‌هایی با وزن ۳۲۰ کیلوگرم را تا ۵۰۰ کیلومتر حمل کند.

اگه می‌تونی، منو بگیر!

سیکورسکی اس-۹۲، طولی معادل ۲۰.۸ متر دارد، وزن آن ۷۰۷۰ کیلوگرم است و حتی با محموله‌های سنگین نیز می‌تواند با سرعت ۱۹۰ مایل در ساعت پرواز کند. این بالگرد ابتدا برای ماموریت‌های جستجو و نجات و حمل و نقل نفت و گاز استفاده می‌شد اما اکنون شامل مخازن سوخت گسترده، یک پنجره حبابی برای دید بهتر و قلاب برای گرفتن چتر نجات است.

ماهواره MATS ابتدا قرار بود روی یک موشک روسی “سایوز”(Soyuz) مستقر شود اما دولت سوئد در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، این طرح را لغو کرد.

این پرتاب، دومین تلاش شرکت پرتاب و سیستم‌های فضایی مستقر در کالیفرنیا برای بازیابی مرحله نخست الکترون با استفاده از چتر نجات و بالگرد خواهد بود.

موشک الکترون در ماه مه برای مأموریت “There And Back Again”، با موفقیت ۳۴ ماهواره را در مدار خورشیدآهنگ مستقر کرد. سیکورسکی اس-۹۲ در این ماموریت موفق شد چتر نجات نخستین مرحله را هنگام سقوط در ارتفاع ۲۷۸ کیلومتری بگیرد.

مرحله دوم به سوی اقیانوس آرام رفت و روی یک قایق افتاد اما ماموریت “اگه می‌تونی، منو بگیر” امیدوار است که برای نخستین بار، فرود را در خشکی انجام دهد. بازیابی در هوا، بخشی از برنامه راکت لب است تا بتواند از تقویت‌کننده‌های موشک‌های خود استفاده مجدد کند زیرا سقوط در آب، خطرات ناشی از نفوذ آب شور را به همراه دارد.

راکت لب می‌خواهد هزینه ارسال اشیا به فضا را با استفاده مجدد از موشک‌ها کاهش دهد. این یک روند صنعتی است که توسط شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) متعلق به “ایلان ماسک”(Elon Musk)، کارآفرین میلیاردر آغاز شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا