ساخت ربات با الهام از گیاه بالارونده

گروهی از محققان چینی یک الگوی حرکتی ناشناخته را بر روی سطح نوعی میوه‌ شور کم‌آب یافته‌اند که الهام‌بخش ساخت یک گیره روباتیک جدید برای گرفتن اجسام کوچک بوده است.

موبنا – به گزارش سی جی تی ان، محققان دانشگاه فودان و دانشگاه تسینگ‌هوا دریافتند که در طول فرآیند کم‌آب شدن نوعی میوه شور به نام میوه گل ساعتی، سطح آن در ابتدا در قالب یک الگوی خاص چروک می‌شود و ساختاری کروی از شش ضلعی‌ها و پنج ضلعی‌هایی که روی توپ فوتبال یافت می‌شود بر روی سطح خارجی این میوه ها شکل می گیرد.

همانطور که میوه های شور خشک می شوند، سطح آنها به شبکه ای از برآمدگی ها تبدیل می شود. محققان یک مدل ریاضی و یک قانون مقیاس‌بندی برای درک مکانیسم زیربنایی و توصیف و پیش‌بینی تغییر سطح کره پوسته‌ای تغییر شکل یافته این میوه‌ شور خشک شده ایجاد کردند.

پژوهشگران با درک سازوکار خشک شدن سطح این میوه و حرکت بالارونده خاص آن ، یک گیره مشابه رباتیک را با هدف گرفتن و نگهداشتن اجسام کوچک طراحی کردند.

این گیره رباتیک دارای یک پوسته نیمکره ای است که با سیلیکون مایع، یک کانال هوا و یک قاب بالابر ساخته شده است که می تواند به سمت بالا و پایین حرکت کند. گیره رباتیک مذکور قادر به گرفتن اشکال مختلف، از مهره، پیچ و حبوبات گرفته تا بلوبری، لیوان و آب نبات و غیره است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا