آشنایی با دو کاربرد مهم دوربین صنعتی

دوربین های صنعتی از تجهیزات مهمی هستند که در بسیاری از صنایع، موارد امنیتی، پزشکی و … جهت پردازش هر چه بهتر تصاویر به کار می روند.

این دوربین ها که بر پایه مفهوم بینایی ماشین عمل می کنند، انقلاب بزرگی در زمینه پردازش تصاویر و هوشمند بودن و بهینه سازی آنها کرده‌اند. دوربین صنعتی دارای ویژگی های منحصر به فرد و شگفت انگیزی همچون دقت، اطمینان پذیری و نحوه عملکرد متناسب با فرایند می باشد که در تمام شرایط می تواند کنترل چرخه را در دست بگیرند. در این مطلب می خواهیم با این نوع دوربین و دو کاربرد مهم آن آشنا شویم، پس ما با همراه باشید.

شرکت نوین ایلیا صنعت، نماینده برتر و رسمی برندهای سنسو‌پارت و باسلر در ایران می باشد. این شرکت انواع دوربین و سنسور صنعتی، سیستم‌ های بینایی ماشین و پردازش تصویر را با بهترین کیفیت ممکن به شما عرضه می دارد. متخصصین حاضر در این مجموعه در زمینه های عنوان شده، مشاوره و راهنمایی های ارزنده ای می کند. کارشناسان ما دارای تجربه و دانش بالایی هستند و همواره بهترین راه‌حل ‌ها برای ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی و ماشین بینایی را با آخرین دانش روز در اختیار شما می گذارند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس حاصل نمایید.

بررسی ویژگی های دوربین صنعتی

دوربین های صنعتی دوربین های قدرتمندی هستند که تصاویر ارائه شده توسط آنها دارای کیفیت ویژه ای هستند که حتی در مقایسه با دوربین های دیجیتال استاندارد نیز بسیار بهتر و شگفت انگیر عمل می کنند. از ویژگی های اصلی دوربین صنعتی موارد زیر می باشد:

اطمینان ‌پذیری

این دوربین ها از درجه اطمینان پذیری بالایی برخوردار می باشند. در ساخت این دوربین ها از مواد باکیفیت و با عمر بالا استفاده شده است که دارای بدنه ای محکم می باشند. ساخت مکانیسم های این دوربین ها به نحوی است که آنها را از عواملی مانند گرد و خاک، رطوبت و عوامل محیطی دیگر محافظت می نماید. به خاطر اطمینان پذیری بالا می توانند در برابر شوک و لرزش مقاوم باشند و در مکان ها و شرایط نامساعد و غیراستاندارد مورد استفاده قرار گیرند.

دقت

در بین انواع دوربین های مختلف، بالاترین دقت مربوط به دوربین های صنعتی می باشد. رزولوشن دوربین های صنعتی چیزی حدود بین ۲۲۵ تا ۴۲۷ مگاپیکسل می باشد در حالی که برای دوربین های معمولی۱۵۰ مگاپیکسل است. این رزولوشن بالا موجب می گردد تا تصویر با تعداد پیکسل های بسیار بالا پردازش شوند. از آنجایی که دوربین صنعتی برای کنترل کیفیت به کار می رود و این امر نیاز به دقت زیادی دارد، بنابراین در ساخت آن از رزولوشن بالا استفاده شده است.

نحوه عملکرد

به طور کلی دوربین صنعتی تجهیزات پیچیده ای می باشد که با استفاده از وسایل دیگر مانند فیلترهای گوناگون، یکپارچه‌ سازی با رابط‌های صنعتی، لنز استاندارد و همچنین نرم ‌افزار مخصوص به قدرت آنها اضافه می گردد. مدیریت و عملکرد دوربین های صنعتی از طریق نرم افزارهای مخصوص آنها انجام می گیرد.

کاربردهای دوربین صنعتی

آشنایی با دو کاربرد مهم دوربین صنعتی

حوزه استفاده از دوربین های صنعتی بسیار وسیع و گسترده می باشد. استفاده از این محصولات توانسته است کار را برای انسان ها بسیار راحت سازد. در ادامه به دو حوزه مهمی که دوربین های صنعتی در آن کاربرد دارند، اشاره شده است.

حضور دوربین صنعتی در پزشکی

امروزه علم پزشکی به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است که برای تحقیقات و بهره مندی از عوامل مختلف، نیازمند بررسی مدل های بسیار ریز و کوچک در حوزه های متنوع همچون دندانپزشکی، آزمایشگاهی، داروسازی و … می باشد.

در چندین سال اخیر با پیشرفت علم نانو، دوربین های میکروسکوپی که نمونه ای از دوربین های صنعتی می باشند، توانسته اند در صنعت پزشکی بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. در این دوربین ها از ماتریس های خاصی همچون SCMOS، CCD و EMCCD استفاده می گردد که می توانند اشیاء بسیار ریز و میکروسکوپی را مشاهده کنند. این دوربین ها به دلیل کوانتوم بالا و نویز پایین می توانند در شرایط نوری بسیار ضعیف کار کنند و حتی سیگنال های ضعیف را دریافت نمایند. سرعت بالا در اتوماسیون های آزمایشگاهی و عملکرد پیشرفته و یکپارچه سازی آسان تصاویر از دیگر ویژگی های برتر دوربین میکروسکوپی می باشد.

دوربین صنعتی در حوزه تولید محصولات

در حوزه تولید محصولات مختلف بارکدها که به عنوان شناسنامه محصول هستند در دو نوع خطی و ماتریسی می باشند که با استفاده از بارکدخوان خوانده می شوند. استفاده از دوربین های بارکدخوان در صنعت تولید موجب می گردد که دسترسی به اطلاعات ثبت شده (تاریخ و سری تولید و شناسه محصول) آسان شود و دسته بندی آنها بسیار سریع تر گردد. این دوربین ها جهت تشخیص اصالت کالا و بارکد مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین بارکد خوان در صنایع مختلف همچون بهداشتی، داروسازی، خودروسازی و چاپ و بسته بندی به کار می رود. از ویژگی های دوربین بارکد خوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای حسگرهای حساس و مرتب هستند که جهت رمزگشایی، از پردازش تصویر با کیفیت بالا استفاده می کنند.
  • قابلیت تشخیص متن در سطوح شفاف و مات شیشه ای، فلزی و کاغذی را با دقت و سرعت بالا دارا هستند.
  • جهت استفاده از دوربین بارکد خوان نیاز به کامپیوتر نیست، بنابراین کاربرپسند است. همچنین راه اندازی آنها سریع است و در زمان کم می توان آن را مورد بهره برداری قرار داد.

در انتها این نکته را بیان می داریم که شما جهت تهیه و خرید لنز و دوربین صنعتی، نیازمند مشاوره تخصصی می باشید. همکاران ما در شرکت ایلیا نوین صنعت در این زمینه به شما کمک شایانی می کنند؛ پس درنگ نکنید و با ما تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا