موشک سوئدی در اوکراین و یک نقش ثانویه! (+فیلم و عکس)

سامانه موشکی آر‌بی‌اس-۱۷ ساخت سوئد نسخه ای مشتق شده از موشک هل‌فایر است که به نام های “ربات ۱۷” و “سامانه دفاع ساحلی هل‌فایر” نیز شناخته می شود…

موبنا – در تصاویری که به تازگی منتشر شده اند به نظر می رسد که نیروهای نظامی اوکراین از سامانه موشکی دفاع ساحلی آربیاس-۱۷ (RBS-17) برای حمله به اهدافی در خشکی استفاده کرده اند.

نقشی ثانویه برای سامانه موشکی آر‌بی‌اس-۱۷

سامانه موشکی آربیاس-۱۷ ساخت سوئد نسخه ای مشتق شده از موشک هلفایر است که به نام های “ربات ۱۷” و “سامانه دفاع ساحلی هل‌فایر” نیز شناخته می شود. این سلاح در اوایل تابستان امسال و در قالب یک بسته کمک نظامی از سوئد به اوکراین ارسال شده است.

سامانه موشکی آر‌بی‌اس-۱۷ در اصل به عنوان گزینه ای برای دفاع ساحلی در فواصل نزدیک – دفاع در برابر فرودهای آبی‌خاکی و تهدیدات در آب های کم عمق – طراحی شده است، اما آنچه در ویدئویی که به تازگی از اوکراین جلب توجه می کند استفاده از آن علیه اهداف زمینی است.

 

 

در این ویدئو موشک آر‌بی‌اس-۱۷ به سمت هدفی نامشخص شلیک می شود. پیش از آن که اپراتور موشک به محلی که فیلمبردار حضور دارد، باز گردد موشک نخست شلیک می شود. اما از آنجایی که هیچ پهنه آبی در آن نزدیکی دیده نمی شود، این ویدئو تایید می کند که نیروهای اوکراینی از موشک آر‌بی‌اس-۱۷ در کاربردی ثانویه علیه اهداف زمینی استفاده کرده اند.

بر همین اساس، به نظر می رسد موشک های خانواده هل‌فایر نیز وارد جنگ زمینی در اوکراین شده اند. باید به این نکته اشاره داشت که موشک بریمستون که شباهت هایی با موشک هل‌فایر دارد، از جمله شکل کلی آن اما در واقع موشک متفاوتی است، نیز به روشی مشابه در اوکراین استفاده شده است.

موشک آر‌بی‌اس-۱۷ دارای ویژگی هایی است که به دلیل منشا الهام گرفته از موشک ضد زره هل‌فایر، آن را به گزینه مفید در نقش حمله زمینی تبدیل می کند. به عنوان نمونه، این سامانه توسط سربازان قابل حمل است و با سامانه سه پایه مانند شلیک و هدف گیری زمینی و پرتابگر جمع و جور به تنظیمات حداقلی نیاز دارد.

همچنین، آر‌بی‌اس-۱۷ یک سامانه موشکی هدایت شونده لیزری است که برای دقیق بودن طراحی شده و دارای نشانگر لیزری و اپتیک مربوطه برای شناسایی و ضربه زدن به هدف خود است. موشک های آر‌بی‌اس-۱۷ دارای کلاهک جنگی ۹ کیلوگرمی هستند و می توان از آنها علیه هدفی در فاصله حدود ۸ کیلومتری استفاده کرد.

 

 

هنگامی که سوئد برای نخستین بار اعلام کرد که سامانه های موشکی آر‌بی‌اس-۱۷ را به اوکراین ارسال می کند، این کشور به طور خاص درخواست دولت اوکراین برای مقابله با افزایش حضور نیروهای روسیه در مناطق ساحلی جنوب شرقی اوکراین را مد نظر قرار داد. ارسال این سامانه موشکی از طرف سوئد انتخابی منطقی به نظر می رسید زیرا برای دفاع از خطوط ساحلی علیه این نوع عملیات طراحی شده است.

اکنون با تغییر شرایط، چشم انداز جنگ تغییر کرده است و دفاع از خطوط ساحلی همانند گذشته در اولویت نیست. احتمالا بر همین اساس است که نیروهای نظامی اوکراین بار دیگر خلاقیت به خرج داده و از سامانه های موشکی آر‌بی‌اس-۱۷ در نقشی ثانویه و برای مقابله با اهداف زمینی استفاده کرده اند.

نروژ نیز از نسخه مشابهی از این سامانه موشکی استفاده می کند و در ماه سپتامبر متعهد شد تا تقریبا ۱۶۰ موشک هدایت شونده لیزری هل‌فایر را به اوکراین اهدا کند. این موشک ها می توانند علیه وسایل نقلیه زرهی و دیگر خودروهای نظامی روسیه و همچنین اهداف سبک‌تر استفاده شود. همچنین، آنها به طور خاص می توانند در راه اندازی سامانه های دفاعی نیمه استاتیک در مناطق کلیدی و همچنین در کمین ها مفید باشند.

با آگاهی از این مساله، موشک هایی که در ویدئو منتشره دیده می شوند ممکن است حتی هل‌فایر و نه نسخه مشتق شده سوئدی آن باشد. با این وجود، مشخص نیست که آیا ارسال موشک های هل‌فایر از طرف نروژ به اوکراین صورت گرفته است یا خیر.

در هر صورت، به نظر می رسد نیروهای اوکراینی از سامانه های اهدایی مبتنی بر موشک هل‌فایر استفاده می کنند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا