مهندسی حرفه ای یک کرم! (+عکس)

لاروهای مبتکر شب‌پره کرم‌کیسه ای با قرار دادن شاخه های کوچک روی یکدیگر پناهگاهی می سازند تا مرحله شفیرگی خود را با خیال راحت در آن سپری کند.

موبنا شب‌پره کرم‌کیسه ای (Bagworm Moth) از خانواده لپیدوپترا (Lepidoptera) ممکن است برای گیاه‌شناسان به عنوان یک آفت در نظر گرفته شود، اما برای حشره‌شناسان یکی از معماران کمیاب در دنیای حیوانات است. کرم صدپا یا لارو کرم‌کیسه ای برای محافظت از خود و پنهان باقی ماندن از دید شکارچیان راهکار جالب توجه ای را دنبال کرده و از شاخه های کوچک، برگ ها و مواد گیاهی دیگر برای خود پناهگاهی کوچک می سازد.

این لاروهای مبتکر با قرار دادن شاخه های کوچک روی یکدیگر پناهگاهی می سازند تا مرحله شفیرگی خود را با خیال راحت در آن سپری کند. این پناهگاه روی برگ ها، شاخه ها یا سنگ ها ثابت می شود تا زمانی که شب‌پره بالغ شکل بگیرد.

کرم هایی که برای خود کلبه چوبی می سازند!

کلبه های چوبی شبپره کرمکیسه ای

کرم صدپای شب‌پره کرم‌کیسه ای برای یافتن غذا حرکت می کند و پناهگاه خود را نیز حمل می کند. آنها تا حدودی شبیه لاک پشت حرکت می کنند، به این صورت که سر خود را بیرون آورده تا به جلو حرکت کرده و سپس پناهگاه را به دنبال می کشند.

همانطور که لارو کرم‌کیسه ای رشد می کند، با افزودن شاخه های بیشتر و چسباندن آنها به قسمت بالا، خانه خود را وسعت می بخشد.

پناهگاه های لارو کرم‌کیسه ای بسیار مقاوم و شکستن آنها دشوار است. از آنجایی که این خانه ها با مواد برداشت شده از زیستگاه کرم ساخته شده اند، به طور طبیعی در برابر شکارچیانی مانند پرندگان و حشرات دیگر استتار می شوند. ماده چسبنده ای که برای ساخت پناهگاه استفاده می شود بسیار قوی بوده و در برخی موارد به نیروی زیادی برای تخریب خانه نیاز است.

اندازه پناهگاه کرم‌کیسه ای از حدود یک سانتیمتر تا ۱۵ سانتیمتر در میان برخی گونه های گرمسیری متغیر است. هر گونه ظاهر پناهگاه خاص خود را دارد. ظاهر پناهگاه گونه های ابتدایی‌تر تخت است، در شرایطی که دیگران تنوع بیشتری در اندازه، شکل و ترکیب پناهگاه خود ایجاد می کنند.

شب پره های کرم‌کیسه ای بیشتر عمر خود را در مرحله کرم صدپا و در پناهگاه خود سپری می کنند. پس از تبدیل شدن به حشره بالغ، شپ‌پره های ماده در پناهگاه خود به زندگی ادامه می دهند، در شرایطی که شب‌پره های نر برای یافتن جفت آن را ترک می کنند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا