شن های تصفیه شده درمان جدید چاقی مفرط!

محققان در پژوهشی جدید متوجه شده اند ذرات سیلیکای متخلخل که از شن تصفیه شده ساخته شده اند، تاثیرات ضدچاقی دارد.

موبنا – به گزارش نیواطلس، محققان برای مقابله با گسترش چاقی مفرط به دنبال ابزارهای جدید هستند و در این اواخر یک کاندیدا از توده ای از شن های تصفیه شده ظهور کرده است.

در همین راستا یک تحقیق نشان می دهد ذرات سیلیکا ساخته شده از این ماده می تواند از فعالسازی آنزیمی جلوگیری کند و چربی و شکر دریافت بدن را کاهش دهد و از سوی دیگر این ماده طراحی ایده آلی دارد که تاثیرات ضد چاقی آن کاملاً مشخص است.

محققان دانشگاه استرالیا این پژوهش را انجام داده اند که براساس تحقیقات پیشین درباره چگونگی مهندسی ذرات سیلیکا جهت تاثیرگذاری روی دریافت انرژی بد از غذاهای پر چربی انجام شده بود.

تحقیقات پیشین نشان داده بود ذرات متخلخل سیلیکا هنگامیکه به رژیم غذایی موش های چاق افزوده می شوند، وزن آنها را کاهش می دهند و همچنین می توان آن را به غذاهای مردان نیز افزود. یک تحقیق در ۲۰۲۰ میلادی نیز بهترین شکل و اندازه این ذرات برای القای تاثیرات ضد چاقی را نشان داد.

پل جویس محقق ارشد پژوهش می گوید: سیلیکای متخلخل برای قابلیت های ضد چاقی خود با توجهات زیادی روبرو شده و آزمایش آن روی انسان ها نیز نشان می دهد یک روش درمانی ایمن است. با این وجود شیوه عملکرد آن تاکنون برای محققان مشخص نشده است. تحقیقات ما نشان داده چگونه سیلیکای متخلخل با فعالیت در احشا تاثیر ضدچاقی را ترویج می کند تا هضم و جذب چربی و کربوهیدرات را کاهش دهد. از آن مهم تر پیش بینی می شود این مکانیسم ساده بدون عوارض مخرب بر کاهش وزن تاثیر مثبتی داشته باشد.

قبلاً مشخص نبود ذرات متخلخل سیلیکا دقیقاً چگونه در متابولیسم دخالت می کنند اما محققان پیش از این معتقد بودند دلیل این امر تاثیر برخی آنزیم های هضم غذا است. جویس و همکارانش برای بررسی این ایده، یک مدل هضم پیشرفته طراحی کردند که به آنها کمک کرد هضم چربی و کربوهیدرات بعد از وعده غذایی چرب و پر کربوهیدرات را رصد کنند.

این آزمایش ها نشان داد ذرات سیلیکا که از شن تصفیه شده ساخته شده اند، با کاهش فعالیت یک آنزیم هضم به نام α-Amylas و لیپاز کبدی در مسیر گوارشی فعالیت می کنند. محققان مانند تحقیقات پیشین متوجه شدند این تاثیرات به شدت به اندازه سوراخ ها و اندازه خود ذرات بستگی دارد. محققان با آزمایش چند نوع ذره مختلف سیلیکا متوجه شدند ذراتی با سوراخ های ۶تا ۱۰ نانومتر بهترین نتایج را دارند.

جویس در این باره می گوید: این تحقیق پارامترهایی برای سیلیکا متخلخل برای تاثیرگذاری در فرایند ضد چاقی تعریف کرد. گام بعدی تایید این یافته ها با کمک مدل های حیوانی چاقی مفرط است تا بتوان هرگونه تغییرات برای بهبود شرایط ضد چاقی را تعیین کرد. چاقی مرط یک بیماری کاملاً قابل پیشگیری است.

تحقیق مذکور در ژورنال «فارماسوتیکس» منتشر شده است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا