تراشه‌ای که کل ترافیک اینترنت را در یک ثانیه منتقل می‌کند

رکورد سرعت انتقال داده با استفاده از یک منبع نور و تراشه نوری بار دیگر شکسته شد. مهندسان داده‌ها را با سرعت ۱.۸۴ پتابیت در ثانیه منتقل کرده‌اند که تقریباً دو برابر ترافیک جهانی اینترنت در ثانیه است.

موبنا – به گزارش نیواطلس، ساخت تراشه ای که کل ترافیک اینترنت را در یک ثانیه منتقل می کند دستاورد بزرگی است. درک بزرگی سرعت ۱.۸۴ پتابیت در ثانیه کار ساده‌ای نیست. اینترنت خانگی شما احتمالاً چند صد مگابیت در ثانیه سرعت انتقال داده دارد. اگر واقعاً خوش شانس باشید، ممکن است از یک اتصال ۱ گیگا بیتی یا حتی ۱۰ گیگابیتی استفاده کنید. اما ۱ پتابیت یک میلیون گیگابیت است. این رقم بیش از ۲۰ برابر سریعتر از طرح ESnet6 است که یک شبکه علمی مورد استفاده ناسا محسوب می‌شود.

این رکورد سرعت جدید با استفاده از یک منبع نور و یک تراشه نوری به ثبت رسیده است. یک لیزر مادون قرمز به تراشه ای به نام شانه فرکانس تابیده می شود تا نور را به صدها فرکانس یا رنگ مختلف تقسیم کند. سپس می توان داده ها را با تعدیل دامنه، فاز و قطب هر یک از این فرکانس ها، قبل از ترکیب مجدد آنها در یک پرتو و انتقال از طریق فیبر نوری، کدگذاری کرد.

محققان دانشگاه فنی دانمارک (DTU) و دانشگاه فناوری چالمرز در جریان آزمایش‌ها، از این تنظیمات برای انتقال داده‌ها با سرعت ۱.۸۴ پتابیت در ثانیه از طریق یک فیبر نوری ۷.۹ کیلومتری استفاده کردند. این سرعت انتقال داده تا حد زیادی از رکورد قبلی ۱.۰۲ پتابیت در ثانیه که در ماه می امسال ثبت شده بود، فراتر رفته است.

طبق گفته گروه سازنده، تراشه جدید تا شکستن رکوردها فاصله زیادی دارد. محققان با استفاده از یک مدل محاسباتی برای شبیه سازی انتقال داده های سیستم، ادعا کرده اند که در نهایت می توان به سرعت چشمگیر تا ۱۰۰ پتابیت در ثانیه نیز رسید.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا