پنج خطای معمول حوزه تحول دیجیتال که راهبران ارشد باید بدانند

هنگامی که یک شرکت تغییر از روش‌های سنتی به یک روش کارآمدتر و دیجیتالی را آغاز می‌کند، تحولات زیادی رخ می‌دهد. این تغییر دربرگیرنده نیازهای پولی، زمانی، رشد پرسنل و تغییرات رویه‌ای می‌شود.

موبنا – تحول دیجیتال، اگر به درستی به اجرا در آید، می‌تواند نحوه عملکرد یک کسب ‌و کار را به طور اساسی تغییر دهد و دستاوردهای مالی و عملیاتی قابل‌توجهی به همراه داشته باشد. اما تغییر روش‌های سنتی کار به فرآیندهای جدید و مبتنی بر فناوری، کار بزرگی است که احتمال بروز خطا را در پی دارد: خرج کردن بیش از حد پول، برعهده گرفتن وظایف بیش از حد، و وجود شکاف بین نوآوری و اجرا، مشکلات رایج در این فرایند هستند که می‌توانند نتایج منفی به دنبال داشته باشند.

اساسا تحول دیجیتال باید بیش از یک ایده نوآورانه باشد، بلکه باید اجرای یک فرآیند تجاری جدید و اندیشیده شده باشد که نحوه عملکرد کسب و کار شما را به روشی موثر تغییر دهد. اگر این روند در یک سازمان یا شرکت بزرگ راه خود را گم کند، می‌تواند منجر به هرج و مرج شود. در این مطلب چند اقدام که می‌تواند برای بازگشت به مسیر درست به اجرا در آید ذکر شده است.

۱-  ریشه مشکل را شناسایی کنید و یک برنامه‌ای برای رفع اشکال تدوین کنید
هنگامی که یک شرکت تغییر از روش‌های سنتی به یک روش کارآمدتر و دیجیتالی را آغاز می‌کند، تحولات زیادی رخ می‌دهد. این تغییر دربرگیرنده نیازهای پولی، زمانی، رشد پرسنل و تغییرات رویه‌ای می‌شود.
با توجه به اینکه اجزای متغیر بسیاری در هر روند وجود دارد، تعیین دقیق منشأ مسئله، که می‌تواند از انواع این تغییرات سازمانی ناشی شود، بسیار مهم است. هنگامی که مشکل را مشخص کردید، سریع یک برنامه اصلاحی تدوین کنید.

۲-  در تعریفتان از معنای «تحول دیجیتال» برای کسب و کارتان تجدیدنظر کنید
هیچ طرح جامعی و واحدی برای چگونگی اجرای تحول دیجیتال در یک کسب و کار وجود ندارد. تحول دیجیتال می‌تواند برای شرکت‌ها، صنایع مختلف و پروژه‌ای که برای آن اعمال می‌شود معانی مختلفی داشته باشد. این تحول می‌تواند هر چیزی را از رایانش ابری گرفته تا اینترنت اشیا و داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و اتوماسیون را در بر بگیرد. به این ترتیب، ایده یک شرکت درباره تحول دیجیتال ممکن است کاملاً متفاوت با دیگری باشد، هم از نظر کاربرد و هم از نظر اجرا.
نتیجتا به این نکته کلیدی توجه کنید که اگر متوجه شدید که کجای کار اشتباه بوده است، مجدداً ارزیابی کنید که آیا تیم شما درباره معنای دقیق تحول دیجیتال برای شرکت هم‌عقیده هستند یا نه.

۳-  مطمئن شوید که تغییرات در محدوده کاری است که کسب‌ و کار شما می‌تواند انجام دهد
اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که همه جنبه‌های کسب و کار را به یکباره بهینه‌سازی نمائید، اما همیشه لازم نیست چنین فشاری به خود وارد کنید. تلاش برای چنین کاری باعث شود که از کسب ‌و کارها بیش از ظرفیت توانایی‌شان کار کشیده شود.
اهدافی را که در ابتدای کار تعریف کردید دوباره بررسی کنید و ببینید کدام راهکارها شما را به آنها می‌رساند. می‌توانید با تغییرات کوچک شروع کنید و به تدریج سراغ کارهای بزرگتر بروید.

۴-  اطمینان حاصل کنید که تیم مناسبی برای زنده کردن تحول دیجیتال دارید
هنگام شروع هر پروژه کسب ‌و کار، باید تیم مناسبی را پشت سر داشته باشید. این شامل چیزی بیش از صرفاٌ مهندسان و کسانی می‌شود که مهارت‌هایی را در کنار هم قرار دادن قطعات فنی پروژه دارند.
سیلورگلیت می‌گوید که داشتن رهبری که کارکنان به او اعتماد می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند نیز بسیار ارزشمند است: «درون شرکت‌تان ستاره‌ها و حافظان فرهنگ را که واقعاً می‌توانند به ایجاد تغییر کمک کنند بیابید، و آنها را در برنامه یا پروژه مشارکت دهید. وقتی افراد واقعاً ارزشمندی را انتخاب کرده‌اید و آنها را در پروژه‌ای قرار می‌دهید، سیگنال بسیار بزرگی به شرکت می‌دهد.»

۵-  فضایی برای گفت‌وگوی باز ایجاد کنید
وقتی اشتباهی رخ داده باشد، مهم است که فضایی داشته باشید که در آن مدیران و کارکنان احساس راحتی کنند و دغدغه‌های خود را به اشتراک بگذارند. بدون ارتباط مناسب، کارمندان یا تسلیم می‌شوند یا مداماٌ احساس سردرگمی می‌کنند. هنگامی که یک پروژه با شکست مواجه می‌شود، تنها شرکت نیست که این ضرر را تجربه می کند – احتمالاً کارکنان نیز شخصاً احساس شکست خوردن می‌کنند.
ساختن جامعه‌ای که در آن همه اعضا فضای امنی داشته باشند و در آن احساس راحتی کنند و افکارشان را به اشتراک بگذارند، به شرکت کمک می‌کند از اشتباهاتش درس بگیرد، به جلو حرکت کند و خروج از چاله‌ای را که در آن افتاده است آسان‌تر کند.

در حال حاضر با توجه به ماهیت فناورانه مقوله تحول دیجیتال، اپراتورهای ارتباطی کشور در این عرصه سردمداری می کنند و حتی همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور مأموریت خود را در این حوزه با عنوان تحقق رویای دیجیتال تعریف کرده و سعی در توسعه زیرساخت های فناورانه مبتنی بر آخرین نسل تکنولوژی های دنیا داشته که با توجه به اهمیت این مقوله، باید نسبت به این موارد آگاه باشند تا در راهبری کشور در این عرصه با مشکلی مواجه نشوند.

 منبع: ایتنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا