زنان در حل جدول بهتر هستند

پژوهشگران دانشگاه برگن نروژ در پژوهش اخیرشان اظهار کرده‌اند، زنان در حل جدول کلمات متقاطع بهتر هستند چرا که آنها در یافتن و به خاطر سپردن کلمات، مهارت بیشتری نسبت به مردان دارند.

موبنا به گزارش دیلی میل، اگر در هنگام حل جدول کلمات متقاطع سوالی برایتان پیش می‌آید و یا در هنگام حل آن به کمک نیاز دارید، بهتر است یک خانم هنگام حل این جدول در کنار شما باشد، چرا که نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است زنان در یافتن و به خاطر سپردن کلمه‌ها بهتر از مردان هستند.

در این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه برگن در نروژ نتایج ۱۶۸ مطالعه در مورد تفاوت‌های جنسیتی در “روانی کلام” (verbal fluency) و “حافظه کلامی اپیزودیک” (verbal-episodic memory) را تجزیه و تحلیل کردند.

روانی کلامی، معیاری برای اندازه‌گیری دایره لغات فرد است، در حالی که حافظه کلامی- اپیزودیک، توانایی یادآوری کلمه‌هایی است که فرد در گذشته با آنها برخورد کرده است.

پروفسور “مارکو هیرنشتاین” (Marco Hirnstein) گفت: زنان بهتر هستند. برتری زنان در طول زمان و طول عمر به میزان اندکی ثابت شده است. بررسی بیشتر مهارت‌های فکری، تفاوت‌هایی را در میانگین عملکرد بین زنان و مردان نشان نمی‌دهند یا اگر وجود دارد، این تفاوت بسیار ناچیز است. با این حال، زنان در انجام برخی از وظایف عملکرد خوبی دارند و برترند و مردان در برخی از وظایف دیگر.

وی افزود: تاکنون تمرکز پژوهشگران در پژوهش‌ها بیشتر روی توانایی‌هایی بوده است که مردان در آنها برتری دارند. با این حال، در سال‌های اخیر تمرکز پژوهشگران بیشتر به سمت زنان معطوف شده است. آخرین تحلیل ادبیاتی که تفاوت‌های جنسیتی را در روانی کلام و حافظه آزمایش کرده بود، در سال ۱۹۸۸ انجام شده است.

این پژوهش یک مزیت کوچک زنان را مشخص کرده بود، اما هیرنشتاین و همکارانش می‌خواستند این نتیجه را به روز و تفاوت‌های بیشتری را کشف کنند.

 زنان در حل جدول بهتر هستند

آنها یک پژوهش فراتحلیلی انجام دادند و در آن به بررسی داده‌های ترکیبی تمام پایان نامه‌های مقطع دکترا، پایان نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و مطالعات منتشر شده در مجلات علمی که می ‌توانستند پیدا کنند، پرداختند. آنها داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار شرکت‌کننده را که در طی ۵۰ سال گذشته جمع آوری شده بود، بررسی کردند.

پژوهشگران همچنین به چگونگی ارتباط نتایج پژوهش‌ها با جنسیت اولین یا آخرین نویسنده، سال انتشار و سن شرکت کنندگان پرداختند. نتایج این پژوهش که در مجله “Perspectives on Psychological Science” منتشر شد، یک مزیت کوچک اما ثابت زنان در روانی کلامی و حافظه کلامی را مشخص کرد.

با این حال، هنگامی که صحبت از روانی کلامی به میان آمد، مزیت زنان فقط در “روانی واجی” (phonemic fluency) دیده می‌شد، روانی واجی یعنی نامگذاری کلماتی که با یک حرف خاص شروع می‌شوند. نام‌گذاری چیزهایی که مثلا با حرف “ر” آغاز می‌شوند، وابسته به دسته‌بندی‌ هستند که به عنوان روانی معنایی شناخته می‌شود.

علاوه بر این، آنها دریافتند دانشمندان زن در مطالعات خود برتری زنان بیشتری را گزارش می‌کنند، در حالی که دانشمندان مرد کمتر درباره برتری زنان گفته‌اند. پژوهشگران بر این باورند که نتایج پژوهش آنها می‌تواند به بهبود ارزیابی‌های تشخیصی و بر تست‌های تشخیصی جنسیت خاص در زمینه زوال عقل تاثیر بگذارد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا