تاثیر دود سیگار در ایجاد بیماری‌های پوستی

محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید در مطالعات اخیرشان اظهار کردند دود سیگار ممکن است باعث ایجاد برخی از بیماری‌های پوستی شود.

موبنا به گزارش تی ان، “دود دست سوم”(THS) شامل آلاینده‌های باقی مانده از دود تنباکو است که پس از استعمال تنباکو روی سطوح و در گرد و غبار باقی می‌ماند. این گرد و غبار می‌تواند به طور نامحدود روی سطوح داخلی یک محیط باقی بماند و باعث مضراتی هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیرسیگاری شود.

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید دریافتند که قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض دود دست سوم، نشانگرهای زیستی مرتبط با شروع بیماری‌های پوستی مانند درماتیت تماسی(contact dermatitis) و پسوریازیس(psoriasis) را افزایش می‌دهد.

“شین ساکاماکی چینگ”(Shane Sakamaki-Ching) از محققان این مطالعه گفت: ما دریافتیم قرار گرفتن پوست انسان در معرض دود دست سوم، مکانیسم‌های بیماری التهابی پوست را فعال می‌کند و نشانگرهای زیستی ادراری آسیب اکسیداتیو(urinary biomarkers of oxidative harm) را افزایش می‌دهد، که این امر می‌تواند به بیماری‌های دیگری مانند سرطان، بیماری قلبی و تصلب شرایین منجر شود.

این مطالعه که نتایج آن در مجله “Lancet” منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که بر روی انسان‌هایی که در معرض دود سوم قرار گرفته‌اند انجام شده است.

در این تحقیقات بالینی که در این دانشگاه انجام شد، محققان ۱۰ فرد سالم و غیرسیگاری ۲۲ تا ۴۵ ساله را مورد بررسی قرار دادند. به مدت سه ساعت، هر شرکت‌کننده لباس آغشته به دود دست سوم می‌پوشید و هر ساعت حداقل ۱۵ دقیقه روی تردمیل راه می‌رفت یا می‌دوید تا باعث تعریق و افزایش جذب دود دست سوم از طریق پوست شود. شرکت کنندگان نمی‌دانستند لباس دارای دود دست سوم است. سپس نمونه‌های خون و ادرار از شرکت‌کنندگان در فواصل زمانی منظم برای شناسایی تغییرات پروتئینی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو ناشی از دود دست سوم جمع‌آوری شد.

ساکاماکی چینگ، گفت: ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض زیاد دود دست سوم باعث افزایش آسیب نشانگرهای زیستی ادراری اکسیداتیو به  دی ان ای، لیپیدها و پروتئین‌ها می‌شود و این نشانگرهای زیستی همچنان پس از توقف دود بالا باقی می‌مانند. یافته‌های ما می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیمارانی که در معرض دود دست سوم هستند کمک کند و به توسعه سیاست‌های نظارتی مربوط به اصلاح محیط‌های داخلی آلوده به دود دست سوم کمک کند.

محققان افزودند، پوست بزرگترین عضوی است که با دود دست سوم در تماس است و بنابراین ممکن است بیشترین آسیب را ببیند. در مرحله بعد، محققان قصد دارند بقایای سیگارهای الکترونیکی را که می‌توانند با پوست انسان تماس پیدا کنند، ارزیابی کنند. آنها همچنین قصد دارند پوست جمعیت‌های بزرگ‌تری را که زمان طولانی در معرض دود دست سوم قرار دارند را ارزیابی کنند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا