عینک هوشمند مایکروسافت در آزمایش‌های ارتش آمریکا شکست خورد

طبق گزارش‌های رسیده، عینک هوشمند شرکت مایکروسافت که قراردادی به ارزش ۲۲ میلیارد دلار برای تحویل تعداد مورد نیاز آن به ارتش ایالات متحده منعقد شده است، در آزمایش‌های ارتش با شکست مواجه شده است، اما گفته می‌شود با وجود این عملکرد ضعیف، این معامله همچنان پابرجاست.

موبنا به گزارش آی‌ای، ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ قراردادی ۲۲ میلیارد دلاری با شرکت مایکروسافت برای دریافت عینک‌های هوشمند “هولولنز” برای سربازان خود منعقد کرد و اکنون پس از گذشت بیش از یک سال، این برنامه با تاخیر و همچنین مشکلات عملکردی مواجه شده و چهار مورد از شش عملکرد در حال آزمایش که توسط ارتش ایالات متحده انجام شده، با شکست مواجه است.

ارتش ایالات متحده برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با مایکروسافت قراردادی ۴۸۰ میلیون دلاری برای توسعه نمونه اولیه یک عینک هوشمند پیشرفته موسوم به “سیستم تقویت بصری یکپارچه”(IVAS) اعطا کرد. اگرچه عینک‌های هوشمند بسیار شبیه به هدست‌های واقعیت افزوده هولولنز هستند، اما ارتش به IVAS نیاز داشت تا کارهای بیشتری با آن انجام دهد.

IVAS برای انجام چه کاری طراحی شده است؟

همانطور که در سال ۲۰۲۱ گزارش شد، ارتش ایالات متحده، هولولنز را از مایکروسافت نمی‌خرد، بلکه می‌خواهد تعدادی از فناوری‌ها را در یک پلتفرم جمع‌آوری کند که سربازانش بتوانند از آن برای آموزش، تمرین و مبارزه استفاده کنند.

این امر مستلزم این است که هدست‌ها از حسگرهای دید در شب با وضوح بالا، حسگرهای حرارتی و مقاوم جنگی بهره ببرند تا آگاهی موقعیتی و تعامل با هدف را افزایش دهند، در حالی که توانایی یادگیری ماشینی همراه با واقعیت افزوده، یک محیط آموزشی شبیه به دنیای واقعی را فراهم می‌کند.

این عینک‌های واقعیت افزوده که نسخه اصلاح‌شده عینک “هولولنز” هستند، به کاربر یک نمایشگر “هاد” یا هولوگرامی می‌دهند که بر روی محیط اطراف او نمایش داده می‌شود و اطلاعات بیشتری را در مورد آنچه که می‌بیند، ارائه می‌دهد.

عینک‌های هولولنز هر کدام ۳۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارند و در فروشگاه‌های این کشور فروخته می‌شوند. این عینک همچنین توسط ناسا و در تعدادی از صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

طبق قرارداد مایکروسافت با ارتش آمریکا قرار است ۱۲۰ هزار هدست IVAS را در مدت ۱۰ سال با ارزش نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار به ارتش آمریکا تحویل دهد.

دستگاه‌هایی که می‌توانند سربازان آمریکایی را به کشتن دهند

در یک مانور عملیاتی که اخیرا برگزار شد، این دستگاه در چهار مورد از شش عملکرد در حال ارزیابی شکست خورده است. یکی از ایرادات عمده این دستگاه، درخشش و بازتاب نور از نمایشگر آن بود که از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود. یکی از آزمایش‌کنندگان در این گزارش گفت که چنین نمایشگری می‌تواند جنگنده‌های دشمن را از محل استقرار سربازان ارتش آمریکا آگاه کند و آنها را در معرض خطر کشته شدن قرار دهد.

مسئله دیگری که سربازان با آن مواجه بودند، محدودیت میدان دید و دید محیطی هنگام استفاده از IVAS و محدودیت حرکت سربازان به دلیل اندازه و وزن این دستگاه بود.

ظاهراً شرکت مایکروسافت در طول این آزمایش به دلیل مشکلات عملکرد در شرایط کم‌نور انتظار استقبال منفی از دستگاه خود را داشته است، چرا که هولولنز نیز هنوز طعم موفقیت تجاری را نچشیده است و این شرکت پس از رونمایی شرکت متا از برنامه‌های خود برای ساخت متاورس در سال گذشته، شاهد از دست دادن استعدادهای برتر خود بوده است.

گفته می‌شود حتی پس از این عملکرد ضعیف، ارتش ایالات متحده هنوز به برنامه‌های خود برای دستیابی به هدست‌های IVAS متعهد است. در واقع حتی سخنگوی ارتش آمریکا گفته است که این آزمایش و ارزیابی، موفقیت آمیز بوده است.

سرتیپ کریستوفر اشنایدر در بیانیه‌ای گفت که نتایج این ارزیابی به شناسایی نقاطی که IVAS در آنها کمبود داشته و نیاز به بهبود دارد، کمک کرده است و اکنون به آنها رسیدگی خواهد شد.

این بیانیه همچنین بر تعهد ارتش ایالات متحده برای ارائه پیشرفته‌ترین و قابل اعتمادترین تجهیزات به سربازان خود تأکید کرده است.

این در حالی است که ماه گذشته خبری منتشر کردیم مبنی بر این که شرکت مایکروسافت پس از “نتایج امیدوارکننده آزمایش‌ها در میدان”، شروع به تحویل پنج هزار عینک IVAS به ارتش خواهد کرد. اولین سفارش پنج هزار تایی از این عینک‌ها به دلیل آزمایش عملکرد آنها در ماه مارس ۲۰۲۱ متوقف شد.

مخالفت کارمندان مایکروسافت با این قرارداد

گفتنی است که این معامله با وجود درخواست چندین ساله کارکنان فناوری شرکت مایکروسافت مبنی بر فسخ این قرارداد نظامی انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۸، مایکروسافت و ارتش ایالات متحده بر سر یک توافق اولیه به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار مذاکره کردند. اما گروهی از کارمندان مایکروسافت در نامه‌ای به هیئت مدیره این شرکت از آنها خواستند تا این قرارداد را لغو کنند، زیرا در این صورت از این فناوری برای کمک به کشتن مردم استفاده خواهد شد.

این کارکنان در نامه‌ای نوشتند: ما از اینکه مایکروسافت برای ارائه فناوری تسلیحاتی با ارتش ایالات متحده همکاری می‌کند و به دولت یک کشور کمک می‌کند تا کشتار و مرگ‌ را با استفاده از ابزارهایی که ما ساخته‌ایم، افزایش دهد، نگران هستیم. ما برای توسعه تسلیحات کار نمی‌کنیم و خواستار اظهار نظر در مورد نحوه استفاده از کارمان هستیم.

در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸، “برد اسمیت” پاسخ داد که این شرکت به “دفاع قوی از ایالات متحده” اعتقاد دارد و می‌خواهد افرادی که از این کشور دفاع می‌کنند، به بهترین فناوری‌های این کشور دسترسی داشته باشند. در عین حال، ما کارمندان مایکروسافت استقبال می‌کنیم که فناوری مسائل اخلاقی و سیاست گذاری جدیدی را می‌طلبد که کشور باید به شیوه‌ای متفکرانه و عاقلانه به آنها رسیدگی کند.

در نهایت، شرکت مایکروسافت هنوز به طور رسمی هیچ بیانیه‌ای در مورد نگرانی کارکنانش در این باره صادر نکرده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا