شیوه جدید تامین امنیت که جایگزین پسورد می‌شود، توسط گوگل معرفی شد

برای مدتی طولانی PassWord وظیفه حفظ امنیت رایانه‌ها را برعهده داشت؛ اما باید گفت که PassWord هیچ‌گاه به‌عنوان راهی مناسب جهت حفظ امنیت رایانه‌ها شناخته نشد. در حال‌حاضر نیز امنیت آن با افشای گسترده رمز عبور بسیار کاهش یافته است.

موبنا – باتوجه به اینکه امنیت اطلاعات اهمیت ویژه‌ای برای کاربران دارد، به‌زودی شاهد ارائه گسترده قابلیت PassKey خواهیم بود که امنیت بسیار بیش‌تری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. کاربران می‌توانند از این ویژگی در دستگاه‌های اندرویدی و هر دستگاهی که قابلیت اجرای کروم را دارد بهره ببرند.

در ابتدا لازم است خاطر نشان کنیم که قابلیت PassKey برخلاف PassWord، به صورت خودکار ایجاد می‌شود و استفاده مجدد از آن امکان پذیر نیست.

البته این روش برای کاربرانی که تجربه استفاده از تکمیل خودکار رمز‌عبور را داشتند چندان تازه نخواهد بود. ساخت PassKey به این صورت است که کاربر تایید می‌کند که قصد ساخت رمز عبور جدید برای یک سایت یا حساب خاص را دارد، سپس از روشی که تمایل دارد جهت بازکردن قفل گوشی خود استفاده می‌کند.

شیوه جدید تامین امنیت که جایگزین پسورد می‌شود، توسط گوگل معرفی شد

پس از انجام موارد ذکر شده، کلید عبور در تمام دستگاه‌های کاربر که از مدیریت رمز عبور گوگل استفاده می‌کند سازگار خواهد شد. در نتیجه حتی زمانی که به گوشی‌هوشمند خود دسترسی ندارید، همچنان می‌توانید به تمام اکانت‌های خود دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که قابلیت PassKey شباهت زیادی به رمز عبور ذخیره شده دارد. فقط لازم است که حساب مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس با استفاده از اسکنر اثر انگشت یا هر روش دیگری، هویت خود را تایید کنید.

جالب‌ترین ویژگی که کلید عبور ارائه می‌دهد، قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌های نزدیک است. به لطف چنین ویژگی، در صورتی که رایانه شما از اسکنر اثر انگشت پشتیبانی نمی‌کند، از اسکنر اثر انگشت اسمارت‌‌فون خود برای رایانه استفاده کنید.

باید این نکته را خاطر نشان کرد که قابلیت PassKey تنها به گوگل تعلق ندارد و چندین پلتفرم از آن استفاده می‌کنند‌. پیش از این، Safari در mackOS کلید عبور را به کاربران خود ارائه کرد‌؛ بنابراین اگر از سایتی بازدید کردید که از کلید عبور استفاده می‌کند، یک کد QR نمایش داده می‌شود که با اسکن کردن آن می‌توانید وارد شوید.

در حال‌حاضر قابلیت PassKey در سرویس‌ Chrom Canary و کانال بتای گوگل پلی در دسترس است. زمانی که این ویژگی به صورت گسترده در دسترس قرار گرفت، کاربران می‌توانند از آن در هر پلتفرمی استفاده کنند. در آخر باید گفته که هدف بعدی تیم گوگل در سال ۲۰۲۲ که وظیفه توسعه کلید عبور را برعهده دارد، انتشار آن برای برنامه‌های اندرویدی است.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا