اندروید دیگر نیازی به انتشار نسخه جدید در هر سال ندارد

گوگل هرسال به‌روزرسانی بزرگی برای اندروید منتشر می‌کند، اما با توجه به ماهیت متن‌باز بودن و تنوع بسیار زیاد این اکوسیستم، به‌نظر نمی‌رسد ارائه‌ی نسخه‌های جدید درهرسال، ضرورت داشته باشد.

موبنا – گوگل با انتشار نسخه ۹ اندروید، هرسال در فاصله‌ی میان ماه‌های آگوست و سپتامبر، به‌روزرسانی بزرگ جدیدی برای سیستم‌عامل موبایلی خود منتشر می‌کند و کار روی نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان ۶ ماه بعد از انتشار هر آپدیت بزرگ آن، آغاز می‌شود. درواقعیت، وضعیت خیلی پیچیده‌تر است زیرا نسخه‌های فصلی نیز برای این پلتفرم ارائه می‌شود که ازنظر تئوری این آپدیت‌ها در بازه‌های زمانی سه‌ماهه میان انتشار هر دو نسخه‌ی اصلی، ارائه می‌شوند. هرسال شاهد مطرح‌شدن بحث‌هایی درمورد چگونگی پیشرفت مدوام اندروید هستیم اما در این‌ مقاله در مورد این‌موضوع بحث خواهیم کرد که انتشار به‌روزرسانی‌های اصلی سالانه برای اکوسیستم موبایلی گوگل، دیگر ضروری به‌نظر نمی‌رسد.

گوگل نسبت به اپل، به‌رزورسانی‌های بیشتری برای سیستم‌عامل موبایلی خود منتشر می‌کند. علاوه‌براین، آیفون‌های جدید غول فناوری مستقر در کوپرتینو هرسال در ماه سپتامبر به‌همراه نسخه‌ی جدید iOS عرضه می‌شوند. مسئله‌ این است که مقایسه این دو سیستم‌عامل ازنظر رسانه‌ای، منطقی به‌نظر می‌رسد.

اندرویدازآنجاکه گوگل استراتژی توزیع‌شده‌ای دارد، اندروید برخلاف iOS برای ارائه‌ی عملکردهای جدید به کاربران خود، کم‌تر به به‌روزرسانی کلی سیستم‌عامل نیاز دارد. بدون توجه به نام تجاری گوشی‌های هوشمند یا نسخه‌ی اندروید نصب‌شده روی آن‌ها، هدف گوگل این است تا جایی‌که امکان دارد، مؤلفه‌های جدید را ازطریق فروشگاه پلی‌استور و خدمات‌پلی (Play Services) برای تعداد بیشتری از کاربران به‌طور هم‌زمان ارائه کند.

ازطرف دیگر رقیب اندروید یعنی iOS، رویکرد کاملاً متفاوتی درپیش گرفته است و گاهی اوقات به‌روزرسانی برخی از برنامه‌ها و ویژگی‌های آن به انتشار نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل نیاز دارند. به‌عنوان مثال اگر قابلیت جزیره‌ی پویا را در آیفون ۱۴ پرو درنظر بگیرید، نیاز به نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل را بیشتر احساس خواهید کرد. اپل سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون را تولید می‌کند و سخت‌افزار این شرکت با درنظر گرفتن ویژگی‌های نرم‌افزاری ساخته می‌شوند. به‌طور خلاصه، انگیزه‌های شرکت کوپرتینویی از انتشار نسخه‌های جدید iOS با انگیزه‌های گوگل و اندروید متفاوت است.

یکی از زیبایی‌های اندروید نسبت به iOS، تنوع بسیار زیاد آن است. همان‌طور که Gizchina اشاره می‌کند، شرکت‌های زیادی وجود دارند که محصولات اندرویدی تولید می‌کنند و سامسونگ در این‌میان نسبت به رقبای خود، تعداد بیشتری محصول اندرویدی به‌فروش می‌رساند. هریک از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی، از رابط‌کاربری سفارشی مخصوص به‌خود استفاده می‌کنند و هدف آن‌ها بهبود ویژگی‌های نسخه‌ی خام این سیستم‌عامل است. البته در برخی موارد، هدف از سفارشی‌سازی اندروید این است که محیط‌کاربری برای مشتریان شرکت‌ها، منحصر‌به‌فردتر به‌نظر برسد. به‌هرحال، این‌که شرکت‌های مختلف برای ارائه‌ی نسخه‌های جدید اندروید با مشکل مواجه می‌شوند، بسیار ناامیدکننده است، به‌خصوص این‌که گوگل آپدیت‌های بزرگ این سیستم‌عامل را به‌طور سالانه ارائه می‌دهد.

اندروید

درواقع زمان زیادی میان انتشار یک نسخه‌ی جدید از اندروید و نسخه‌ی بعدی آن وجود ندارد و بنابراین شرکت‌های شخص‌ثالث، برای انتشار به‌موقع به‌روزرسانی‌های جدید و سفارشی‌سازی رابط‌کاربری مخصوص خود، وقت کافی دردسترس ندارند. گاهی انتشار نسخه‌های جدید اندروید ازطرف شرکت‌های شخص‌ثالث زمانی انجام می‌شود که گوگل به‌روزرسانی بزرگ دیگری برای این سیستم‌عامل منتشر کرده است. چنین شرایطی باعث می‌شود ارائه‌ی ویژگی‌های جدید اندروید با تأخیر همراه شوند که این موضوع حتی متعهدترین کاربران را نیز ناامید می‌کند.

Color OS، One UI، MIUI و غیره، نسبت به گذشته پویایی کم‌تری دارند و دلیل آن تاحدود زیادی به این واقعیت ارتباط دارد که شرکت‌های مختلف سرعت توسعه‌ی پوسته‌های سفارشی خود را افزایش دهند تا بتوانند هرسال، نسخه‌ی جدید اندروید را اختیار کاربران خود قرار دهند. این مورد باعث می‌شود تغییرات جدید اضافه شده در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری شرکت‌ها، گاهاً از مدتی‌ قبل دردسترس برخی دیگر از کاربران قرار گرفته باشند.

البته به‌روزرسانی‌ها و به‌خصوص وصله‌های امنیتی اهمیت بالایی دارند، زیرا سطح حفاظت از گوشی‌های هوشمند را ارتقا می‌دهند. بااین‌اوصاف، نیاز به انتشار اندروید ۱۳ که ازنظر برخی کاربران می‌توان آن را نسخه‌ی ۱۲٫۱ نامید، و مجبور کردن تولیدکنندگان مختلف برای ارائه‌ی این به‌روزرسانی جدید در اسرع‌وقت، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

استدلال‌های مطرح‌شده درمورد Wear OS نیز صدق می‌کند؛‌ سیستم‌عاملی که تاریخچه‌ی پیچیده‌تری نسبت به اندروید دارد. با توجه به موفقیت‌های اپل واچ، شاید تمرکز بیشتر روی سیستم‌عامل پوشیدنی گوگل، ارزشش را داشته باشد، اما این مورد الزاماً به‌معنای آن نیست که هرسال شاهد انتشار نسخه‌ی جدید پلتفرم مذکور باشیم و درواقع گوگل باید روشی جدیدی برای انتشار به‌روزرسانی‌های جدید Wear OS اتخاذ کند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا