رنگدانه قارچی منبع امیدوارکننده ترکیبات ضد سرطان است

ترکیب جدیدی که در گونه‌های قارچی یافت می‌شود، پتانسیل امیدوارکننده‌ای برای مبارزه با سرطان نشان می‌دهد.

موبنا – به گزارش نیو اطلس، دانشمندان به بررسی ساختار یک گونه قارچ پرداخته‌اند و ترکیب جدیدی با برخی ویژگی‌های امیدوارکننده برای مبارزه با سرطان کشف کرده‌اند.

اثرات ضد توموری این ترکیبات در آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده شده و تیم تحقیقاتی این مطالعه در مورد استفاده بالینی از آن خوش‌بین است.

این مطالعه همچنین یک رنگ زرشکی جدید با پتانسیل حفظ مواد غذایی کشف کرده است.

این گونه قارچی که در مرکز توجه محققان این مطالعه قرار دارد، Aspergillus cavernicola نام دارد. نویسندگان این مطالعه جدید دریافتند که عصاره این قارچ حاوی رنگدانه‌ای به نام سیس-کاورنامین(cis-cavernamine) است که به رنگ زرشکی تیره با خواصی مشابه با رنگدانه‌های قارچ رایج به نام موناسکوس(Monascus) است.

تاتیانا آنتی‌پووا، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: موناسکوس در چین، بیش از ۲۰۰۰ سال است که هم در پزشکی و هم در تولید مخمر برنج قرمز استفاده می‌شود. اما برخلاف موناسکوس که در ایالات متحده ممنوع است، سیس-کاورنامین می‌تواند منبع مطمئن‌تری از رنگ‌های طبیعی باشد.

سپس دانشمندان توانستند نشان دهند سیس-کاورنامین می‌تواند به ترکیب دیگری تبدیل شود که آن را اسید موناسنیکوتینیک(MNA) می‌نامند. دانشمندان در آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی پروستات و مثانه دریافتند که MNA با کند کردن رشد و مهاجرت این سلول‌های سرطانی با مسدود کردن یک مسیر سیگنالینگ کلیدی، دارای خواص ضد توموری است.

آنتی‌پووا می‌گوید: اثر ضد تومور MNA امیدوارکننده است، اگرچه هنوز به اندازه کافی قوی نیست. ما قصد داریم این قابلیت را با اصلاح ساختار مولکول تقویت کنیم و برای ادامه این تحقیقات و دریافت کمک هزینه از بنیاد علوم روسیه درخواست داده‌ایم.

وی افزود: در حالی که نسخه‌های اصلاح شده MNA شانس خوبی برای تبدیل شدن به داروهای مؤثر ضد سرطان دارند، سیس-کاورنامین می‌تواند بلافاصله در صنایع غذایی استفاده شود.

ثابت شده است که قارچ یک منبع الهام امیدوار کننده برای محققان سرطان است. به عنوان مثال یک نمونه اخیر از قارچ‌های دکمه‌ای سفید استفاده کرد و مزیت آن را در مبارزه با سرطان نشان داد. این در حالی است که نسخه‌های مصنوعی این ترکیبات نیز امیدوار کننده نشان داده‌اند.

همچنین در تحقیقاتی که سال گذشته انجام شد، شاهد بودیم که دانشمندان ترکیبی از گونه‌های قارچ هیمالیا را گرفتند و آن را تغییر دادند تا بهتر به سلول‌های سرطانی نفوذ کند، کاری که قدرت آن را تا ۴۰ برابر افزایش داد و چراغ سبزی برای آزمایش‌های بالینی نشان داد.

در مورد این کشف جدید هنوز روزهای اولیه محققان این مطالعه است، اما آنها می‌گویند که این قارچ را می‌توان در زیست‌رآکتورها با استفاده از زباله‌های کشاورزی رشد داد که می‌تواند به تلاش برای بهبود این فناوری کمک کند.

محققان می‌گویند، در حالی که برای تبدیل این ترکیبات به یک داروی بالینی برای درمان سرطان کار زیادی باید انجام شود، مسیر استفاده در مواد غذایی بسیار کوتاه‌تر به نظر می‌رسد.

الکساندر ژربکر، از محققان این مطالعه می‌گوید: معلوم شد که MNA خود به خود از رنگ آزاد می‌شود و در نتیجه متابولیسم قارچی تشکیل نمی‌شود. مکانیسمی که ما فرض می‌کنیم در پس این تبدیل شیمیایی نهفته است، نشان می‌دهد که این رنگ دارای اثر ضد قارچی طولانی‌مدت به همراه مزایای دیگر است که برای حفظ و نگهداری مواد غذایی مهم است.

این تحقیق در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا