خواص گوجه فرنگی گلخانه ای که کسی از آن اطلاع ندارد

در حال حاضر کشت گوجه فرنگی به دو صورت سنتی و گلخانه ای صورت می گیرد، طبق تحقیقات انجام شده گوجه های ارگانیک از لحاظ صادراتی ارزش بیشتری دارند، بیشتر گوجه های ریز و گلخانه ای برای مصرف شخصی و پختن رب گوجه استفاده می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید سهم سالانه صادرات گوجه فرنگی در جهان به عدد ۱۳.۵ میلیارد دلار می رسد که این آمار به طور سالیانه در حال افزایش می باشد.

کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و هلند بیشترین سهم صادرات جهان را در حوزه این محصول به خود اختصاص می دهند.

برای مشاهده نمونه های بیشتر می توانید به سایت آراد برندینگ مراجعه کنید.

کشور مکزیک ۲۲ درصد صادرت دنیا را در زمینه گوجه در اختیار دارد این آمار برای کشور هلند ۲۰ درصد و اسپانیا ۱۳ درصد می باشد.

کشور ایران با توجه به شرایط خوب آب و هوایی که دارد تنها ۱ درصد از صادرات گوجه را در کل دنیا در دست دارد که این میزان برای کشور ما بسیار کم می باشد و با تلاش زیاد کشاورزان و تاجران می توان این رقم را افزایش داد.

آمریکا بیشترین آمار واردات گوجه فرنگی را در جهان با ۲۲ درصد دارد، بعد از آن آلمان با ۱۶ درصد در رتبه دوم می باشد، آمار واردات این محصول به ویتنام تقریبا صفر می باشد.

 

گوجه فرنگی در ایران

بعد از ورود گوجه فرنگی از فرانسه به ایران این صیفی با استقبال عموم مردم مواجه شد و به نوعی مقبول واقع شد اگر در حال حاضر نگاهی به غذاهای ایرانی و حتی پیش غذاها بزنیم به خوبی نقش پررنگ این طعم دهنده خوش رنگ و خوشمزه را متوجه می شویم.

برای مثال آبگوشت که از دیرباز به عنوان یکی از غذاهای سنتی و اصیل ما ایرانیان محسوب می شود و جزوی از تاریخچه و فرهنگ ما است با استفاده از همین ماده تهیه می شود که واقعا طعم آن را بی نظیر می کند.

خواص گوجه فرنگی گلخانه ای که کسی از آن اطلاع ندارد

باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر گوجه فرنگی ایران در کشور ترکیه نیز این محصول کشت می شود.

یا کوفته تبریزی که اتفاقا آن هم یکی از غذاهای سنتی مردمان ترک زبان ما یعنی ارومیه و تبریز می باشد که بااستفاده از آرد نخودچی، برنج، لپه، گوشت چرخ کرده  و مقدار کمی ادویه و فلفل به همراه رب گوجه فرنگی عرضه می شود که حقیقتا می توان گفت اگر آشپز آن ماهر باشد می تواند غذایی درست کند که به عمرتان نخورده اید که بیشتر به هنر آشپز و مهارت آن برمی گردد.

اگر بخواهیم به جایگاه گوجه فرنگی و البته رب گوجه فرنگی در ترکیه نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به نوعی جزو چاشینیهای اصلی غداهای مردمان این کشور محسوب می شود.

 

گوجه فرنگی گلخانه ای صادراتی

آمارها نشان می دهد گوجه فرنگی های گلخانه ای به دلیل ظاهر زیباتری که دارند از جنبه صادراتی بیشتر مورد استقبال تاجران قرار می گیرد.

خواص بسیار زیادی پیرامون گوجه فرنگی مطرح می شود و مشاورین تغذیه مصرف آن را در وعده های غذایی توصیه می کنند.

اگر به جدول ارزش غذایی گوجه فرنگی نگاه کنید متوجه خواهید شد این محصول منبع غنی از آب، فیبر و کربوهیدرات می باشد و در کنار آن سرشار از ویتامینهای A، C، K و B می باشد.

با توجه به وجود ویتامین A این محصول برای سلامت چشم و جلوگیری از بیماریهای چشمی موثر می باشد، مصرف این محصول در دوره بارداری موجب می شود رشد جنین افزایش یافته و در شکل گیری اندامهای آن تاثیر گذار است.

خواص گوجه فرنگی گلخانه ای که کسی از آن اطلاع ندارد

همچنین ویتامین C موجود در گوجه فرنگی گلخانه ای سبب می شود ایمنی بدن در برابر بیماریهای مختلف بالا برود، آنتی اکسیدانهای موجود در این ویتامین موجب می شود پوست شفاف تر به نظر برسد، برخی افراد برای جوان شدن پوست صورت از این داروی طبیعی استفاده می کنند.

این آنتی اکسیدانها در جلوگیری و درمان بسیاری از سرطانها موثر می باشد، افرادی که علاقه ای به مصرف گوجه فرنگی ندارند بهتر است از مواد غذایی یا میوه های جایگزین استفاده کنند.

پرتقال، طالبی، فلفل دلمه ای سبز و انبه می تواند جایگزین خوبی برای این محصولات باشد.

بسیاری از افراد تفاوت گوجه فرنگی ارگانیک و گلخانه ای را نمی دانند در این مطلب سعی می کنیم در مورد تفاوت این دو مورد صحبت کنیم.

محصولاتی که در خاک گلدان و زمین و در فصل مناسب خود رشد می کنند ارگانیک گفته می شود، طبیعی است که این نوع محصول از طرفداران بیشتری برخوردار باشد زیرا در این صورت تمام خواص محصول حفظ می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا