عملکرد جدید مخچه کشف شد

دانشمندان دانشگاه بازل سوئیس در آخرین یافته‌های خود اظهار کرده‌اند عملکرد جدیدی از مخچه را کشف کرده‌اند.

موبنا به گزارش تی ای، مُخچه(Cerebellum) عریض‌ترین قسمت پس‌مغز است که در حفره جمجمه‌ای عقبی قرار دارد. مخچه کوچکترین بخش پس‌مغز است و در حفره مغزی پسین یعنی در روبروی بصل النخاع و پل مغزی و در بالای چادرینه مخچه قرار می‌گیرد. مخچه مسئول هماهنگ‌ کردن حرکات ارادی بدن است.

در حالی که مخچه در ایجاد ترس نقش دارد، نقش آن در تقویت عاطفی حافظه اپیزودیک کمتر مشخص شده است. اخیرا محققان دانشگاه بازل در مطالعه جدیدشان، نقش بخشی از مخچه در ذخیره تجربیات عاطفی را بررسی کرده‌اند.

حافظه رویدادی یا همان حافظه اپیزودیک (Episodic memory) به نوعی از حافظه در انسان اشاره دارد که تجربه‌های ویژه شخصی را ذخیره می‌کند.

در یک مطالعه جدید، محققان کشف کردند که مخچه نقشی حیاتی در به خاطر سپردن تجربیات عاطفی ایفا می‌کند. محققان با استفاده از رویکرد اف‌ام‌آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی، کل مغز ۱۴۱۸ شرکت‌کننده سالم را مورد بررسی قرار دادند و سپس خوشه‌هایی را شناسایی کردند که به طور قابل‌توجهی در طول رمزگذاری حافظه تقویت‌شده تصاویر احساسی منفی و مثبت، فعال شدند.

در یک تست حافظه که پس از آن انجام شد، شرکت کنندگان تصاویر مثبت و منفی را به مراتب بهتر از تصاویر خنثی به خاطر می‌آوردند. افزایش فعالیت مغز در بخش‌هایی از مغز که از قبل نیز مهم شناخته شده‌اند با افزایش ذخیره‌سازی تصاویر احساسی مرتبط بود. با این حال، محققان این مطالعه، عملکرد فعال‌تر مخچه را کشف کردند.

محققان همچنین نشان دادند که مخچه در طول روند افزایش ذخیره‌سازی تصاویر احساسی، با مناطق مختلف مخ بیشتر ارتباط برقرار می‌کند. مخچه، داده‌ها را از شکنج دستبندی(cingulate gyrus)دریافت می‌کند. شکنج دستبندی، بخشی از مغز است که در ادراک و ارزیابی احساسات دخیل است. علاوه بر این، هیپوکامپ و آمیگدال نسبت به سایر نواحی مغز، سیگنال‌هایی را از مخچه دریافت می‌کنند. این مورد آخر برای ذخیره سازی حافظه بسیار مهم است.

“دی کوروین”(De Quervain)، محقق این مطالعه گفت: این نتایج نشان می‌دهد که مخچه یک جز جدایی ناپذیر است که مسئول ذخیره سازی بهبود یافته اطلاعات احساسی است. اگرچه بهبود عملکرد حافظه در رویدادهای عاطفی مکانیسمی حیاتی برای بقا است، اما جنبه‌های منفی خود را نیز به همراه دارد چرا که در مورد تجربیات بسیار منفی، می‌تواند به اضطراب مکرر منجر شود. این یافته‌ها که اکنون منتشر شده‌اند، ممکن است در درک شرایط روانپزشکی مانند اختلال اضطراب پس از سانحه نیز کمک کنند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا