استفاده از سرامیک برای تولید ورق‌های باریک و منعطف

مهندسان دانشگاه نورث ایسترن آمریکا، نوع جدیدی از سرامیک را تولید کرده‌اند که به اشکال نازک و پیچیده‌ای در می آید و کاربردهای جدید گسترده ای در صنایع الکترونیک دارد.

موبنا – به گزارش نیواطلس، مواد جدیدی که به عنوان سرامیک‌های «در گرما شکل‌پذیر» توصیف می‌شوند، در جریان یک تصادف آزمایشگاهی به وجود آمدند، اما به عنوان محصولی کارآمدتر و بادوام‌تر، عمل کردند.

راندال ارب، پروفسور مهندسی مکانیک و صنایع در دانشگاه نورث ایسترن، گفت: «ما بخشی از سرامیک را با یک مشعل دمنده منفجر کردیم که ناگهان به طور غیرمنتظره‌ای تغییر شکل داد و از محل اتصال بیرون افتاد. ما به نمونه روی زمین نگاه کردیم و فکر کردیم که این یک شکست است. اما متوجه شدیم که سرامیک به دست آمده کاملا سالم است و فقط شکل دیگری دارد. چند بار دیگر آن را امتحان کردیم و متوجه شدیم که می توانیم تغییر شکل سرامیک را کنترل کنیم. سپس ما شروع به قالب‌گیری فشرده‌سازی آن کردیم و متوجه شدیم که این یک فرآیند بسیار سریع برای تولید ورق های فلزی منعطف و نازک است.

هنگامی که سرامیک در معرض تغییرات شدید دما قرار می‌گیرد، احتمالا ترک می‌خورد یا می‌شکند، اما در جریان فرایند اخیر یک مشعل ضربه‌ای توانست استحکام سرامیک را حفظ کند. پیش بینی می شود این ماده کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف پیدا کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا