سامانه آب شیرین‌کن بی نیاز از برق در امارات معرفی شد! (+فیلم و عکس)

یک شرکت نوپا در شهر ابوظبی، امارات، به نام منهت طرحی برای یک سامانه آب شیرین‌کن خورشیدی ارائه کرده است که می تواند به رفع مساله کمبود آب در مناطق نزدیک به اقیانوس کمک کند.

موبنا – وقتی در کشوری زندگی می کنید که با کمبود آب آشامیدنی مواجه نیست، گاهی اوقات می توانید آنچه را که برای جامعه شما ضروری است را بدیهی فرض کرده و توجه چندانی به آن نداشته باشید. اما کشورهایی در جهان وجود دارند که دسترسی به آب آشامیدنی سالم در آنها یک مساله جدی محسوب می شود و این شرایط به مشکلات سلامت و اجتماعی مختلف برای برخی افراد منجر می شود.

 

 

از این رو، جهان قطعا به پروژه های بیشتری نیاز دارد که روش های آسان‌تر و در دسترس‌تر برای تولید آب آشامیدنی سالم ارائه می کنند. ارائه روش هایی پایدار برای برطرف کردن این مساله، امتیاز اضافی برای آنها در پی خواهد داشت.

یک شرکت نوپا در شهر ابوظبی، امارات، به نام منهت (Manhat) طرحی برای یک سامانه آب شیرین‌کن خورشیدی ارائه کرده است که می تواند به رفع مساله کمبود آب در مناطق نزدیک به اقیانوس کمک کند. این سامانه شبیه یک گلخانه شناور است و می تواند آبی که در سطح اقیانوس تبخیر می شود را جذب و سپس متراکم کرده و برای تولید آب شیرین استفاده کند. با استفاده از انرژی خورشیدی، این سامانه قادر است بلورهای نمک را از آب متراکم شده جدا کرده و مخزن جمع آوری قطراب آب از بازگشت آن به دریا جلوگیری می کند.

اگرچه موضوع جدیدی محسوب نمی شود، اما آنچه این فناوری جدید به ارمغان می آورد ارائه سامانه ای در مقیاس بزرگ‌تر از جمله استفاده در مزارع شناور است. از این طریق، آب شیرین می تواند برای آبیاری محصولات و بی نیاز از انتقال آب و انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از آن استفاده شود. همچنین، این مجموعه شرایط را برای گیاهان و جانوران آب شیرین سخت‌تر نمی کند زیرا به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی، سامانه شورآب تولید نمی کند.

از آنجایی که طرح ارائه شده برای سامانه ای که از خورشید نیرو می گیرد از فشرده‌ سازی آب استفاده نمی کند یا نیازی به گرم شدن ندارد، در مقایسه با سامانه های فعلی موجود در بازار به صرفه‌تر است. همچنین تیم طراحی مدعی است که این سامانه به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد و با توجه به نیازهای هر کسی که قصد استفاده از آن را دارد، چه یک جامعه ساحلی یا یک مزرعه شناور، قابل سفارشی سازی است. آب تولید شده می تواند برای مصرف انسان ها، کشاورزی یا حتی صنایع استفاده شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا