حمام شیمیایی و قوی تر از ابریشم عنکبوت!

دانشمندان یک روش نوین برای استفاده از ابریشم کرم ابریشم ابداع کرده‌ اند که ترکیب آن را تغییر می دهد و عملکردش را تقویت می‌ کند. گفتنی است که محصول نهایی ۷۰ درصد استحکام بیشتری نسبت به ابریشم عنکبوت دارد.

موبنا – ابریشم عنکبوت به ‌عنوان یکی از قوی‌ ترین مواد شناخته شده طبیعی توسط دانش روز دنیا، همواره در مرکز پیشرفت‌ های مهندسی هیجان ‌انگیز قرار داشته است. با این حال مطالعه ای جدید شامل یک حمام شیمیایی سریع توانسته این دسته از تحقیقات را مرحله متفاوتی وارد کند.

دانشمندان یک روش نوین برای استفاده از ابریشم کرم ابریشم ابداع کرده‌ اند که ترکیب آن را تغییر می دهد و عملکردش را تقویت می‌ کند. گفتنی است که محصول نهایی ۷۰ درصد استحکام بیشتری نسبت به ابریشم عنکبوت دارد.

مدتی طولانی است که دانشمندان در تلاش هستند تا به خواص باورنکردنی ابریشم عنکبوت از روش های مختلف دست یابند. پرورش عنکبوت ها برای تولید این مواد در مقادیر زیاد یکی از راه حل ها بوده است، اما معمولا ماهیت و طبیعت خاص آنها به خوبی با این محیط های مصنوعی سازگار نمی شود.

ابریشمی که کرم‌ های ابریشم برای ساخت پیله‌ های خود تولید می‌ کنند، از دیگر مواد مورد توجه گروه های تحقیقاتی است. گفتنی است که پرورش کرم ابریشم تقریبا تمام ابریشم مورد استفاده تجاری در سراسر جهان را تامین می کند اما استحکام کمتر نسبت به ابریشم عنکبوت، استفاده از آن را عمدتا به مد و منسوجات محدود کرده است. به همین علت دانشمندان روش های شیمیایی خاصی را طراحی کرده اند که به کمک آنها بتوان دوام این نوع ابریشم را افزایش داد. لازم به ذکر است که تیمی از محققان دانشگاه تیانجین چین به یافته های امیدوار کننده‌ در این راستا دست یافته اند.

ابریشم طبیعی کرم ابریشم نقطه آغاز این پروژه بود. فرآیند مورد نظر شامل جوشاندن ابریشم در حمامی از مواد شیمیایی است که یک لایه چسب مانند پوشاننده الیاف هسته ابریشم را حل می کنند و در عین حال آسیب به پروتئین های ابریشم را به حداقل می رسانند. سپس ابریشم در حمامی از فلزات و قندها حالت جامد به خود می گیرد که سبب تقویت بیشتر آن می شوند.

از آنجایی که ابریشم کرم ابریشم از نظر ساختاری بسیار شبیه به ابریشم عنکبوت تخم مرغی است، دانشمندان چنین استدلال کردند که این ابریشم نیز درست مانند ابریشم عنکبوت در ترکیبی از حمام روی و آهن به خوبی عمل می کند. علاوه بر این یک بیوشیمیست از دانشگاه تیانجین توضیح داده است: “ساکارز نیز ممکن است چگالی و ویسکوزیته حمام انعقادی را افزایش دهد و در نتیجه بر تشکیل الیاف مستحکم تر تاثیر بگذارد”.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا