اینتراسپت؛ روش جدید برای درمان کمردرد مزمن

فناوری جدیدی به نام “اینتراسپت” در راستای کمک به همین مسئله معرفی شده است و به طور دقیق گرما را به مهره آسیب‌ دیده انتقال می دهد تا سیگنال‌ های عصبی را خاموش کند و درد مداوم را از بین ببرد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – کمردرد مزمن از جمله مشکلات ناتوان کننده سلامتی است که امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و متاسفانه به راحتی نیز قابل درمان نیست.

فناوری جدیدی به نام “اینتراسپت” در راستای کمک به همین مسئله معرفی شده است و به طور دقیق گرما را به مهره آسیب‌ دیده انتقال می دهد تا سیگنال‌ های عصبی را خاموش کند و درد مداوم را از بین ببرد.

اینتراسپت توسط شرکت پزشکی Relievant Medsystems توسعه یافته است و بر اساس یک روش نسبتا کم تهاجم طراحی شده که با منشا رایج بسیاری از کمردرد های مزمن ناشی از مهره ها مقابله می کند. این درد از طریق عصب پایه مهره ای (بازورتبرال) که از میان مهره ها، صفحات انتهایی آنها، غضروف ها و فضای بین دیسکی عبور می کند، منتقل می شود.

پس از آن که بیمار تحت بیهوشی قرار گرفت، یک کاوشگر کوچک در محل مهره مورد نظر وارد شده و با استفاده از فرکانس رادیویی عصب پايه مهره ای را گرم می کند. این عملیات از انتقال سیگنال ‌های درد به نخاع و سپس به مغز جلوگیری می‌ کند. کل روش مذکور حدودا یک ساعت طول می‌ کشد.

فناوری اینتراسپت مجوز FDA را در سال ۲۰۱۶ دریافت کرده و در یک سری از آزمایش‌ های بالینی نیز بسیار امیدوار کننده ظاهر شده است. اطلاعات کامل این مطالعات از طریق مجله انجمن ستون فقرات آمریکای شمالی قابل دسترسی است. در یکی از این بررسی ها از میان ۱۴۰ بیمار تحت درمان، ۳۱ درصد از آنها پس ۲۴ ماه هیچگونه دردی را گزارش نکردند. طی کارآزمایی دیگری شامل ۴۸ بیمار نیز ۶۹ درصد کاهش ۵۰ درصدی درد را گزارش کردند و ۳۸ درصد از آنها هم بعد از ۱۲ ماه کاملا بدون درد بودند.

کارآزمایی سوم نیز نشان داد که ۳۴ درصد از بیماران مبتلا به درد مزمن کمر تا پنج سال پس از اتمام استفاده از فناوری اینتراسپت، به طور کامل درمان شدند. Relievant Medsystems می‌ گوید که تسکین طولانی‌ مدت ارائه شده توسط اینتراسپت نتیجه ماهیت منحصر به ‌فرد عصب بازورتبرال است که با سایر اعصاب تفاوت دارد. این عصب هیچ قابلیت مشخصی به منظور بازیابی توانایی‌ های انتقال درد از خود نشان نداده است.

پتانسیل تسکین درد اینتراسپت باعث شده است که پزشکان از این فناوری در مراکز پزشکی مختلف در سراسر آمریکا استفاده کنند. برای مثال اخیرا متخصصان ستون فقرات در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌ وسترن نیز درمان بیماران خود را با این تکنیک متمایز آغاز کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا