موسس تلگرام عدم امنیت واتس‌اپ را فاش کرد و به کاربران هشدار داد!

امنیت واتس‌اپ مدت‌هاست که موضوع بحث بوده است. حال پاول دورف، موسس و مدیر تلگرام، در کانال خود از عدم امنیت داده‌های کاربران واتس‌اپ نوشت که به راحتی توسط دیگران قابل هک هستند و این برنامه را «ابزار نظارت» خواند.

موبنا – برنامه‌های متا، یعنی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ مدت‌هاست که هدف انتقاد کاربران هستند و دلیل آن هم امنیت پایین حریم شخصی کاربران در این برنامه‌هاست.

موسس و یا مالک برنامه‌های متا، مارک زاکربرگ، سابقه هم‌کاری با نهادهای امنیتی و لو دادن اطلاعات کاربران خود را هم دارد و از همین رو در میان کاربران خاص‌تر جهانی، به چهره‌ای منفور تبدیل شده بود.

حال صبح امروز، پنج‌شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱، پاول دورف که موسس تلگرام است و به نوعی رقیب واتس‌اپ به شمار می‌‌رود، در کانال خود اقدام به صحبت درباره عدم امنیت اطلاعات کاربران واتس‌اپ کرده است. او ادعا می‌کند به دلیل حفره‌های امنیتی در این برنامه، هکرها به راحتی می‌توانند دسترسی کامل به اطلاعات مختلف کاربران داشته باشند.

دورف پیام خود را با این تیتر آغاز می‌کند:

هکرها می‌توانند دسترسی کامل (!) به هرچیزی که روی گوشی کاربران واتس‌اپ است داشته باشند.

دورف در ادامه توضیح داد: «این اتفاق توسط یک ایراد امنیتی که توسط خود واتس‌اپ هفته پیش فاش شد، ممکن بود. تمام کاری که یک هکر برای کنترل تلفن همراه شما باید انجام دهد، ارسال یک ویدیو یا تماس ویدیویی با شما روی واتس‌اپ است.»

«اگر واتس‌اپ خود را به آخرین نسخه آپدیت کنیم، امنیت داریم؟»

موسس تلگرام همچنین اعلام کرد حتی کسانی که خیال می‌کنند با آپدیت واتس‌اپ خود به آخرین نسخه در امان هستند هم اشتباه می‌کنند. یک ایراد امنیتی دقیقاً مشابه به همین سال ۲۰۱۸ در واتس‌اپ کشف شد، سپس چنین چیزی دوباره در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، حدس می‌زنید پس از آن چه شد؟ در سال ۲۰۲۰ هم دوباره چنین اتفاقی رخ داد. قبل آن هم در سال ۲۰۱۷ باز هم چنین چیزی وجود داشت.

پاول دورف مدرک این اتفاق در تمامی این سال‌ها را در کانال تلگرام خود قرار داده است. او در این باره کاملاً درست می‌گوید، در سپتامبر سال ۲۰۲۱ هم واتس‌اپ مبلغ قابل توجه ۲۲۵ میلیون یورو برای نقض قوانین اروپا در رابطه با حریم شخصی کاربران جریمه شده بود.

وی این‌گونه ادامه می‌دهد: «ما هر سال متوجه می‌شویم که چنین ایرادی در واتس‌اپ وجود دارد و داده‌های تمام کاربران در خطر هستند.» او معتقد است واتس‌اپ هیچ‌گاه امن نخواهد بود.

پاول دورف می‌گوید که خود او واتس‌اپ را به همین دلایل از تلفن همراه و سایر دستگاه‌های خود حذف کرده است:

مهم نیست اگر ثروتمندترین آدم روی زمین باشید، اگر واتس‌اپ روی گوشی شما نصب باشد، تمام دیتای تمام برنامه‌هایی که روی گوشی‌تان نصب هستند، قابل دسترسی خواهند بود؛ همان‌طور که جف بزوس (مدیرعامل آمازون) در سال ۲۰۲۰ فهمید. من هم به همین دلیل واتس‌اپ را از دستگاه‌های خودم سال‌ها پیش حذف کردم. داشتن واتس‌اپ یک در برای دسترسی به گوشی شما باز می‌کند.

این صحبت‌های جنجالی پاول دورف، موسس و مالک تلگرام، درباره امنیت واتس‌اپ، همه را به این فکر وا می‌دارد که شاید او درحال تبلیغ تلگرام است و به کاربران قصد دارد بگوید به جای واتس‌اپ، از پیام‌رسان خود او استفاده کنند، هرچند با وجود تمام مدارک، او هیچ‌گونه صحبت اشتباهی نمی‌کند؛ اما خود او در ادامه توضیح می‌دهد که هدفش تبلیغات نیست!

دورف می‌گوید: «من قصد ندارم اینجا مردم را ترغیب به استفاده از تلگرام کنم. تلگرام درحال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد و روزانه بیش از ۲ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند. تلگرام نیاز به تبلیغات بیش‌تر ندارد. شما می‌توانید از هر پیام‌رسانی که دوست دارید، استفاده کنید؛ ولی از واتس‌اپ دوری کنید! واتس‌اپ ۱۳ سال است که ابزار نظارت است!»

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا