ابزار جدید گوگل برای دسترسی آزاد به سایت‌ها چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

گوگل هنگام مواجهه با کاربران ایرانی، ابزاری را برای جستجویی امن‌تر و آزادتر معرفی می‌کند؛ اما این ابزار چگونه کار می‌کند؟ در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

موبنا – با توجه به اختلالات، محدودیت‌ها و فیلنریگ گسترده اینترنت طی روزها و هفته‌های اخیر در کشور، بسیاری از افراد برای کارهای خود به ابزارهایی برای دسترسی به سایت‌های منتخب دارند.

از ضرر فیلترینگ برای مردم و سود هزار میلیارد تومانی برای دلالان که بگذریم، پیدا کردن ابزاری برای دور زدن این محدودیت‌ها راحت نیست و عمدتاً زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

در چنین شرایطی، همیشه نگاه مردم به شرکت‌های بزرگ و قابل اعتماد است تا راه‌کارها یا برنامه‌های مطمئنی برای ارائه دسترسی‌های مختلف ارائه دهند. حال به نظر می‌رسد گوگل دست به کار شده است!

برخی کاربران گزارش می‌دهند که هنگامی که به صفحه فارسی گوگل وارد شده‌اند و گوگل متوجه شده است که آن‌ها از ایران به این قسمت مراجعه کرده‌اند، گوگل آن‌ها را دعوت به استفاده از ابزاری برای دسترسی به منابع مورد نظر استفاده کنید.

پیشنهاد VPN گوگل

گوگل در پایین قسمت نوار سرچ خود، این متن را به آن‌ها نشان داده است: «با Outline VPN دسترسی ایمن به اینترنت داشته باشید»

این شرکت از هفته گذشته به دنبال اخذ مجوز از وزارت‌خانه خزانه‌داری آمریکا برای معافیت از تحریم‌ها جهت آن بود که بتواند ابزارهای خود را برای راحت‌تر و ایمن‌تر کردن دسترسی کاربران به گوگل، در اختیار ایرانیان قرار دهد. پس از تلاش‌های تیم گوگل و کارمندان ایرانی این شرکت، مجوز آن صادر شد و Outline VPN یکی از همین سرویس‌هایی است که گوگل تلاش می‌کند برای ایرانیان فراهم کند. این اتفاق معافیت تحریم‌ها، اواخر شهریور ماه امسال برای صادرات تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران هم افتاده بود.

سرویس Outline VPN چیست و چگونه کار می‌کند؟

اوت‌لاین یک برنامه اوپن‌سورس یا متن‌باز است که به کاربران برای «ایجاد» یک شبکه شخصی مجازی (VPN) کمک می‌کند. گوگل ادعا می‌کند اوت‌لاین، دسترسی امن‌تر به اینترنت آزاد را فراهم می‌سازد. در خود سایت اوت‌لاین به زبان فارسی هم عبارت «دسترسی به اینترنت آزاد و باز» نوشته شده است.

ابزار دور زدن فیلترینگ Outline اوت‌لاین

سایت اوت‌لاین می‌نویسد: «سانسور اینترنت در دهه اخیر به‌طور مداوم درحال افزایش بوده است.» در ادامه دلایلی برای استفاده از این سرویس نوشته شده است.در کل، اوت‌لاین خود را ابزاری برای دسترسی راحت، ایمن و آزاد به اینترنت می‌داند و ادعا می‌کند که مسدودسازی آن بسیار دشوارتر از سرویس‌های عادی است. درواقع یعنی اگر VPNهای دیگر مسدود شده باشند، اوت‌لاین در دسترس خواهد بود و به نوعی می‌تواند آخرین سنگر کاربران باشد، چرا که در برابر انواع پیشرفته روش‌های سانسور، محدودسازی و فیلترینگ مقاوم است.

سایت اوت‌لاین وی‌پی‌ان

علت مقاوم بودن و انعطاف‌پذیری بیش‌تر سرویس اوت‌لاین نسبت به سایر ابزار دسترسی به منابع آزاد، استفاده از پروتکلی است که ردیابی آن دشوار است، همین موضوع مسدودسازی این سرویس را چالش‌برانگیز می‌کند.

 

کارایی و نحوه کارکرد Outline VPN

توضیحات خود سایت اوت‌لاین به زبان فارسی در سه عنوان‌ «مقاوم در برابر مسدود شدن»، «مقیاس» و «کنترل» را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. بخش اول همان صحبت مقاومت در برابر مسدودسازی است که برتری این سرویس به نظر می‌آید. بخش «مقیاس» و «کنترل» هم اطلاعات مهمی به ما می‌دهند که شاید قسمتی باشد که اکثر کاربران درمورد اوت‌لاین اشتباه می‌کنند. به بخش بعدی برسیم.

اوت‌لاین VPN نیست!

اشتباه اکثر کاربرانی که با اوت‌لاین در این روزها آشنا شده‌اند، همین قسمت است؛ اوت‌لاین یک VPN نیست! درست است که اوت‌لاین ابزاری برای استفاده ایمن گوگل است که به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌شود، اما این ابزار به خودی خود یک VPN نیست.

این سرویس درواقع به کاربران اجازه می‌دهد تا VPN خود را ایجاد و اجرا کنند و دسترسی آن را برای همه به اشتراک بگذارند. به اوت‌لاین به چشم یک پلتفرم مادر برای دسترسی ایمن و آزاد با کیفیت بالاتر، مقاومت بیش‌تر و مسدودسازی سخت‌تر نگاه کنید.

استفاده از اوت‌لاین درخور دو برنامه وابسته به هم است: اوت‌لاین منجر و اوت‌لاین کلاینت

برنامه دور زدن فیلترینگ گوگل برای ایران اوت‌لاین VPN

با اوت‌لاین منجر می‌توانید برای خودتان سرور VPN راه‌اندازی کنید و آن را با سیستم‌های مختلف به اشتراک بگذارید؛ اوت‌لاین منجر درواقع برنامه مدیریتی است. از سوی دیگر، اوت‌لاین کلاینت مکمل اوت‌لاین منجر است که این امکان را به افرادی که دسترسی دارند می‌دهد تا به VPN ساخته‌شده توسط اوت‌لاین منجر متصل شوند. پس برای آن‌که شما به یک VPN وصل شوید، نیاز به Outline Client دارید.

آیا اوت‌لاین برای کاربران ایرانی کاربرد دارد؟

اگر کاربران ایرانی داخل ایران را در نظر بگیریم که می‌خواهند با استفاده از این ابزار گوگل برای دسترسی آزاد استفاده کنند اما این برنامه «فعلاً» آن‌قدر که باید و شاید، کاربردی نیست. چند دلیل وجود دارد که باعث شده این حرف را بزنیم:

  • اوت‌لاین به خودی خود یک VPN نیست و نمی‌توان به راحتی و با یک کلیک از طریق آن به اینترنت آزاد و باز دسترسی پیدا کرد.
  • این سرویس، نیاز به راه‌اندازی سرور دارد و فقط اگر سرور داشته باشید با استفاده از آن می‌توانید به بقیه VPN ارائه دهید.
  • اوت‌لاین رایگان نیست؛ بلکه نیازمند خدمات ابری است. ارائه‌دهندگان و سرویس‌دهندگان خدمات ابری هم برای راه‌اندازی سرورهای آن تحریم هستند و اگر سروری بسازند، شناسایی و «بلاک» می‌شوند.

با وجود این دلایل، نقطه امیدبخشی در سرویس اوت‌لاین وجود دارد که سرورهای رایگان آن است؛ البته در حال حاضر کار نمی‌کنند. برخی کاربران داوطلبانه یک سرور می‌سازند و کلید دسترسی به آن را به صورت رایگان در سایت خود اوت‌لاین قرار می‌دهند تا سایر کاربران با نصب برنامه اوت‌لاین کلاینت به آن‌ها متصل شوند.

متاسفانه این امکان برای کاربران ایرانی کارآمد نبوده است و طبق تست‌های خود آی‌تی‌رسان و گزارشات کاربران، نمی‌توان از داخل ایران به سرورهای خارج از ایران متصل شد. برخی کاربران ایرانی اقدام به ساخت سرور کردند اما آن هم با مشکل مواجه شد.

قسمت امیدبخش این بخش، آن است که شاید در آینده سرویس‌دهندگان ابری در ایران هم فعال شوند یا به نوعی با به‌روز‌رسانی‌های جدیدتر، کاربران ایرانی بتوانند سرورهای کارآمد بسازند یا حداقل به سایر سرورهای نقاط مختلف دنیا به راحتی متصل شوند. با توجه به آگاهی گوگل از وضعیت اینترنت در ایران، احتمال آن که برنامه‌ای برای آینده و کاربران ایرانی داشته باشد، کم نیست.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا