محققان چینی احتمالا فسیل قدیمی‌ترین ماهی آرواره‌دار دنیا را کشف کردند

پژوهشگران در چین فسیل یک ماهی آرواره‌دار را کشف کرده‌اند که قدمت آن به ۴۳۹ میلیون سال پیش می‌رسد و ظاهری شبیه کوسه‌ها دارد.

موبنا – محققان در چین فسیل‌های بازمانده از یک ماهی کوسه مانند را پیدا کرده‌اند که قدمت‌شان به ۴۳۹ میلیون سال قبل می‌رسد. این موجود ویژگی‌هایی دارد که آن را از همه مهره‌داران متمایز می‌کند و حالا به عنوان قدیمی‌ترین مهره‌داری شناخته شده که آرواره‌دار است.

دانشمندان به تازگی فسیل به جا مانده از یک گونه آبزی جدید را شناسایی کرده‌اند که مدت‌هاست منقرض شده است. آن‌ها نام این گونه را Fanjingshania renovate گذاشته‌اند چون در استان گوئیژو در جنوب چین کشف شده که کوهستانی به نام Fanjingshan در نزدیکی آن وجود دارد.

محققان چینی ابتدا هزاران فسیل را از این منطقه گردآوری کردند، سپس به سراغ بازسازی این ماهی باستانی رفتند. آن‌ها می‌گویند Fanjingshania renovate متعلق به گونه‌ای شبیه کوسه‌ها موسوم به خارپایگان است. خارپایگان در درخت خانواده ماهی‌ها در جایی بین غضروف‌ماهیان که شامل کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها می‌شود و ماهیان استخوانی قرار می‌گیرند. خارپایگان بدنی شبیه کوسه‌ها دارند، اما اسکلتشان شبیه ماهیان استخوانی است. پژوهشگران می‌گویند F. renovate می‌توانند با جد مشترک این دو گروه که هنوز پیدا نشده، نسبت نزدیک داشته باشند.

قدیمی‌ترین ماهی آرواره‌دار

قدمت این ماهی آرواره‌دار به چه زمانی برمی‌گردد؟

عمر این گونه جدید به دوره سیلورین در حوالی ۴۴۳.۸ تا ۴۱۹.۲ میلیون سال پیش می‌رسد و حدود ۱۵ میلیون سال قدیمی‌تر از قدیمی‌ترین ماهی آرواره‌دار دنیا است. نتایج مطالعات دانشمندان در مجله Nature منتشر شده است.

دانشمندان اهمیت زیادی برای زمان پیدایش ماهی‌های آرواره‌دار قائلند چون تکامل آن‌ها نقطه مهمی در فرآیند افزایش تنوع مهره‌داران بوده است. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری را درباره مسیر تکامل این موجودات به دست بیاورند. این مسیر در نهایت به ایجاد ویژگی‌های انطباقی مثل آرواره‌ها، سامانه‌های حسی و غیره منجر شد.

F. Renovata فقط یکی از فسیل‌هایی است که در این سایت پیدا شده. دانشمندان در مقاله دیگری از کشف یک گونه جدید دیگر به نام Qianodus duplicis خبر داده‌اند که قدمت آن هم به ۴۳۹ میلیون سال پیش می‌رسد. ولی تکه‌های کمی از بدن این موجود در دسترس است و محققان نتوانسته‌اند تشخیص دهند که این گونه متعلق به کدام رسته از آبزی‌هاست.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا