وزارت ارتباطات صندلی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد

در این انتخابات ایران در میان ۱۶ کشور آسیایی در رتبه پانزدهم قرار گرفت و کرسی دوره گذشته خود را از دست داد.

موبنا – کشورهای عضو شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) امروز برای ترکیب شورای بعدی رأی‌گیری کردند. در این انتخابات ایران از میان ۱۶ کشور آسیایی، رتبه پانزدهم را کسب کرده و نتوانست عضویت خود در شورای حکام را تمدید کند.

کشورهای عضو اتحادیه بین المللی مخابرات از ۴ مهر ماه در بخارست رومانی گرد هم آمدند تا ضمن برگزاری جلساتی، اعضای جدید شورای حکام اتحادیه را برای مدت ۴ ساله از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ را تعیین کنند.

صبح امروز به وقت رومانی، این انتخابات برگزار شد و وزارت ارتباطات ایران نتوانست رای لازم برای عضویت در شورا را کسب کند. کشورها از ۵ قاره برای ۴۸ کرسی این شورا رقابت کردند که سهم قاره آسیا از آن ۱۳ صندلی است. ایران از میان ۱۶ متقاضی عضویت در این شورا با کسب ۹۱ رای در رتبه پانزدهم و پایین‌تر از اردن قرار گرفت تا نتواند صندلی خود در این شورا را حفظ کند.

وزارت ارتباطات صندلی خود در شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات را از دست داد

امارات، هند، اندونزی، تایلند، مالزی، ژاپن، کویت، فیلپین، عربستان، استرالیا، کره جنوبی، بحرین و چین، ۱۳ کشور آسیایی هستند که در شورای ITU برای ۴ سال آینده صاحب کرسی شدند.

ایران در حالی ۴۴ رای با سیزدهمین کشور آسیایی که توانست کرسی این شورا را کسب کند فاصله دارد که در دوره قبلی این انتخابات توانسته بود بیش از ۱۴۶ رای به دست آورد. این برای دومین بار پس از انقلاب بود که ایران توانست عضو شورای حکام ITU شود.

شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که همراه با ۱۹۳ کشور عضو و بیش از ۹۰۰ شرکت، دانشگاه و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش می‌برد.

اجلاس سران ITU هر چهار سال یک بار برگزار می شود و در این اجلاس در مورد راهبردی ترین خط مشی‌های حوزه مخابرات تصمیم گیری می‌شود. در همین حال، قطعنامه‌های متعددی صادر، اسناد بسیاری امضاء و اعضای شورای راهبری ITU هم هر چهار سال یکبار در همین اجلاس تعیین می‌شوند.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا