رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ با شرطی عجیب: همکاری و قرارداد با ایران!

رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ که موضوع بحث و خواسته همه است، در گرو شرطی عجیب قرار گرفت: همکاری و امضای قرارداد این پلتفرم‌ها با دولت ایران!

موبنا فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، نه تنها از ابتدای شروع محدودیت‌های اخیر اینترنت در ایران، بلکه از مدت‌ها قبل موضوع بحث‌های متعددی بود و حواشی زیادی به همراه داشت؛ تا آن‌جا که نهایتاً این دو پلتفرم محبوب، حدود یک هفته پیش فیلتر شدند! پس از فیلتر شدن این دو پلتفرم، طبیعتاً انتقادهای زیادی به سمت دولت و وزارت ارتباطات و هر نهاد مرتبط دیگری وارد شد.

واتس‌اپ پراستفاده‌ترین پیام‌رسان و راه ارتباطی میان مردم بود و هرکسی برای کارهای ضروری و فوری خود، از این مسنجر استفاده می‌کرد؛ پس فیلتر واتس‌اپ به معنی قطع راه ارتباطی مردم، محروم کردن آن‌ها از یک پیام‌رسان راحت، امن و کاربردی و مجبور کردن آن‌ها به استفاده از سرویس‌هایی مثل SMS که مربوط به یک دهه پیش هستند، بود. از سوی دیگر کسب و کار میلیون‌ها ایرانی به اینستاگرام وابسته بود و با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، راه درآمد بسیاری از خانواده‌های ایرانی بسته شد.

با توجه به کاربردها و استفاده‌هایی که از این دو پلتفرم گفتیم، فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ، برای میلیون‌ها ایرانی به معنی فاجعه خواهد بود، فاجعه‌ای که فکر نمی‌کردیم به واقعیت نزدیک شود؛ اما پس از حذف این دو برنامه از کافه بازار و مایکت، دو مارکت اندرویدی محبوب ایرانی، شابعه فیلتر دائمی این دو برنامه قوت گرفت. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این موضوع، طبق گفته خودش کاره‌ای نیست و تشخیص آن‌که این فیلترینگ دائمی باشد یا خیر، بر عهده مراجع ذی‌صلاح است.

صبحت‌های عیسی زارع‌پور درباره رفع فیلتر و فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ را در خبر «زمان پایان قطعی اینترنت» بخوانید.

اکنون مهدی باقری، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای، در گفت‌وگویی علاوه بر آن‌که اعلام کرد از این موضوع که تصمیمی قطعی برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ گرفته شده باشد بی‌اطلاع است، این‌گونه گفت:

نه از طرفی راضی هستیم که به کسب و کار کسی لطمه‌ای وارد شود و نه از طرفی راضی هستیم که به بهانه کسب و کار، اغتشاش‌گران از فرصت اینترنت استفاده کنند. اینستاگرام و واتس‌اپ قبلاً در شرایط پیش از آشوب‌ها شرایط کسب و کار را فراهم کرده بودند به همین دلیل نیز برای‌شان فضا فراهم شده بود و داشتند فعالیت می‌کردند؛ منتها وقتی فضایی علیه جان و مال مردم فراهم کردند، با محدودیت‌هایی در دسترسی مواجه شدند.

او در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که بارها از اینستاگرام و واتس‌اپ خواسته شده است که با ایران هم‌کاری کنند، اما آن‌ها نپذیرفتند. باقری معتقد است اگر اینستاگرام و واتس‌اپ یک «تفاهم‌نامه» یا «قرارداد» با جمهوری اسلامی ایران امضا کنند، شروط آن‌ها را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت‌هایی شوند، ادامه فعالیت و رفع فیلتر آن‌ها بلامانع خواهد بود!

باقری پس از آن‌که رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ را در گروه همکاری آن‌ها با حکومت ایران دانست، درباره «خدمت به مردم» هم صحبت کرد و گفت:

ما خدمت به مردم را یک طرف مسئله می‌دانیم و از طرف دیگر نمی‌خواهیم که ابزار دست دشمن را با دست خودمان فراهم کنیم! آنچه که مهم است این است که چنانچه اینستاگرام و واتس‌اپ یا هر نرم‌افزار دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشند، قطعاً هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران نخواهد بود.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا