ثبت رکورد جهانی گینس در دوی ۱۰۰ متر توسط ربات دوپا (+فیلم و عکس)

یک ربات دوپا به نام کیسی رکورد جهانی گینس را در دوی ۱۰۰ متر به نام خود به ثبت رسانده است. این ربات نمایشی چشمگیر از قابیلت های جدید دنیای رباتیک و مهندسی است.

موبنا – به گزارش نیواطلس، Cassie زاییده تلاش Agility Robotics، یک شرکت نوپای زیرنظر دانشگاه ایالتی اورگان است و نمونه اولیه آن در سال ۲۰۱۷ برای تحقیقات رباتیک معرفی شد. توانمندی های کیسی از آن زمان به بعد ارتقا یافته و این ربات در سال ۲۰۲۱ توانست با دویدن در مسیری ۵ کیلومتری در کمتر از ۵۳ دقیقه موفقیت زیادی کسب کند.

ثبت رکورد جهانی گینس در دوی 100 متر توسط ربات دوپا (+فیلم و عکس)

این ربات از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای ارتقای توانایی دویدن استفاده کرده و مجهز به زانوهایی است که مانند شترمرغ خم می‌شوند تا منعطف باقی بمانند. با این قابلیت، کیسی به گروهی از ربات‌های دوپا پیوست که شامل ربات انسان‌نمای اطلس ساخت بوستون دینامیکس و میبل است.

برای افزایش سرعت دویدن کیسی یک سال تمرین شبیه سازی شده برای تعیین موثرترین شیوه راه رفتن آن انجام شد. بدین منظور کیسی باید از دو شبکه عصبی استفاده می‌کرد، یکی برای دویدن سریع و دیگری برای ثابت ماندن و زمین نخوردن و باید به‌خوبی بین این دو حالت انتقال داده می‌شد.

پروفسور آلن فرن، استاد هوش مصنوعی می‌گوید: «شروع دویدن و توقف در حالت ایستاده سخت‌تر از قسمت دویدن است، همان طور که بلند کردن و فرود آمدن سخت‌تر از پرواز با هواپیما است. این موفقیت با همکاری عمیق بین دو بخش طراحی سخت افزار مکانیکی و هوش مصنوعی پیشرفته برای کنترل آن سخت افزار به دست آمد.»

 

 

در نهایت، کیسی مسیر دوی ۱۰۰ متر را در ۲۴.۷۳ ثانیه به پایان رساند و رکورد جهانی گینس را برای یک ربات دوپا ارتقا داد. این سرعت بسیار کندتر از زمان‌های ثبت شده زیر ۱۰ ثانیه است که توسط بهترین دوندگان سرعت جهان به دست می‌آید، اما محققان معتقدند پیشرفت کیسی سریع‌تر خواهد شد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا