اسپرم‌ها مسابقه نمی‌دهند؛ کار گروهی می‌کنند

یک مطالعه جدید کشف کرده است که حرکت دسته جمعی و چسبیده به هم سه تا چهار اسپرم در واقع بهتر از حرکت انفرادی است و این مطالعه می‌تواند راه‌هایی برای درمان ناباروری روشن کند.

موبنا به گزارش آی‌ای، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Frontiers، شنای سلول‌های اسپرم به صورت گروهی در یک دسته ممکن است به آنها کمک کند تا از طریق مخاط غلیظ واژن به سمت بالا حرکت کنند.

این کشف ممکن است راه‌های جدیدی را برای کمک به تشخیص ناباروری غیرقابل توضیح از طریق تحقیقات آینده که بر کیفیت مایعات تولیدمثلی زنانه و میزان تجمع اسپرم‌ها تمرکز دارد، نمایان کند.

خط بطلان بر شنای انفرادی اسپرم

اسپرم‌ها اغلب به عنوان موجوداتی که برای بارور کردن تخمک با یکدیگر مسابقه می‌دهند، نشان داده شده‌اند. مشکل این دیدگاه ناشی از نگاه کردن به اسپرم‌ها در جای نامناسب یعنی در زیر میکروسکوپ است که در آنجا اسپرم‌ها واقعاً کار خاصی انجام نمی‌دهند.

به همین دلیل، چندین تصور نادرست در این باره وجود دارد، مانند همین تصور که رقابت اسپرم‌ها تنها جنبه ثابت تولید مثل است.

این در حالی است که اکنون تحقیقات جدید ثابت می‌کند که اسپرم‌ها کار گروهی انجام می‌دهند و اغلب عملکرد اسپرم‌ها درون دستگاه تناسلی زنان اتفاق می‌افتد که البته مکان بسیار چالش برانگیزی برای مشاهده است، اما به هر حال آنجا جایی است که اسپرم در آن کار اصلی خود را انجام می‌دهد.

چی‌کوان تانگ، پزشک دانشگاه دولتی کشاورزی و فنی کارولینای شمالی و همکارانش در مطالعه قبلی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده بود، متوجه این خوشه‌بندی در آزمایشگاه خود شدند.

آنها از مطالعه سال ۲۰۱۷ می‌دانستند که اسپرم گاو نر که شبیه به اسپرم انسان است، خوشه‌هایی را تشکیل می‌دهد، اما همچنین این خوشه‌ها نمی‌توانند سریع‌تر از اسپرم‌های منفرد شنا کنند. بنابراین، هیچ مزیت ظاهری برای اینکه چرا این خوشه‌بندی اتفاق می‌افتد، دیده نشد.

تانگ توضیح داد: در زیست‌شناسی، وقتی سلول‌ها و ساختارها کاری را انجام می‌دهند، احتمالاً باید چیزی از آن حاصل شود. بنابراین این به سؤالی تبدیل شد که ما از خود ‌پرسیدیم؛ اینکه حاصل کار این اسپرم‌ها چه چیزی است؟

۱۰۰ میلیون اسپرم تازه گاو نر، یک لوله سیلیکونی و مایعی شبیه پنیر آب شده

محققان برای پاسخ به این معما، ۱۰۰ میلیون اسپرم تازه گاو نر را در یک لوله سیلیکونی پر از مایعی که شبیه به مخاط دهانه رحم گاوها بود، قرار دادند. به گفته تانگ، این مایع، قوامی مانند پنیر آب شده داشت. سپس دانشمندان از یک پمپ برای ایجاد دو سرعت جریان استفاده کردند.

آنها کشف کردند که زمانی که جریانی وجود نداشت، اسپرم‌هایی که به صورت خوشه‌ای حرکت می‌کردند، در یک خط مستقیم‌تر از اسپرم‌های منفرد شنا می‌کردند.

علاوه بر این، اسپرم‌های منفرد نمی‌توانند در جریان متوسط به سمت بالا حرکت کنند، اما اسپرم‌های خوشه‌ای می‌توانند این کار را انجام دهند.

همچنین وقتی جریان زیاد بود، اسپرم‌های خوشه‌ای نسبت به اسپرم‌های منفرد بیشتر در حرکت بودند.

اسپرم‌ها مسابقه نمی‌دهند؛ کار گروهی می‌کنند

مکانیزم دسته جمعی مانند دوچرخه‌سواران داخل سالن

محققان دریافتند که در هیچ یک از این سناریوها هرگز یک “اسپرم رهبر” وجود ندارد که صرفاً توسط خوشه‌ای از اسپرم‌های دیگر پشتیبانی شود. در عوض، این خوشه‌ها بسیار پویا هستند و اسپرم‌ها اغلب به خوشه وارد و خارج می‌شوند و اطراف آن حرکت می‌کنند.

تانگ در یک بیانیه، این را به ‌عنوان ترتیبی شبیه به نحوه حرکت دوچرخه‌سواران داخل سالن در یک پیست دوچرخه سواری پلوتون توصیف می‌کند که دوچرخه سواران به صورت گروهی در آن حرکت می‌کنند و گاه به گاه و به طور منظم، دوچرخه سوار پیشرو جای خود را به عقبی‌ها می‌دهد.

همانطور که کار تیمی دوچرخه‌سواران به مواجهه با مقاومت هوای کمتر کمک می‌کند، خوشه‌بندی اسپرم‌ها نیز ممکن است نشان دهنده این باشد که با این کار به دنبال پویایی بهینه هستند.

محققان می‌گویند، نتایج این مطالعه در دراز مدت می‌تواند به درک ما از انتخاب اسپرم بهتر مورد استفاده برای مداخله مانند لقاح آزمایشگاهی یا سایر فناوری‌های کمک به باروری کمک کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا