بهبود اثربخشی داروی ضدافسردگی با نگاه کردن به چهره‌های خندان

مصرف کتامین به همراه نگاه کردن به چهره‌های خندان می‌تواند امیدبخش افراد مبتلا به افسردگی “مقاوم در برابر درمان” باشد.

موبنا به گزارش مدیکال‌اکسپرس، تمرینات رایانه‌ای ساده که از کلمات و تصاویر مثبت استفاده می‌کنند و برای افزایش عزت نفس طراحی شده‌اند می‌توانند اثرات داروی ضد افسردگی کتامین را در افراد مبتلا به این بیماری طولانی‌تر کنند.

بیش از دو دهه قبل، محققان کشف کردند که کتامین تزریقی که یک داروی بیهوشی پرمصرف و از نظر پزشکی بی‌خطر است، هنگامی که در دوزهای پایین‌تر نسبت به داروهای بیهوشی استفاده می‌شود، اثرات ضد افسردگی سریع دارد.

این مطالعه ۱۵۴ بیمار بزرگسال مبتلا به افسردگی را شامل می‌شد. یک سوم از این گروه یک انفوزیون کتامین دریافت کردند و پس از گذشت یک روز به مدت چهار روز متوالی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هر روز به انجام تمرینات دیجیتال جدید پرداختند. محققان به آنها کلمات و تصاویر مرتبط با خود بیمار را نشان دادند. برای مثال آنها حرف “I” به معنای “من” و عکس‌های بیمار را که با نشانه‌های مثبت ترکیب شده بود به نمایش درآوردند. این نشانه‌های مثبت عبارتند از کلمات مثبت مانند “خوب”، “شیرین” و “دوست داشتنی” و همچنین عکس‌هایی از غریبه‌هایی که لبخند می‌زدند.

دو سوم دیگر از بیماران به دو گروه کنترل تقسیم شدند. گروه اول کسانی بودند که پس از دریافت کتامین تحت درمان با یک نسخه خنثی یا دارونما از آموزش رایانه‌ای قرار گرفتند، و گروه دوم کسانی بودند که آب مقطر دریافت کردند و سپس تمرینات واقعی رایانه‌ای را پشت سر گذاشتند.

محققان می‌گویند که ما دریافتیم که تنها پس از تزریق یک انفوزیون وریدی کتامین، بیماران گروه اول دستکم یک ماه برای رسیدن به مرحله‌ی درمانی مشابه گروهی که تمرینات دیجیتال را طی پنج روز اول تکمیل کرده بودند، زمان لازم داشتند.

هر دو گروهی که کتامین دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترلی که دارو دریافت نکرده بودند، در روز اول، پیش از انجام هر گونه آموزش رایانه‌ای، تسکین قابل توجهی در علائم افسردگی را تجربه کردند.

با این وجود، در گروه کنترلی که آموزش رایانه‌ای بی‌هدف دریافت کرده بودند، بازگشت علائم افسردگی طی ۱.۵ هفته پس از درمان بیشتر گزارش شد، در حالی که گروهی که کتامین دریافت کردند و سپس در معرض شرطی سازی مثبت قرار گرفته‌ بودند، کاهش شدت افسردگی را در تمام طول این درمان گزارش کردند.

آن دسته از افرادی که در غیاب کتامین آموزش دیجیتالی دریافت کرده بودند نیز به ندرت از افسردگی خود رهایی یافتند.

افسردگی یک وضعیت بسیار شایع و ناتوان کننده است که بار زیادی بر بیماران، خانواده ‌آن‌ها و جوامع تحمیل می‌کند. در سراسر جهان، حدود ۲۸۰ میلیون نفر از افسردگی رنج می‌برند. درمان‌های موثر متعددی برای افسردگی وجود دارد، که از جمله آنها می‌توان به داروهای ضد افسردگی و روان درمانی اشاره کرد. با این وجود، متأسفانه، همه بیماران با چنین درمان‌هایی بهبود نمی‌یابند.

کشف اثرات ضد افسردگی سریع الاثر داروی کتامین امکان جدیدی را در روانپزشکی برای شروع تسکین علائم در عرض یک روز باز کرد. درمان‌های مرسوم معمولاً شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا به یک نتیجه درمانی برسد.

با این حال، یک سوال کلیدی وجود دارد. چگونه می‌توان این تسکین علائم را بدون تکیه بر تزریق مکرر کتامین ادامه داد.

این مطالعه اولین موردی است که نشان می‌دهد که اثرات سریع کتامین را می‌توان با روش‌های ساده، ماندگارتر کرد که ارائه آنها به بیماران در طیف وسیعی از مکان‌ها کار نسبتاً آسانی است.

یافته‌های اولیه محققان نشان می‌دهد که تمرین‌های شرطی‌سازی مثبت، مدت زمان اثربخشی کتامین را دستکم سه برابر می‌کنند. اما ما هنوز نمی‌دانیم که تسکین علائم افسردگی تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد.

بیمارانی که در این کارآزمایی شرکت داشتند به تکمیل پرسشنامه‌های مربوط به علائم افسردگی خود برای یک سال کامل پس از تزریق ادامه می‌دهند و این موضوع محققان را قادر می‌سازد تا درک اولیه‌ای از مدت زمان ماندگاری این روش به دست آورند.

این تحقیقات در حال بررسی این موضوع است که آیا روش‌های مشابه می‌تواند به کاهش آمار خودکشی کمک کند یا خیر.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا