بورس فقط جای افراد حرفه‌ای نیست!

اکثر افراد گمان می‌کنند تنها کسانی می‌توانند در بورس فعالیت (سرمایه‌گذاری و معامله) کنند که از مهارت‌های بالای تحلیلی و معامله‌گری برخوردار باشند، اما بورس تنها مختص افراد حرفه‌ای نیست.

چه کسانی به بورس وارد می‌شوند؟

بورس علاوه بر اینکه به عنوان یک بازار برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، به عنوان یک منبع درآمد مازاد نیز در نظر گرفته می‌شود. اما ترس از دست دادن سرمایه و دارایی، ناشی از عدم آگاهی و شناخت کافی در خصوص این بازار باعث شده تا هر کسی توانایی پذیرش ریسک ورود به این بازار را نداشته باشد.

هدف تمامی افرادی که در بورس یا بازار سرمایه فعالیت می‌کنند در وهله اول حفظ ارزش دارایی و دوم کسب سود است. افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند دو دسته‌اند، دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که با دید بلند مدت یا میان مدت در سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری می‌کنند، دسته دوم هم نوسان‌گیرانی هستند که از نوسانات سهام استفاده کرده یا به اصطلاح «نوسان‌گیری» می‌کنند. تنها هدف نوسان‌گیران (معامله‌گران) کسب سود است و قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه را ندارند. این افراد با انجام معاملات پی‌در پی سعی در کسب سود دارند.

 

الزامات فعالیت در بازار سرمایه (بورس) چیست؟

در وهله اول فعالان بازار سرمایه برای فعالیت در این بازار نیاز به دریافت کد بورسی دارند تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند. اما دریافت کد بورسی اولین قدم برای آغاز فعالیت در بازار سرمایه است.

فعالیت در هر بازاری نیازمند شناخت است، پس شناخت بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین اصول آغاز فعالیت در بازار است. در کنار شناخت بازار افراد باید این توانایی را داشته باشند تا سهام ارزنده را شناسایی کنند که البته شناسایی سهام ارزنده برای سرمایه‌گذاری، به دانش تحلیلی مثل انواع تحلیل‌های تکنیکال، بنیادی، تابلوخوانی و بکارگیری انواع استراتژي‌های معاملاتی مثل پرایس اکشن است که در میان فعالان بازار سرمایه محبوبیت زیادی دارد. در نتیجه افرادی در این حوزه موفق‌تر عمل می‌کنند که با آگاهی کامل به بازار وارد شوند.

 

آیا بورس تنها مختص به حرفه‌ای‌ها است؟

گفته شد که افراد حرفه‌ای در بازار موفق‌تر هستند، اما این بدان معنی نیست که افراد غیرحرفه‌ای و تازه‌کار در بازار سرمایه جایی نداشته باشند. مسلما پروسه یادگیری و آموزش بورس زمانبر خواهد بود و  این اقدام نیاز به تمرین، ممارست و کسب تجربه از سمت خود کارآموز دارد. شاید همین مسائل باعث دلسردی افراد برای شروع فعالیتشان در بازار باشد. از همین رو راه‌حلی تحت عنوان سرمایه‌گذاری به روش غیر مستقیم برای این افراد در نظر گرفته شده است.

 

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم چیست و چه تفاوتی با سرمایه‌گذاری مستقیم دارد؟

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، شخص سرمایه خود را به نوعی در اختیار متخصصین سرمایه‌گذاری در بورس قرار می‌دهد و آن‌ها به جای او، شرایط را تحلیل کرده و اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. بنابراین در این روش، سرمایه‌گذار نیازی به صرف زمان برای انجام معامله و یادگیری روش‌های مختلف تحلیلی ندارد. اما در سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذار باید شخصا به خرید و فروش انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه بپردازد. بدیهی است برای موفقیت در این کار سرمایه‌گذار باید شناخت کافی نسبت به بازار سرمایه و ابزارهای معامله‌گری داشته باشد.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای افراد مبتدی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی‌ هستند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و اشخاص به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود یا زیان صندوق شریک‌اند. این صندوق‌ها وجوه تمامی سرمایه‌گذاران صندوق را جمع‌آوری کرده و بر اساس اساسنامه صندوق در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌توان به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، امکان سرمایه‌گذاری با پول کم و نقدشوندگی بالا اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله پر مخاطب‌ترین آن‌ها در بازار سرمایه ایران می‌توان به صندوق های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط اشاره کرد. با توجه به اینکه ترکیب دارایی هر یک از این صندوق‌ها با دیگری متفاوت است، ریسک و انتظار بازدهی آن‌ها نیز تفاوت دارد.

 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزش مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا