ظاهراً اپل برنامه‌هایی برای گسترش قابلیت‌ ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ دارد

اپل هنگام معرفی سری آیفون ۱۴ اعلام کرد که ویژگی ارتباط ماهواره‌ای این گوشی‌ها برای ارسال پیام‌های اضطراری متنی ساده به‌کار می‌رود؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرکت برنامه‌های بسیار گسترده‌تری برای این قابلیت دارد.

موبنا –یکی از پیشگامانه‌ترین نوآوری‌های سری آیفون ۱۴، قابلیتی است که امیدواریم هیچ‌گاه نیاز به استفاده از آن نداشته باشید؛ امکان برقراری تماس اضطراری برای درخواست کمک در مناطقی که پوشش شبکه‌ی موبایل یا اینترنت در آنجا وجود ندارد. اگرچه قابلیت ارسال پیام‌های اضطراری ازطریق ماهواره، تا اواخر سال جاری فعال نخواهد شد، احتمالاً این اولین گام اپل در برنامه‌های این شرکت برای دستیابی به دنیایی است که امکانات ارتباطی در آن گسترش خواهد یافت.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بی‌سیم ازجمله کوالکام و اریکسون از مدتی‌قبل روی راهکارهایی برای ارتباط ۵G ازطریق ماهواره کار می‌کنند و T-Mobile نیز با همکاری اسپیس ایکس سعی دارد پوشش شبکه‌ی اینترنت موبایل را در سرتاسر نواحی جهان ارائه دهد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد اپل در این زمینه یکی از پیشگامان بازار است و امکان دارد ایده‌های هیجان‌انگیزی درسر داشته باشد. منابع مالی درخورتوجه و کنترل کامل روی سخت‌افزار و نرم‌افزار، اپل را قادر می‌سازد تا راهکارهای کاملی مثل ارتباط ماهواره‌ای را زودتر از رقبا ارائه دهد.

اپل معمولاً قابلیت‌های جدید را ابتدا به‌طور محدود ارائه می‌دهد و سپس به‌مرور آن‌ها را گسترش داده و تکمیل می‌کند. اولین آیفون ازنظر قابلیت‌ها و امکانات نسبت به رقبای خود درسطح بسیار پایین‌تری قرار داشت؛ اما برخی ویژگی‌های آن درمقایسه با گوشی‌های رقیب آن زمان، بهترین عملکرد را داشت. به‌طور مشابه، اپل واچ سری ۸ در سال جاری از حسگر تشخیص دما بهره می‌برد و هدف آن فعلاً نظارت بهتر به چرخه‌های قاعدگی در زنان است؛ اما می‌توان اننظار داشت با به‌روزرسانی‌های بعدی WatchOS شاهد استفاده از این حسگر برای ارائه‌ی قابلیت‌های جذاب دیگر باشیم.

اپل احتمالاً درمورد قابلیت ارسال پیام‌های اضطراری ازطریق ماهواره، استراتژی مشابهی را درپیش خواهد گرفت. این ویژگی درحال‌حاضر از امکان اتصال به ماهواره، فقط برای ارائه‌ی قابلیتی بسیار ساده‌ استفاده می‌کند و با درنظر گرفتن منابعی که این برند دراختیار دارد، و همچنین سطح انتظارات بالای مشتریان، می‌توان انتظار داشت در آینده شاهد کارکردهای جدیدی در این زمینه باشیم.

اپل شبکه‌ی ماهواره‌ای خود را راه‌اندازی کرده است

مفهومی از ارتباطات ماهواره‌ای آیفون

سرمایه‌گذاری عظیم اپل برای ارائه قابلیت ارسال پیام‌های اضطراری، احتمالاً مهم ترین دلیلی محسوب می‌شود که نشان می‌دهد این شرکت درمورد اتصال ماهواره‌ای بسیار جدی است.

هنگامی‌که اپل سری آیفون ۱۴ را معرفی کرد، جزئیات زیادی درمورد روش کارکرد ارسال پیام اضطراری ازطریق ماهواره ارائه نداد. بسیاری از افراد تصور می‌کردند که این شرکت، فضایی مثل شبکه‌ی معروف ایریدیوم (Iridium) را در یکی از مدارهای سطح‌پایین زمین (LEO) اجاره خواهد کرد. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد سازنده‌ی آیفون تصمیم دارد مجموعه‌ی ماهواره‌ای خود را برای ارائه‌ی قابلیت مذکور راه‌اندازی و برای انجام این کار رقم درخورتوجه ۴۵۰ میلیون‌دلار هزینه خواهد کرد.

یکی از سخن‌گویان اپل در گفت‌وگو با رویترز گفت که گلوبال‌استار به‌عنوان شریک تجاری این شرکت به‌ استقرار زیرساخت‌های ماهواره‌ای موردنیاز کمک خواهد کرد و غول فناوری مستقر در کوپرتینو ۹۵ درصد از هزینه‌های ساخت و پرتاب ماهواره‌های جدید موردنیاز برای ارائه‌ی قابلیت ارتباط ماهواره‌ای سری آیفون ۱۴ را تأمین می‌کند.

البته اقدام به ایجاد شبکه‌ی ماهواره‌ای اختصاصی، کاری نیست که اپل صرفاً به‌منظور ارائه‌ی یک ویژگی ساده روی گوشی‌های خود انجام دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ دو مهندس ماهواره را از آلفابت به استخدام درآورد و مارک گورمن از بلومبرگ نیز اواخر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که سازنده‌ی آیفون قصد دارد استخدام مهندسان هوافضا را افزایش دهد تا اولین ماهواره‌های خود را پس از پنج‌سال روی مدار موردنظر مستقر کند.

پیش‌ازاین هیچ‌کس دقیقاً اطلاع نداشت که اپل چه برنامه‌هایی درسر دارد. برخی پیش‌بینی کردند که این شرکت مجموعه‌ی ماهواره‌های خود را راه‌اندازی خواهد کرد. برخی دیگر احساس کردند این شرکت رویکرد محافظه‌کارانه‌تری را برای اتصال به شبکه‌های ماهواره‌ای موجود اتخاذ خواهد کرد یا احتمالاً با یک سازنده‌ی ماهواره‌ای بزرگ ازجمله نورث‌روپ‌گرومن، لاکهید مارتین یا بوئینگ وارد همکاری خواهد شد.

با توجه به این‌که اپل تمایل زیادی به ساخت همه‌ی تجهیزات و امکانات مورد استفاده‌ی خود و کنترل آن‌ها دارد، جای تعجب نیست که اکنون به‌دنبال شرکت ماهواره‌ای اختصاصی خود باشد. بااین‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد این شرکت چنین سرمایه‌گذاری بزرگی را صرفاً برای ارائه‌ی امکان ارسال پیام‌های اضطراری درنظر گرفته باشد؛ اگرچه این قابلیت واقعاً ارزشمند و کاربردی است.

بااین‌حال، قابلیت ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال پیام‌های اضطراری، روشی ایدئال برای اپل محسوب می‌شود تا شبکه‌ی ماهواره‌های خود را با آن آزمایش کند. این شرکت همچنین گزارش موقعیت‌مکانی ماهواره‌ای را به سرویس Find My خود اضافه کرده است که به دارندگان سری آیفون ۱۴ اجازه می‌دهد گوشی خود را در هرشرایطی ردیابی کنند.

آینده‌ی ارتباطات ماهواره‌ای آیفون

پیدا کردن ماهواره در سیستم ارتباط ماهواره ای آیفون ۱۴ پلاس اپل iPhone 14 Plus

اپل به‌احتمال زیاد برنامه‌های بسیار بزرگ‌تری برای ارائه‌ی قابلیت‌های ماهواره‌ای روی آیفون دارد و امکان ارسال پیام اضطراری را می‌توان شروع این مسیر درنظر گرفت. درحالی‌که این شرکت به‌طور معمول ویژگی‌های جدید را به‌صورت عمومی آزمایش نمی‌کند؛ اما کسب تجربه‌های کاربری ارتباطات ماهواره‌ای آیفون در محیط‌های آزمایشگاهی بسیار سخت است، و به‌همین دلیل این شرکت درحال برداشتن گام‌های اولیه و کوچکی است که به آن اجازه می‌دهد برخی چالش‌های فناوری مذکور را بررسی کرده و آن‌ها را به‌مرور برطرف کند. درواقع به‌نظر نمی‌رسد سازنده‌ی آیفون در مسیر رفع چالش‌های مورداشاره، کمبودی داشته باشد.

فیلم‌های علمی‌-تخیلی مدرن، مردم را به‌این باور رسانده‌اند که استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای باید آسان و سریع باشد، درحالی‌که دنیای واقعی، با این فیلم‌ها تفاوت دارد. همان‌طور که کایان درنس در مراسم رونمایی از سری آیفون ۱۴ توضیح داد، اتصال به ماهواره، مجموعه‌ای کاملاً جدید از چالش‌ها را برای آیفون به‌ارمغان خواهد آورد.

به‌نوشته‌ی DigitalTrends، ماهواره‌های ارتباطی، صدها کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارند و با سرعت هزاران کیلومتر درساعت حرکت می‌کنند، درحالی‌که ما هیچ مشخصاتی در مورد ماهواره‌های اپل/گلوبال‌استار نداریم؛ اما صورت فلکی ایردیوم شامل ۶۶ ماهواره است که در مدار ۴۸۵ مایلی (۷۸۰ کیلومتر) بالای زمین با سرعت ۱۷ هزار مایل درساعت (حدود ۲۷۳۵۰ کیلومتر برساعت) حرکت می‌کنند. درمقام مقایسه، شبکه‌های اینترنت موبایل در فواصل کم‌تر از ۱۰ مایلی (حدود ۱۶ کیلومتر) از نزدیک‌ترین برج کار می‌کنند.

درنس در بخشی از توضیحات خود گفت:

با توجه به فاصله و سرعت حرکت ماهواره‌ها، پهنای باند آن‌قدر محدود است که حتی ارسال یک پیام متنی نیز چالش فنی بزرگی محسوب می‌شود و معمولاً تنها روش برای دسترسی به این نوع شبکه‌ها، استفاده از دستگاهی گران‌قیمت است که از آنتن خارجی بزرگ استفاده می‌کند.

ازآنجاکه اپل روشی برای نصب آنتن بزرگ روی آیفون ۱۴ دراختیار نداشت، بهترین مهندسان خود را برای ساخت قطعات سفارشی و نرم‌افزار خاص برای کمک به کاربران در اتصال به ماهواره به‌کار گرفت. این امر مستلزم خط دید ماهواره‌ای است که چشم غیرمسلح نمی‌تواند آن را ببینید و بنابراین رابط نرم‌افزاری آیفون باید کاربر را ازطریق نگه‌داشتن دستگاه و هدف‌گیری درجهت درست، راهنمایی کند.

آیفون ۱۴ آماده‌ی ارائه‌ی خدمات متنی، داده و صوتی کامل ازطریق ماهواره نیست. محدودیت‌های پهنای‌باند یعنی ارسال یک پیام کوتاه حتی در بهترین شرایط ممکن، حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد و دربرخی موارد امکان دارد این زمان به دو تا سه دقیقه افزایش یابد. این مورد حتی شامل الگورتیم‌های فشرده‌‌سازی ویژه‌ای می‌شود که اپل برای کم‌کردن حجم پیام‌های متنی تا یک‌سوم انداز‌ه‌ی عادی طراحی کرده است.

استفاده از ماهواره‌ها برای ارسال پیام‌های کوتاه اضطراری نیز نگرانی‌های ناشی‌از پهنای‌باند را کاهش می‌دهد. اپل می‌تواند ماهواره‌های کم‌تری را مستقر کرده و نگران بارگذاری بیش‌ازحد آن‌ها نباشد. این شرکت می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون آیفون درسال جاری به‌فروش برساند اما تعداد نسبتاً کمی از آن‌ها سعی می‌کنند به یکی از ماهواره‌های آن متصل شوند و زمانی‌که چنین کاری انجام دهند، فقط قادر به ارسال داده‌های ساده و بسیار کوچک خواهند بود.

اپل باید عمرباتری گوشی‌های خود را نیز درنظر بگیرد. اگر استفاده از داده‌های سلولی ۵G باتری شما را به‌سرعت تخلیه می‌کند، تصور کنید برای اتصال به ماهواره‌ای که صدها مایل درمدار است چقدر انرژی نیاز خواهید داشت. بااین‌حال، تصور این‌که اپل درنهات قصد دارد اتصال کامل ماهواره‌ای را روی محصولات خود ارائه دهد چندان سخت نیست.

اوپن‌سیگنال، پوشش شبکه‌ی اینترنت موبایل جهان را کاملاً مشخص کرده است و می‌گوید این سرویس‌دهی حتی در مناطقی از ایالات متحده که به دردسترس بودن گوشی‌های هوشمند شناخته شده‌اند، خیلی فراگیر نیست.

پوشش شبکه اینترنت موبایلی آمریکا

به‌عنوان مثال، کاربران گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده به‌طور متوسط فقط ۱٫۰۹ درصد مواقع بدون سیگنال هستند. بااین‌حال، این درصدها در مناطق خاصی مثل آلاسکا (۴٫۲۵ درصد)، وایومینگ (۳٫۹۸ درصد)، مونتانا (۳٫۴۸ درصد)، آیداهو (۲٫۴۷ درصد)، کلرادو (۲٫۰۸ درصد) و اروگان (۲٫۰۵ درصد) به‌میزان درخورتوجهی افزایش می‌یابد.

البته این موضوع خیلی‌هم تعجب‌آور نیست زیرا ایالات‌های فوق، مناطق وسیعی از حیاط‌وحش زیبا اما کم‌جمعیت را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که اپراتورهای بی‌سیم قصد دارند بهترین پوشش ممکن را به مشتریان ارائه دهند، دسترسی به برخی از مکان‌ها، پرهزینه‌تر است. همیشه شکاف‌هایی در پوشش‌دهی شبکه‌ی اینترنت موبایل وجود خواهد داشت و این‌جا همان بخشی است که اتصال ماهواره‌ای وارد میدان می‌شود.

ماهواره‌های سنتی و شبکه‌های ۵G

ماهواره

گسترش پوشش سلولی با استفاده از ماهواره‌ها از دو رویکرد متفاوت بهره می‌برد. اسپیس ایکس ایلان ماسک و مجموعه ماهواره‌های استارلینک آن در تلاش هستند تا مسیر یک‌پارچه‌تری را برای گسترش فرکانس‌های باند میانی ۵G به‌فضا، دنبال کنند و این کار را با مشارکت T-Mobile انجام خواهد داد. نکته‌ی مثبت درمورد این همکاری، این است که به گوشی‌های هوشمند سازگار با ۵G ازجمله آیفون ۱۴ و حتی مدل‌های قدیمی‌تر آن، اجازه می‌دهد بدون نیاز به سخت‌افزار خاص، از ویژگی‌های پیام‌رسانی اولیه‌ استفاده کنند. بااین‌حال، گره خوردن این پوشش به حامل‌های خاص و احتمالاً تداخل با فرکانس‌هایی که شرکت‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند، همه‌چیز را پیچیده‌تر می‌کند.

به‌عنوان مثال، T-Mobile مجوز استفاده از طیف ۲٫۵ گیگاهرتز را دارد و استارلینک از آن برای ارائه‌ی خدمات در ایالات متحده استفاده می‌کند؛ اما وقتی یکی از مشتریان T-Mobile به سایر نواحی جهان سفر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اسپیس ایکس درتلاش است تا این سرویس را به سایر اپراتورها و مناطقی که مشکلات مشابهی را تجربه می‌کنند، گسترش دهد.

رویکرد دیگر، استفاده از فرکانس‌های ماهواره‌ای سنتی خواهد بود و این دقیقاً همان اقدامی است که اپل با سری آیفون ۱۴ و مجموعه‌ی ماهواره‌ای که با مشارکت گلوبال‌استار به‌کار گرفته است، انجام می‌دهد. گزارش‌های سال گذشته حاکی از آن بود که این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از اتصال ماهواره‌ای ۵G با استفاده از باند ۵۳ است؛ اما این فرکانس زمینی بوده و گلوبال‌استار از آن برای شبکه‌ی خصوصی ۵G بهره می‌برد. این موضوع به اتصال ماهواره‌ای ارتباط ندارد و درعوض اپل از همان فرکانس‌های باند L و باند S مثل سایر خدمات ارتباطی ماهواره‌ای استفاده می‌کند.

مزیت این کار این است که اپل خود را با مشکلات مرتبط با مجوز طیف فرکانسی یا تداخل اپراتورها درگیر نخواهد کرد. ازآنجاکه این فرکانس‌ها برای ماهواره‌ها رزرو شد‌اند، با باندها و فرکانس‌های سلولی معمولی، کم‌تر تداخل خواهند داشت و درنتیجه اپل می‌تواند خدمات ماهواره‌ای خود را درسطح جهان و با شرایط خود ارائه دهد.

آینده‌ی قابلیت اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴

قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون ۱۴

یکی از منطقی‌ترین گام‌های بعدی برای اتصال ماهواره‌ای در آيفون ۱۴ استفاده از آن برای ارسال پیام‌های متنی معمولی است. خبر خوب این‌که آیفون ۱۴ درحال‌حاضر سخت‌افزار لازم برای ارسال پیام‌های متنی ساده ازطریق ماهواره را دارد. اپل فقط باید این ویژگی را درسطح نرم‌افزار فعال کند. اگرچه جدیدترین نسل آیفون، امکان ارسال پیام‌های متنی‌ ساده را ازطریق ماهواره دارد، همان‌طور که این فناوری امروزه دردسترس قرار دارد، نمی‌توان از آن برای انجام مکالمات روزمره بهره گرفت.

ارسال و دریافت متن درمقایسه با شبکه‌های موبایل می‌تواند بسیار کند باشد. تبادل چند پیام در این شرایط حتی دو تا سه‌دقیقه طول خواهد کشید و علاوه‌براین باید ابتدا گوشی را روی ماهواره قفل کنید. بااین‌حال، زمانی‌که در بیابان هستید، این ویژگی می‌تواند راهکاری بسیار خوب برای ارسال به‌روزرسانی سریع به دوستان و آشنایان باشد. اپل درحال‌حاضر تصمیم دارد به کاربران اجازه دهد تا از اتصال ماهواره‌ای برای اشتراک‌گذاری موقعیت‌مکانی خود در شبکه‌ی Find My بهره ببرند و بنابراین به‌نظر نمی‌رسد فاصله‌ی زیادی تا اضافه کردن قابلیت ارسال پیام‌کوتاه داشته باشیم.

حتی اگر اپل درنهایت قابلیت‌های فوق را به سرویس ماهواره‌ای خود اضافه کند، شاید استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه‌ی اشتراک داشته باشد. این شرکت قبلاً اعلام کرده که امکان دارد درنهایت برای ارسال پیام‌های اضطراری ازطریق ماهواره، هزینه‌ای از مشتریان خود دریافت کند. کاربران آیفون ۱۴ به‌مدت دوسال می‌توانند از این ویژگی به‌طور رایگان استفاده کنند؛ اما هنوز نمی‌دانیم پس‌از طی شدن این دوره‌ی زمانی چه اتفاقی رخ خواهد داد.

هزینه‌ی گسترش امکانات ماهواره‌ای

درمقام مقایسه، گارمین inReach یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های ارتباط ماهواره‌ای، ماهانه ۱۵ دلار برای اشتراک اولیه دریافت می‌کند که شامل ۱۰ پیام متنی ۱۶۰ کاراکتری می‌شود و پس از آن، برای ارسال هر پیام متنی اضافه باید ۰٫۵ دلار پرداخت کنید. گران‌ترین طرح این سرویس امکان ارسال متن‌های نامحدود را ارائه می‌دهد اما برای استفاده از آن باید ماهانه ۶۵ دلار پرداخت کنید.

سرمایه‌گذاران اپل با درنظر گرفتن هزینه‌های سرسام‌آور استقرار ماهواره‌ها، انتظار دارند این شرکت درنهایت با ارائه‌ی قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته، کسب درآمد داشته باشد. درحالی‌که گسترش قابلیت‌های ماهواره‌ای، اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسند، اپل نیز آن را به‌ یکی دیگر از خدمات اشتراکی خود تبدیل خواهد کرد. گارمین همچنین اطلاعات آب‌وهوایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و با توجه به‌اینکه اپل درسال ۲۰۲۰ شرکت Dark Sky را خریداری کرده است، می‌تواند به‌راحتی این ویژگی را به برنامه‌ی اشتراک ماهواره‌ای خود اضافه کند.

وقتی به این موضوع فکر کنید، پرداخت اشتراک برای استفاده از خدمات ماهواره‌ای پیشرفته روی گوشی‌های هوشمند، ایده‌ی بدی نیست. اپل باید هزینه‌های استقرار ماهواره‌های خود را به‌نحوی جبران کند و برای این شرکت بسیار منصفانه‌تر است که این کار را ازطریق دریافت اشتراک از افرادی که واقعاً از آن استفاده می‌کنند انجام دهد و نه همه‌ی کاربرانی که آیفون ۱۴ را خریداری می‌کنند.

این تنها آغاز است

بیشتر دارندگان آیفون به‌احتمال زیاد هرگز به‌اندازه‌ی کافی از پوشش شبکه‌های موبایل دور نمی‌شوند تا به ارتباطات ماهواره‌ای نیاز پیدا کنند؛ اما بسیاری از افرادی که این کار را انجام می‌دهند، تمایل دارند برای استفاده از سرویس مذکور، هزینه‌ی اشتراک پرداخت کنند. افرادی که درحال‌حاضر از دستگاه‌های گارمین برای استفاده از خدمات ارتباط ماهواره‌ای استفاده می‌کنند نیز تمایل دارند در ماجراجویی‌های خود در طبیعت، دستگاه‌های کم‌تری حمل کرده و همان هزینه‌ به اپل پرداخت کنند.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا