توضیحات آذری جهرمی درباره نحوه کارکرد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در واکنش به اخبار فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کانال تلگرام خود توضیحاتی ارائه داد.

موبنا – پس از پاسخ مثبت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به درخواست ایلان ماسک و صدور مجوز ارسال تجهیزات و سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اینترنت ماهواره‌ای به ایران، واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌های متعدد و مختلفی از سوی مردم و مسئولین در این باره شکل گرفت.

برای اطلاع از اخبار تکمیلی پروژه ایلان ماسک، به ترتیب دو مطلب لغو تحریم‌ها برای ارسال اینترنت ماهواره‌ای به ایران و فیلتر وبسایت رسمی استارلینک مراجعه کنید.

درحالی که وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی‌زارع‌پور، دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در فاصله‌ای نزدیک، امری بعید می‌داند؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، در کانال تلگرام خود توضیحاتی در خصوص نحوه کارکرد استارلینک ارائه داده است. جهرمی چندروز پیش هم خبری از توییت ایلان ماسک و شروع اقدامات او برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، در کانال تلگرام خود منتشر کرده بود.

کانال تلگرام آذری جهرمی و توییت ایلان ماسک استارلینک

نیمه شب گذشته، محمد جواد آذری جهرمی در کانال تلگرام خود، درباره ساختار احتمالی شبکه فیلترگریز در دنیا توضیحاتی ارائه داد و نکته‌های مهمی را مطرح کرد. او این توضیحات را با تیتر «هر گوشی تلفن همراه یک میکروبی‌تی‌اس» در قالب یک پست متنی منتشر کرد.

جهرمی خطاب به مخاطبان خود گفت که اگر پژوهشگر اینترنت و یا مطلع از تحولات حوزه آی‌تی هستند و می‌خواهند از آن‌چه احتمالاً در آینده رخ خواهد داد، تا حدودی مطلع باشند، سه موضوع را با جزییات بیش‌تر مطالعه کنند:

  1. ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک
  2. ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مانند پروژه هلیوم
  3. ساختار پیام‌رسان‌های P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

او در این پست نوشت که ساختار «اینترنت فیلترگریز» احتمالاً از تلفیق این سه تکنولوژی تشکیل خواهد شد.

توضیحات آذری جهرمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

وی در انتهای پیام به نکته مهم و تاثیرگذاری اشاره می‌کند؛ نکته‌ای که تعیین می‌کند آیا برای حضور در این شبکه فیلترگریز نیاز به نصب آنتن‌های استارلینک داریم یا خیر. به عقیده آذری جهرمی، نیازمند نصب این آنتن‌ها در «همه» جا نیستیم! او احتمال می‌دهد که گوشی هر فرد تبدیل به میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز شود. اگر این احتمالات درست باشند، چالش هزینه یا ظرفیت اینترنت‌های ماهواره‌ای از بین خواهد رفت، ولی شرط اصلی نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا