دانشمندان در یک شهاب‌سنگ آب فرازمینی پیدا کردند

محققان می‌گویند برای اولین بار توانسته‌اند در شهاب‌سنگی که پارسال در زمین سقوط کرد، آبی پیدا کنند که مشابه آب‌های سیاره ماست.

موبنا – محققان برای اولین بار در شهاب‌سنگی که پارسال در بریتانیا سقوط کرد، آب فرازمینی کشف کرده‌اند. ترکیبات این آب ظاهرا تا حد زیادی شبیه آب‌های سیاره ماست و حتی احتمالا می‌تواند اطلاعاتی را درباره دریاهای سیاره مبدأ خود به ما ارائه کند.

شهاب‌سنگ «وینچکم» که نام خود را از روستای محل سقوطش گرفته، فوریه پارسال در بریتانیا سقوط کرد و حالا دکتر «اشلی کینگ» در فستیوال علمی بریتانیا مدعی شده که آن‌ها در این شهاب‌سنگ آب پیدا کرده‌اند. او می‌گوید آب حدود ۱۲ درصد حجم این سنگ را تشکیل داده و اطلاعات خوبی را به محققان ارائه کرده است.

محققان حدود ۱۲ ساعت پس از سقوط، این شهاب‌سنگ ۰.۵ کیلوگرمی را پیدا کردند. دکتر کینگ می‌گوید محققان همیشه ترکیبات آب و سایر مواد فرازمینی شهاب‌سنگ‌ها را با آب زمین مقایسه می‌کنند و این بار شباهت بسیار زیادی را بین آن‌ها مشاهده کرده‌اند. البته در بسیاری از شهاب‌سنگ‌ها مشکل آلوده شدن وجود دارد، اما در مورد وینچکم چنین بحثی مطرح نیست.

محل سقوط شهاب‌سنگ وینچکم

عمر این شهاب‌سنگ به ۴.۶ میلیارد سال می‌رسد و از کمربند سیارکی میان مریخ و مشتری آمده است. تکه‌هایی از این سیارک پارسال در موزه تاریخ طبیعی لندن به نمایش گذاشته شد. شهاب‌سنگ وینچکم در زمان سقوط توسط شش شبکه تصویربرداری موزه تاریخ طبیعی و بیش از ۱۰۰۰ شاهد انسانی در بریتانیا و بخش‌های شمالی اروپا رصد شد. دانشمندان از طریق همین رصدها توانستند مسیر حرکت این شهاب‌سنگ را تشخیص دهند.

بسیاری از دانشمندان باور دارند که حیات روی زمین به دنبال برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها آغاز شده و همین برخوردها مواد لازم برای شکل‌گیری موجودات زنده را به وجود آورده‌اند. با این حال، اکثر اشیاء فضایی که تاکنون آب داشته‌اند، از ترکیبات متفاوتی نسبت به آب موجود در زمین برخوردار بودند.

دکتر کینگ می‌گوید: «یکی از سوالات بزرگی که در بحث علوم سیاره‌ای داریم این است که آب روی زمین از کجا آمده است؟ و یک منشأ واضح می‌تواند دنباله‌دارهایی حاوی حجم زیادی از یخ یا سیارک‌ها باشد.»

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا