معرفی صرافی فیوچرز برای ایرانی ها

همزمان با توسعه بازار ارزهای دیجیتال، روش‌های معاملات در این بازار نیز متنوع شده است. امروزه کاربران برای سرمایه گذارای در بازار ارزهای دیجیتال از روشهای مختلفی مانند خرید و فروش فوری، خرید و فروش روزانه، خرید و فروش نوسانی یا سوینگ و یا معاملات پوزیشن استفاده می‌کنند.

یکی از پرطرفدارترین روش‌های معاملاتی اخیر معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) می‌باشد. که به دلیل ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال رایج شده است و تقریبا اکثر صرافی های معتبر در دنیا از این معاملات پشتیبانی می‌کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب با معاملات فیوچرز آشنا شده و صرافی‌هایی که از این نوع معاملات پشتیبانی می‌کنند را بیشتر بشناسیم.

معاملات فیوچرز چیست؟

سرمایه گذاران کریپتو از استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی استفاده می‌کنند. برخی از سرمایه گذاران علاقه مند به متنوع ساختن سبد دارایی خود هستند بنابراین در سبدی از دارایی‌های متشکل از بیت کوین، پلتفرم های قرارداد هوشمند، پروژه‌های دیفای یا ارزهای دیجیتال متاورس سرمایه گذاری می‌کنند. با این حال برخی دیگر ریسک پذیری بسیار بالایی دارند و سرمایه گذاری اهرمی یا معاملات آتی را ترجیح می‌دهند.

معاملات فیوچرزیا آتی، قراردادهای تجاری تنظیم شده بین دو طرف و شامل توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی پایه به قیمت ثابت در یک تاریخ معین است. در مورد معاملات آتی بیت کوین یا آلتکوین ها، دارایی اساسی بیت کوین یا آلتکوین خواهد بود.

معاملات فیوچرز به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که در بازارهای بی‌ثبات بتوانند یک ارز دیجیتال خاص را با قیمت تعیین شده در آینده خریداری کنند یا بفروشند. البته، اگر قیمت در جهت مخالف پیش‌بینی یک معامله‌گر باشد، ممکن است بخشی از دارایی یا تمام آن را از دست بدهد.

معرفی صرافی های فیوچرز برای ایرانی ها

در مقایسه با معاملات نقطه‌ای، معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال ماهیت متفاوتی دارند و اهرم یا وجوه قرض گرفته شده در معاملات آتی این معاملات را خطرناک‌‎تر اما سودآورتر می‌کند. بنابراین برای موفقیت در این بازار نیازمند زمانبندی درست مهارت بالا و بستر مناسب معاملاتی هستیم.

صرافی‌های متمرکز برای معاملات فیوچرز

صرافی‌های متمرکز دنیا مدتهاست معاملات آتی را با سازوکارهای متفاوت در هر صرافی  فعال کرده‌اند، در ادامه‌ با بهترین صرافی‌های معاملات فیوچرز آشنا می شویم.

صرافی اف تی ایکس(FTX)

معاملات فیوچرز این صرافی در ۱۵۰ قرارداد آتی دائمی و سه ماهه با حداکثر اهرم ۱۰۱ آغاز شد. کارمزد سفارش دهنده معاملات آتی ۰.۰۲٪ و کارمزد سفارش گیرنده ۰.۰۷٪ است. لازم به ذکر است که دارندگان توکن FTT در این صرافی از تخفیف ۶۰ درصدی در کارمزدهای معاملاتی برخوردار هستند. این صرافی اخیرا در راستای تشویق معامله گری مسئولانه حداکثر اهرم خود را به ۲۰ کاهش داده است.

صرافی فیوچرز برای ایرانی ها

صرافی بایننس

معاملات فیوچرز بایننس، به دلیل ویژگی‌های خاص این صرافی از لحاظ سرعت و نقدینگی بالا، برترین انتخاب برای معامله گران حرفه ای و سرمایه گذاران نهادی است. کاربران این صرافی ابتدا  قادر بودند معاملات آتی را با حداکثر اهرم ۱۲۵ انجام دهند. ولی اخیرا حداکثر اهرم این صرافی به ۲۰ کاهش یافت. کارمزد معاملات آتی بایننس از طریق طرح VIP صورت می‌گیرد و معمولا کارمزد سفارش دهندگان ۰.۰۲ درصد و سفارش گیرندگان ۰.۰۴ درصد است.

صرافی کراکن

معاملات آتی صرافی کراکن، برای چندین ارز برتر از قبیل بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین با حداکثر اهرم ۵۰ انجام می‌شود. ساختار کارمزد معاملات آتی کراکن بصورت تراکنش‌های پلکانی، و کارمزدهای سفارش دهنده از ۰.۰۲٪ و کارمزدهای سفارش گیرنده از ۰.۰۵٪ شروع می‌شود.

صرافی بای بیت (ByBit)

صرافی بای بیت یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های معاملات فیوچرز در حال رشد است که دارای یک سیستم معاملاتی قدرتمند و هوشمند مناسب برای معاملات با فرکانس بالا در بازار آتی است. معاملات فیوچرز این صرافی برای ۴۰۰ ارز مختلف و بدون نیاز به KYC با حداکثر اهرم ۱۰۰ در دسترس است و کارمزد سازندگان سفارش ۰.۰۱ درصد و گیرندگان سفارش ۰.۰۵ درصد است.

صرافی فمکس (Phemex)

معاملات فیوچرز صرافی فمکس برای ۱۵ ارز دیجیتال مختلف با حداکثر اهرم ۱۰۰ و برای سایر ارزها، تا حداکثر اهرم ۲۰ در دسترس است. این پلتفرم از کارایی معاملاتی بالایی برخوردار است و ۳۰۰ هزارتراکنش را درکمتر از ۱ میلی ثانیه انجام می‌دهد. کارمزد معاملات نیز برای سازنده سفارش۰.۰۷۵ درصد و برای دریافت کننده سفارش ۰.۰۲۵ درصد است.

صرافی های غیرمتمرکز برای معاملات فیوچرز

اخیر صرافی‌های غیرمتمرکز نیز با انگیزه رقابت با همتایان متمرکز خود و همچنین به دلیل نیاز برخی از کاربران برای انجام معاملات بدون احراز هویت، معاملات فیوچرز را آغاز کرده‌اند. با این حال یک صرافی غیرمتمرکز از امکانات متنوع کمتری نسبت به صرافی ارز دیجیتال متمرکز در زمینه معاملات فیوچرز برخوردار است.

صرافی وای اف ایکس  (YFX)

صرافی YFX اولین صرافی غیرمتمرکز است، که معاملات فیوچرز آن با حداکثر اهرم ۱۰۰ در دسترس است، YFX از معاملات شبکه اتریوم، بایننس اسمارت چین و هکو چین پشتیبانی می‌کند و همه معاملات توسط قراردادهای هوشمند نگهداری و پردازش می‌شوند.

صرافی DYDX

صرافی DYDX معاملات آتی جفت ارزهای برتر مانند BTC، ETH، AVAX، NEAR، LUNA، ONE و سایر ارزها را با حداکثر اهرم ۲۵ انجام می‌دهد، این صرافی از  نقدینگی بالایی برخوردار است و پلتفرم آن  بر روی لایه ۲StarkWare  اجرا می‌شود.

صرافی فیوچرز برای ایرانی ها

صرافی LEVERJ

صرافی لوریج، یکی از سریع‌ترین پلتفرم های معاملات غیرمتمرکز است‌، که معاملات فیوچرز آن حداکثر با اهرم ۱۰۰ در دسترس است. لوریج  براساس سیستم های الگوریتمی زیرساخت های توزیع شده و مدل‌های منطقی ریاضی ازمعاملات فیوچرز بیت کوین، اتریوم، چین لینک و پروژه‌های دیفای با جفت ارزهای تتر و دای پشتیبانی می‌کند و از سازندگان سفارش ۰.۰۲ درصد و از گیرندگان سفارش ۰.۰۴ درصد کارمزد دریافت می کند.

صرافی dfuture

معاملات آتی در صرافی دی فیوچر با حداکثر اهرم ۳۰ در دسترس است. دی فیوچرز با مدیریت از طریق قراردادهای هوشمند از شبکه‌های هکوچین، بایننس چین و تست نت هکوچین پشتیبانی می‌کند، و می‌توان معاملات، اتریوم، بایننس چین، آدا، ریپل، دات، فایل کوین و یونی سواپ را با جفت معاملاتی تتر انجام داد، کارمزد دی فیوچر به صورت شناور (از ۰.۰۲ درصد تا ۱ درصد) تعیین شده و به ریسک معاملات در این صرافی بستگی دارد.

صرافی غیرمتمرکز Perpetual

معاملات آتی بیت کوین، اتریوم، سولانا، آولنچ، چین لینک و فانتوم در صرافی Perpetual با استفاده از قراردادهای هوشمند و با استیبل کوین های دای و USDC با حداکثر اهرم ۱۰ ارائه می‌شود. کارمزد سازندگان ۰.۰۹ درصد و کارمزد گیرندگان سفارش ۰.۰۱ درصد است، این پروتکل از بازار سازخودکار برای تامین نقدینگی معاملات کاربران استفاده می کند و درصورت استفاده از بخش مخصوص zero gas با واریز بیشتر از ۵۰۰ دلار معاملات رایگان خواهد بود.

 

سخن پایانی

معاملات فیوچرز. یکی از جدید‌ترین روش‌های معاملاتی دربازار ارزهای دیجیتال است که به دلیل رواج این معاملات در بازارهای با نوسان بالا طرفدران مخصوص خود را دارد. معاملات فیوچرز ریسک بسیار بالایی دارند و به تبع احتمال افزایش چند برابری سود سرمایه گذاری، احتمال ضرر چندین برابری نیز بسیاربالا است و ممکن است سرمایه گذار تمام دارایی خود را در این بازار ها از دست بدهد. در این مقاله صرافی های متمرکز و غیر متمرکز برای انجام معاملات فیوچرز را معرفی کردیم. اما این نوع معاملات به مهارت، آموزش و تجربه بالایی نیازمند است و بسیاری از معامله‌گران با تجربه و کهنه‌کار به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در بازارهای فیوچرز، انجام این نوع معاملات را پیشنهاد نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا